Decizia nr. 102 din 02.02.2016

08.02.2016


Trimiteteţi articolul prin email title=

    Întrunit în şedinţă publică în ziua de 2 februarie 2016, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiei înregistrate la CNA cu nr. 12034/29.12.2015, cu privire la spotul publicitar „Telekom” difuzat de posturile de televiziune.

    Potrivit raportului de monitorizare analizat de membrii Consiliului:

    “Posturile de televiziune Antena 1, Antena 3, Antena Stars, Kanal D, Naţional TV, PRO TV, România TV au difuzat în perioada 27-30.12.2015, un spot publicitar cu durata de 43 secunde, pentru oferta promoţională Telekom Magenta One, (în datele puse la dispoziţie de KANTAR MEDIA figurează sub următoarea denumire: TELEKOM, MAGENTA ONE, 6 LUNI, VENTUZE, 31.12 - 43 SEC), astfel: Antena 1 (de ex. 28.12.2015, ora 19:42), Antena 3 (de ex. 28.12.2015, ora 17:39), Antena Stars (de ex. 28.12.2015, ora 16:12), Kanal D (de ex. 28.12.2015, ora 19:34), Naţional TV (de ex. 28.12.2015, ora 13:07), PRO TV (de ex. 28.12.2015, ora 12:26), România TV (de ex. 28.12.2015, ora 22:41).

    De asemenea, în perioada 27-30.12.2015, un spot cu aceeaşi denumire, respectiv durată, se regăseşte în datele puse la dispoziţie de KANTAR MEDIA, pentru următoarele posturi de televiziune: Acasă (de ex. 28.12.2015, ora 19:17), Acasă Gold (de ex. 28.12.2015, ora 16:12), Dolce Sport (de ex. 28.12.2015, ora 10:57), Euforia (de ex. 28.12.2015, ora 13:21), Pro Cinema (de ex. 28.12.2015, ora 14:44), Sport.ro (de ex. 28.12.2015, ora 21:31).

    Descriere spot:

    În cadrul spotului publicitar pentru oferta promoţională Telekom Magenta One au fost prezentaţi trei copii, două fetiţe şi un băieţel, care şi-au expus planurile pentru anul 2016. La începutul spotului, pe ecran a fost titrat textul: CE PLANURI AVEŢI PENTRU 2016?

    Cei trei copiii au stat pe un fotoliu şi au răspuns la întrebare, astfel:     băieţelul a spus: Eu vreau să mănânc ventuze. În timp ce acesta a răspuns, pe ecran neutru a fost afişată o planşă completată cu un desen reprezentând un borcan cu ventuze (cuvântul VENTUZE a fost inscripţionat pe borcan);

    una dintre fetiţe a răspuns: Eu îmi doresc o oglindă magică. Aş vrea să mă transform într-o prinţesă. Planşa a fost completată cu un desen ilustrând o prinţesă reflectată într-o oglindă;

    cealaltă fetiţă a afirmat că: Eu mi-aş dori să pot (neinteligibil) cu o rachetă adevărată. O să iau două păturici. Pe planşă a fost desenată o rachetă.

    În următorul cadru, pe ecran a fost afişată întrebarea CE VREŢI SĂ PRIMIŢI DE LA TELEKOM?, iar cele două fetiţe au răspuns în acelaşi timp: Nouă ne plac desenele animate.

    Voce din off: Copiii au decis, noi facem să se întâmple. Pachetele Magenta One îţi aduc televiziune gratuită în primele 6 luni. Sună la 1930 sau vino în magazine.

   În concordanţă cu vocea din off, pe ecran neutru au fost afişate următoarele:

    textul: 1 MagentaOne (cifra 1 a fost afişată cu o dimensiune mai mare decât restul textului), alături de serviciile oferite simbolizate prin trei iconiţe şi de menţiunea Telekom Romania Communications – Oferta MagentaOne;

    menţiunile: 6 LUNI TELEVIZIUNE GRATUITĂ; SUNĂ LA 1930; VINO ÎN MAGAZINE (În partea de jos a ecranului au fost afişate logo-urile magazinelor partenere: Telekom, Germanos, Internity şi IQ Box).

    În partea inferioară a ecranului au fost titrate, succesiv, informaţiile:

    Oferta promoţională este valabilă în perioada 16.11.2015-31.12.2015 inclusiv, cu posibilitatea de prelungire şi se adresează clienţilor noi sau existenţi, care nu sunt abonaţi serviciului de televiziune furnizat de Telekom România şi care achiziţionează Pachetele de servicii cu Televiziune L sau M, Internet L şi Voce S, respectiv Mobil L;

    Gestionarea serviciului de televiziune se aplică în primele 6 luni ale perioadei minime contractuale de 2 ani şi va fi evidenţiată în factura clientului sub forma unei reduceri de 34 lei/7,44 Euro, pentru pachetul cu Televiziune L, respectiv de 28 lei/6,2 Euro pentru pachetul cu Televiziune M;

    Detalii complete despre prezenta ofertă promoţională la 1930 (gratuit din reţelele Telekom România), în magazinele Telekom şi ale partenerilor sau pe interro_liens_callback.

   Finalul spotului, Voce din off: Telekom, experienţe împreună. Pe ecran neutru au fost afişate: sigla Deutsche Telekom / Experienţe împreună / interro_liens_callback”          În urma vizionării materialului publicitar ce a făcut obiectul raportului de monitorizare şi a dezbaterilor ce au avut loc în şedinţa publică, membrii Consiliului au constatat că mesajul conţinut de acesta este de natură să contravină dispoziţiilor art. 29 alin. (1) lit. f) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

    Potrivit dispoziţiilor invocate:

    Art. 29 (1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii: f) să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei;

    Astfel, în urma analizării spotului publicitar, membrii Consiliului au apreciat că replica băieţelului, “Eu vreau să mănânc ventuze”, însoţită şi de reprezentarea grafică a acestor mici dispozitive de uz casnic ce se fixează pe perete prin presare, cu identificarea pe ecran “VENTUZE”, sunt de natură să impulsioneze ori să-i îndemne pe copii să consume un produs necomestibil, situaţie cu posibile consecinţe grave asupra sănătăţii şi siguranţei acestora.

    O situaţie precum cea prezentată de spotul publicitar, acceptată, obişnuită, pentru minor, întrucât a fost văzută la televizor, poate constitui un model sau un exemplu cu urmări grave pentru copii sau familiile acestora, având în vedere capacitatea redusă de discernământ a minorilor, care nu le permite acestora o înţelegere sau o reprezentare corectă a realităţii, a efectelor unei acţiuni.

Or, în condiţiile în care la vârste fragede, copiii nu pot face deosebirea între realitate şi ficţiune, ori nu pot sesiza nuanţe de ironie, de umor sau nu pot face distincţia între realizabil/irealizabil, precum un adolescent ori un adult, efectele unui conţinut precum cel analizat pot fi dăunătoare pentru telespectatorii minori având în vedere că aceştia învaţă prin copiere şi sunt uşor influenţabili comportamental.

    Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au apreciat că prin conţinutul prezentat, spotul analizat este de natură să contravină dispoziţiilor legale care prevăd că publicitatea nu trebuie să stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei.     Având în vedere toate aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în situaţia reluării difuzării spotului publicitar „Telekom” analizat, intrarea în legalitate în sensul respectării condiţiilor specifice comunicărilor comerciale prevăzute de legislaţia audiovizuală.