Decizia nr. 1082 din 28.10.2010

28.10.2010


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind somarea S.C. TV SIRIUS S.R.L.,
cu sediul în Drobeta Turnu Severin, str. Traian nr. 85 (Corp B), bl. C1,
Jud. Mehedinţi

pentru postul de televiziune TELE 2
Str. Aurelian nr. 46, et. 5, corp clădire P+5, cam. 1,2,3,4
Drobeta Turnu Severin, Jud. Mehedinţi

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 28 octombrie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie în baza sesizării înregistrate sub nr. 12587/28.09.2010 cu privire la emisiunea „Dincolo de aparenţe” difuzată de postul TELE 2 în data de 22 septembrie 2010.

Postul de televiziune TELE 2 aparţine radiodifuzorului S.C. TV SIRIUS S.R.L., (licenţa audiovizuală nr. TV-C 387/18.03.2008 şi decizia de autorizare nr. 1570.0/05.02.2009).

În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrării, Consiliu a constatat că radiodifuzorul S.C. TV SIRIUS S.R.L. a încălcat dispoziţiile art. 42 alin. (1) şi (2) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate:

(1) Orice persoană are dreptul la propria imagine.
(2) În cazul în care în emisiunile audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de radiodifuzor, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars.

În fapt, postul de televiziune TELE 2 a difuzat miercuri, 22.09.2010, de la ora 20:45 şi în reluare joi, 23.09.2010, de la ora 10:30, emisiunea „Dincolo de aparenţe”, cu subtitlul „Dezbaterea finală”, în condiţiile în care, în acea perioadă, se desfăşura campania electorală pentru alegerea Primarului la Baia de Aramă. În cadrul emisiunii, moderate de Adrian Bidilici, au participat, în calitate de invitaţi, Victor Paulescu - candidat PSD şi Cristian Năsărîmbă - candidat PNL.

În deschiderea emisiunii moderatorul a făcut următoarele afirmaţii:

Redăm din raportul de monitorizare:

Moderator: Doamnelor şi domnilor, bună seara. Aşa cum ştiţi, postul nostru de televiziune organizează ultima dezbatere electorală între candidaţii la Primăria Baia de Aramă, alegerile urmând să se desfăşoare duminică, 26 septembrie, adică peste 3 zile. La confruntare au fost invitaţi să participe toţi candidaţii principalelor partide aflate în cursă, adică PSD, PDL şi PNL, în ordinea înscrierii pe buletinele de vot. După cum o să observaţi imediat, doar reprezentanţii PSD şi PNL au acceptat să se adreseze locuitorilor din Baia de Aramă, Rafael Dunărinţu - candidatul PDL absentând din motive necunoscute. Nu putem, aşadar, decât bănui că Rafael Dunărinţu se teme de întrebări, se teme de afacerile dubioase de miliarde pe care le face pe banii locuitorilor din Baia de Aramă. Candidatul PDL lipseşte din studioul Tele 2 în condiţiile în care atât el, cât şi staff-ul său au confirmat pe tot parcursul săptămânii că acesta va fi prezent la confruntare. Mai mult, Dunărinţu a promis şi public faptul că va fi aici. Şi vă invit să ascultaţi ce declara acesta în urmă cu o săptămînă la Tele 2, într-o intervenţie telefonică...(...)
Înregistrare:
Moderator: Domnul Dunărinţu, dacă tot suntem în direct şi suntem de faţă cu locuitorii din Baia de Aramă, vă luaţi angajamentul că miercurea viitoare de la ora 20:45 veniţi aici, în studiou, la o dezbatere cu colegii dv., pentru că e clar că-i vorba de 3 partide care se luptă acolo, la Baia de Aramă. Dv., PDL-ul, PSD-ul şi PNL-ul. Sunteţi de acord să facem o dezbatere miercurea viitoare cu aceste 3 partide?
Rafael Dunărinţu: Numai să dea Dumnezeu să fim sănătoşi!
Moderator:(revenit în direct): Să dea Dumnezeu să fim sănătoşi, spunea candidatul PDL. Putem înţelege, aşadar, că Rafael Dunărinţu s-a îmbolnăvit, Doamne fereşte! Dacă da, de ce boală o suferi? O fi ceva grav, care l-ar putea împiedica să-şi continue cursa electorală? Ori boala de care suferă Dunărinţu se numeşte de fapt frica de a răspunde la întrebări legate de modul în care şi-a dobândit averea, şi de ce un om cu venituri ca ale sale este dispus să renunţe la ele pentru un salariu de, atenţie, 14 000 000 de lei vechi, cât are un primar? Să vrea Rafael Dunărinţu să se sacrifice de dragul băieşenilor sau avea convingerea că veniturile de 10 miliarde de anul trecut s-ar putea întrei odată ce-a acces la funcţia de Primar? Doamnelor şi domnilor, acestea sunt întrebări publice, asupra cărora vom reveni pe parcursul emisiunii de astăzi

