Decizia nr. 15 din 11.01.2011

11.01.2011


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.R.L.
cu sediul în BUCUREŞTI, Bd. Ficusului nr. 44A, corp B, et. 4, sector 1 CUI R 15081313

pentru postul RADIO ZU
cu sediul în Bucureşti, str. Mr. Gheorghe Şonţu nr. 8, sector 1

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 11 ianuarie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare privind ediţiile emisiunii „Morning Zu” difuzate în perioada 19 noiembrie – 16 decembrie 2010 de postul RADIO ZU, precum şi reclamaţia înregistrată la CNA cu nr. 16527/15.12.2010. Postul RADIO ZU aparţine S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. R 427.3/26.04.2004, decizia de autorizare nr. 1002.0/22.12.2005 şi reautorizare nr. 1002.1/27.02.2009).

Analizând raportul de monitorizare şi audiind emisiunile menţionate, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 39 alin. (2) şi art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pe cele ale art. 28 alin. (1) din Decizia CNA nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare (Codul audiovizualului).

Conform prevederilor din Legea audiovizualului:

- art. 39 alin. (2): “Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.”.

- art. 29 alin. (1) lit. a): “Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii:
a) să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise;”.

Potrivit art. 28 alin. (1) din Codul audiovizualului, producţiile şi videoclipurile muzicale bazate pe violenţă fizică, psihică ori sexuală sau care folosesc un limbaj vulgar ori licenţios pot fi difuzate doar cu respectarea criteriilor de clasificare şi a restricţiilor orare de difuzare.

În fapt, postul RADIO ZU difuzează de luni până vineri, între orele 07.00-10.00, emisiunea „Morning Zu”, realizată şi prezentată de domnii Mihai Morar şi Daniel Buzdugan.

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că în unele ediţii ale emisiunii “Morning ZU”, difuzate în perioada monitorizată, radiodifuzorul a încălcat, pe de o parte, dispoziţiile legale cu privire la protecţia minorilor iar, pe de altă parte, pe cele referitoare la regimul difuzării publicităţii în cadrul serviciilor de programe.

Astfel, în cadrul ediţiei din 19 noiembrie 2010, prezentatorul Mihai Morar a anunţat că a primit un SMS de la un băiat, Adrian, în vârstă de 19 ani, care, de o lună şi jumătate este implicat într-o nouă relaţie şi că în acea seară ar urma să aibă loc prima noapte de dragoste. Adrian i-a cerut lui Mihai Morar să difuzeze o piesă muzicală care să se potrivească cadrului romantic pregătit pentru iubita lui. Cei doi prezentatori l-au sfătuit, în primul rând, să nu bea, iar la aflarea vârstei iubitei (29 de ani), Mihai Morar, convins că Adrian va fi dominat de iubita lui, a propus o melodie în care predomina limbajul cu conotaţii sexuale.

Redăm din raport câteva fragmente din textul melodiei:

PDF - 96.6 ko
fragmente din textul melodiei

Spre finalul melodiei, Daniel Buzdugan, care şi-a modificat vocea, a cerut etnobotanice şi a imitat vocea unei femei. Mihai Morar l-a întrebat pe Adrian: „A fost bine Adrian? Sper ca asta să ne zici mâine după ce se consumă prima ta noapte de dragoste!”.

De asemenea, în cadrul ediţiei emisiunii „Morning Zu” din 06 decembrie 2010 a fost difuzat, începând cu ora 08.09, un aşa-zis „interviu primit de la un ascultător”, ai cărui protagonişti au fost un „reporter”, rol jucat de Daniel Buzdugan şi „cea mai tânără dresoare de pume din Europa, Elvira H. de la Circul de Stat din Bucureşti”, rol jucat tot de Daniel Buzdugan, dar, cu vocea schimbată, de femeie. Dialogul dintre aşa-zisul „reporter” şi „dresoare” a conţinut un limbaj cu aluzii sexuale.

Redăm din raport:

Elvira H. (citeşte D. Buzdugan, modificându-şi vocea): Mi-a plăcut puma de mică! Cum părinţii mei nu aveau bani să-mi ia una, mă duceam la un vecin şi mă jucam cu puma lui, o luam la trântă.
Reporter (citeşte Buzdugan): Ce este special în numărul tău de dresură?
Elvira H.: Oamenii se aşteaptă, cum au mai văzut, ca eu să-mi bag capul în gura felinei. Ei bine, în numărul meu, eu sînt cea care iau în gură capul pumii.
Reporter: Se spune că petreci foarte multă vreme cu puma. Nu simţi nevoia să ai o viaţă socială, îţi oferă puma tot ce îţi trebuie?
Elvira H.: Este adevărat că puma nu ştie carte, dar are alte calităţi. Când o pumă se uită în ochii tăi, ţi se moaie genunchii.
(...) Rubrica „Farsele lui Buzdugan”, difuzată în timpul ediţiei emisiunii „Morning Zu” din data de 14 decembrie 2010, a conţinut farsa Pachidermul de croazieră, ce a făcut obiectul reclamaţiei nr. 16527/15.12.2010, farsă în care s-a făcut trimitere la lagărele de exterminare de la Auschwitz-Birkenau.

