Decizia nr. 100 din 02.02.2016

08.02.2016


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 02 februarie 2016, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiei înregistrate la CNA cu nr. 10725/23.11.2015, cu privire la spoturile publicitare pentru „ZOOT.RO” difuzate de postul de televiziune PRO TV.

Potrivit raportului de monitorizare analizat de membrii Consiliului: “Varianta 1 - 15 secunde Postul de televiziune Digi 24 a difuzat în data de 13.11.2015, ora 22:56, un spot publicitar pentru magazinul online de haine ZOOT.RO, cu durata de 15 secunde (în datele puse la dispoziție de KANTAR MEDIA figurează sub următoarea denumire: ZOOT.RO, CUPLU, SITE - 15 SEC).

De asemenea, în perioada 09-22.11.2015, un spot cu aceeași denumire, respectiv durată, se regăsește în datele puse la dispoziție de KANTAR MEDIA, pentru următoarele posturi de televiziune: Animal Planet (de ex. 15.11.2015, ora 20:17), DigiSport 1 (de ex. 13.11.2015, ora 13:58), DigiSport 2 (de ex. 09.11.2015, ora 21:48), Discovery (de ex. 15.11.2015, ora 20:13), National Geographic (de ex. 15.11.2015, ora 21:28), National Geographic Wild (de ex. 15.11.2015, ora 21:29), TLC (de ex. 15.11.2015, ora 20:28).

Spotul publicitar pentru magazinul online de haine ZOOT.RO difuzat de postul de televiziune Digi 24 în data de 13.11.2015, ora 22:56, a avut următorul conținut:

Voce din off (voce masculină): ZOOT nu este doar despre haine. Mai ales că momentele cele mai tari în viață se întâmplă fără ele.

Concomitent cu vocea din off, pe ecran este prezentat, în prim plan, un debarcader pe care sunt aruncate mai multe obiecte (șapcă, rucsac, încălțăminte, diferite articole vestimentare). Pe debarcader se află un bărbat și o femeie, care aleargă complet dezbrăcați și sar în apă. Cele două persoane sunt prezentate din spate, iar pe zona posteriorului, atât a bărbatului, cât și a femeii, este aplicat un disc de culoare neagră pe care sunt afișate textele: 100% adrenalină, respectiv 0% jeans. În partea stângă, este amplasată o pancartă de culoare roz închis, pe care este inscripționat mesajul SCĂLDATUL INTERZIS.

De la începutul spotului până la secvența în care bărbatul și femeia au sărit în apă, în partea de jos a ecranului, este afișată mențiunea ZOOT.RO.

Voce din off (voce feminină): Cu ZOOT ești pe relaxare. Probezi orice comanzi și plătești doar ce-ți place. Ai livrare gratuită și 90 de zile să te răzgândești.

Simultan cu vocea din off, în finalul spotului, pe ecran neutru de culoare neagră, sunt titrate informațiile:

 în partea superioară a ecranului: ZOOT.RO;  în partea inferioară a ecranului sunt afișate trei discuri de culoare albă, iar în interiorul acestora, pe fond negru, următoarele simboluri: o cabină de probă; o mașină pentru livrări de produse; 90 zile. Aferent fiecărui simbol din interiorul discurilor, în partea de jos sunt afișate mențiunile: CABINE DE FERICIRE; LIVRARE GRATUITĂ; RETUR GRATUIT.

Varianta 2 - 15 secunde Postul de televiziune PRO TV a difuzat în data de 14.11.2015, ora 21:02, un spot publicitar pentru magazinul online de haine ZOOT.RO, cu durata de 15 secunde (în datele puse la dispoziție de KANTAR MEDIA figurează sub următoarea denumire: ZOOT.RO, CUPLU, SITE, FARA BULINE - 15 SEC).

De asemenea, în perioada 09-22.11.2015, un spot cu aceeași denumire, respectiv durată, se regăsește în datele puse la dispoziție de KANTAR MEDIA, pentru următoarele posturi de televiziune: AXN (de ex. 14.11.2015, ora 21:23), AXN Black (de ex. 15.11.2015, ora 21:10), AXN White (de ex. 15.11.2015, ora 21:20), Diva (de ex. 15.11.2015, ora 20:46), History Channel (de ex. 14.11.2015, ora 21:08), Kiss TV (de ex. 15.11.2015, ora 21:24), MTV Ro (de ex. 15.11.2015, ora 20:18), Sport.ro (de ex. 15.11.2015, ora 20:15).