În cadrul emisiunii a intervenit telefonic un telespectator care a susţinut că Rafael Dunărinţu, candidatul PDL participă la o emisiune difuzată de un alt post de televiziune.

Redăm din raportul de monitorizare:

Telespectator: Alo, bună seara, mă auziţi?
Moderator: Vă ascultăm, chiar!
Telespectator: Sunt un locuitor al oraşului Baia de Aramă şi aş vrea să fac nişte precizări în această seară.
Moderator: Cum vă numiţi, în primul rând?
Telespectator: C-tin, mă numesc, şi i-am spus şi colegului dv., nu vreau să-mi dau şi celălalt nume, din motive personale...
Moderator: Vă rog!
Telespectator: Domnul Rafael Dunărinţu nu este bolnav în această seară, este la televiziunea portocalie, pentru că i-a fost teamă să vină în această seară la dv.

Analizând emisiunea, membrii Consiliului au constatat că moderatorul dezbaterii şi-a exprimat într-un mod tendenţios şi lipsit de obiectivitate, nemulţumirea că la dezbatere nu participă şi candidatul PDL, Rafael Dunărinţu.

De asemenea, supoziţiile acestuia cu privire la motivele pentru care candidatul Rafael Dunărinţu nu a fost prezent în emisiune au avut caracter acuzator, cu trimitere la eventuale fapte ilicite sau imorale care nu au fost susţinute însă, cu dovezi de către radiodifuzor.

Membrii Consiliului au apreciat că, în condiţiile în care radiodifuzorul a înţeles să aducă acuzaţii, (precum frica de răspundere pentru modul în care şi-a dobândit averea), fără să prezinte telespectatorilor informaţii referitoare la faptul că ar fi solicitat anterior candidatului să confirme prezenţa la emisiune ori motivele pentru care acesta nu va participa, modul în care a fost adusă la cunoştinţa publicului neparticiparea unui candidat, a fost de natură să prejudicieze imaginea acestuia.

În aceste condiţii, Consiliul a apreciat că dispoziţiile art. 42 alin. (2) privind susţinerea cu probe a acuzaţiilor sau respectarea principiului audiatur et altera pars nu au fost asigurate de radiodifuzor, cu consecinţa prejudicierii imaginii persoanei.

Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au constatat că în cadrul emisiunii au fost încălcate dispoziţiile legale privind respectarea demnităţii şi a dreptului la imagine al persoanei.

În temeiul dispoziţiilor art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. TV SIRIUS S.R.L. pentru postul de televiziune TELE 2 şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul TELE 2 cu somaţie publică, întrucât, în cadrul emisiunii „Dincolo de aparenţe”, difuzată în 22 septembrie 2010, lipsa de obiectivitate în motivarea absenţei unui invitat a indus publicului ideea că acesta din urmă este vinovat de fapte penale, nedovedite, fapt ce contravine legislaţiei audiovizuale privind respectarea dreptului la imagine al persoanei.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.