Spotul publicitar pentru magazinul online de haine ZOOT.RO difuzat de postul de televiziune PRO TV în data de 14.11.2015, ora 21:02, a avut următorul conținut:

Varianta 2 a spotului publicitar pentru magazinul online de haine ZOOT.RO este similară cu varianta 1, cu mențiunea că în cadrul acesteia un bărbat și o femeie sunt filmați din spate, complet dezbrăcați, în timp ce aleargă pe un debarcader și se aruncă în apă.

Varianta 3 - 15 secunde Postul de televiziune PRO TV a difuzat în data de 22.11.2015, ora 21:38, un spot publicitar pentru magazinul online de haine ZOOT.RO, cu durata de 15 secunde (în datele puse la dispoziție de KANTAR MEDIA figurează sub următoarea denumire: ZOOT.RO, CUPLU, SITE, FARA BULINE, 2-3 ZILE - 15 SEC).

De asemenea, în perioada 09-22.11.2015, un spot cu aceeași denumire, respectiv durată, se regăsește în datele puse la dispoziție de KANTAR MEDIA, pentru următoarele posturi de televiziune: Kiss TV (de ex. 22.11.2015, ora 21:37), MTV Ro (de ex. 22.11.2015, ora 20:57), Sport.ro (de ex. 21.11.2015, ora 22:12).

Spotul publicitar pentru magazinul online de haine ZOOT.RO difuzat de postul de televiziune PRO TV în data de 22.11.2015, ora 21:38, a avut următorul conținut:

Imaginile din cadrul variantei 3 a spotului publicitar pentru magazinul online de haine ZOOT.RO sunt identice cu cele din varianta 2, cu precizarea că în finalul spotului, pe ecran neutru de culoare neagră, sunt titrate informațiile:

 în partea superioară a ecranului: ZOOT.RO;  în partea inferioară a ecranului sunt afișate trei cercuri de culoare albă, iar în interiorul acestora, pe fond negru, următoarele simboluri: o cabină de probă; o mașină specifică livrărilor de produse; 90 zile. Aferent fiecărui simbol din interiorul discurilor, în partea de jos sunt afișate mențiunile: CABINE DE FERICIRE; LIVRARE GRATUITĂ ÎN 2-3 ZILE LUCRĂTOARE; RETUR GRATUIT.”

În urma vizionării materialelor publicitare care au făcut obiectul raportului de monitorizare şi a dezbaterilor ce au avut loc în şedinţa publică, membrii Consiliului au constatat că unele imagini şi implicit mesajul conţinut de acestea sunt de natură să contravină dispoziţiilor art. 29 alin. (1) lit. f) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate:

Art. 29 (1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii:

f) să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei;

În urma analizării spoturilor publicitare, membrii Consiliului au apreciat că imaginile difuzate în cadrul acestora, conform raportului: “Pe debarcader se află un bărbat și o femeie, care aleargă complet dezbrăcați și sar în apă. […] În partea stângă, este amplasată o pancartă de culoare roz închis, pe care este inscripționat mesajul SCĂLDATUL INTERZIS”, sunt de natură să contravină dispoziţiilor legale care prevăd că publicitatea nu trebuie să stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei. Astfel, membrii Consiliului au apreciat că un comportament precum cel prezentat în cadrul spoturilor, de sfidare a avertismentelor, nu este de natură să încurajeze sau să impulsioneze atitudini nonconformiste, ci unele cu potenţial periculos pentru populaţie.

Or, în contextul în care materialul publicitar prezintă doi adulţi care se aruncă în apă complet dezbrăcaţi, într-un loc în care „scăldatul este interzis”, cu evidenţierea acestui avertisment, pentru a trăi „momentele cele mai tari din viaţă”, conform spotului, un astfel de mesaj poate fi de natură să incite publicul, cu precădere cel adolescent sau tânăr să adopte „atitudini originale”, de natură să contravină convenienţelor sociale, dăunătoare sănătăţii şi siguranţei persoanei.

Având în vedere toate aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în situaţia reluării difuzării spoturilor publicitare „ZOOT.RO” analizate, intrarea în legalitate în sensul respectării condiţiilor specifice comunicărilor comerciale prevăzute de legislaţia audiovizuală.