Farsa a avut ca protagonişti două personaje, unul dintre acestea fiind o domnişoară ce a lucrat, la un moment dat, ca hostess, sunată din partea unei „agenţii de publicitate” care organizează un eveniment pe un vas de croazieră împreună cu un partener grec şi caută fete doritoare de distracţie. Daniel Buzdugan (partenerul grec din farsă) i-a explicat domnişoarei că evenimentul se va desfăşura pe un vapor foarte mare, „pachiderm de croazieră”, cu plecare de la Auschwitz unde se stă o zi pentru cumpărături, la casele de modă “Versailles” şi „Louvre”.

Domnişoara a pus întrebări referitoare la condiţiile contractuale, dacă sunt români pe vas sau fete din Bucureşti, deoarece recunoaşte că îşi doreşte discreţie maximă, având în vedere activitatea pe care trebuie să o desfăşoare la acel “eveniment”.

Între Daniel Buzdugan (partenerul grec) şi domnişoara respectivă a avut loc următorul dialog:

Buzdugan (...) De la Auschwitz se pleacă cu pachidermul în Insulele “Balneare”. Se zboară la Auschwitz în Germania, aţi auzit de Auschwitz, în Germania?
Buzdugan: Este în Germania, la Auschwitz, şi de acolo se pleacă la Insulele “Balneare”...
Domnişoara: Asta unde este? Buzdugan: În Marea Mediterană spre Africa. Se zboară până la Auschwitz, de-acolo se ia pachidermul şi o săptămână se face croaziera aceasta (...)
Buzdugan: Numai că problema ar fi să plătiţi dv bilet de avion şi noi decontăm acolo. Bilet avion dus şi întors Bucureşti-Auschwitz, notaţi, în Germania şi noi decontăm asta când ajungeţi acolo. Aţi notat?
Domnişoara: Am notat. Buzdugan: Ce?
Domnişoara: Bilet de avion dus-întors la Auschwitz... în Germania.
Buzdugan: A, staţi un pic că la Auschwitz este doar dusul; de obicei cine ajunge la Auschwitz... nu... Ştergeţi; ştergeţi tot şi spuneţi aşa: bilet numai dusul... Auschwitz şi întoarcerea se face de la o altă localitate, Birkenau... Ia repetaţi acum!
Domnişoara: Bilet dus la Auschwitz şi întors de la Birkenau.”
(...)

Cu privire la farsa „Pachidermul de croazieră”, Consiliul a considerat că menţionarea în respectivul program, ca element de natură să amplifice caracterul comic al farsei, al oraşelor Auschwitz-Birkenau, ca destinaţie pentru care este suficient numai „biletul dus”, a constituit o atitudine ce a tins să ducă în derizoriu numele celor două localităţi devenite simbol al tragediilor din lagărele de exterminare naziste.

De asemenea, membrii Consiliului au apreciat că o astfel de atitudine reprezintă lipsă de respect, de sensibilitate pentru victimele holocaustului sau moştenitorii acestora, banalizând atrocităţile comise în lagărele naziste.

Analizând conţinutul emisiunilor monitorizate, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat normele legale în materie de protecţie a minorilor, întrucât realizatorii acestor ediţii au folosit un limbaj cu conotaţii sexuale, la ore la care copiii au acces neîngrădit la audiere, fapt de natură a afecta dezvoltarea mentală şi morală a acestora.

Cu privire la subiectul referitor la prima noapte de dragoste a unui tânăr şi melodia difuzată pentru acesta în cadrul ediţiei din 19 noiembrie 2010, membrii Consiliului au apreciat că, deşi versurile melodiei au fost transmise în limba engleză, acest fapt nu îl absolvă pe radiodifuzor de respectarea legislaţiei audiovizuale în materie de protecţie a minorilor, în condiţiile în care acest cântec a avut un conţinut vulgar şi explicit sexual şi că un segment important al publicului, în general, şi în special minorii, sunt cunoscători ai limbii engleze.

Mai mult, tot în scopul asigurării protecţiei minorilor, la art. 28 alin. (1) din Codul audiovizualului se prevede că producţiile şi videoclipurile muzicale bazate pe violenţă fizică, psihică ori sexuală sau care folosesc un limbaj vulgar ori licenţios pot fi difuzate doar cu respectarea criteriilor de clasificare şi a restricţiilor orare de difuzare.

Având în vedere conţinutul acestor emisiuni, conţinut în care a fost folosit un limbaj cu conotaţii sexuale, membrii Consiliului au considerat că radiodifuzorul avea obligaţia de a ţine seama şi de criteriile generale prevăzute de legislaţia din domeniu, precum şi a restricţiilor orare de difuzare, astfel cum prevăd reglementările în vigoare.

În scopul asigurării protecţiei copiilor în programele audiovizuale, legiuitorul a instituit norme imperative, potrivit cărora această protecţie se realizează, numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie nu pot auzi sau viziona emisiunile respective.

În acest sens, în raport de conţinutul programului audiovizual pe care îl transmit, radiodifuzorii trebuie să ţină cont de intervalul orar de difuzare, ca măsură de protecţie a minorilor, astfel încât programele ascultate sau vizionate în familie ori numai de către copii, să nu afecteze dezvoltarea fizică, mentală sau morală a acestora.

Membrii Consiliului au apreciat că audierea de către copii a unor programe precum cele ce au făcut obiectul controlului poate fi deosebit de nocivă pentru aceştia, având în vedere lipsa lor de maturitate care le afectează capacitatea unei reprezentări corecte a faptelor, precum şi curiozitatea sau tendinţa şi uşurinţa cu care aceştia pot imita comportamentul şi faptele adulţilor.

Respectarea principiului superior al copilului prevăzut în legislaţia audiovizuală trebuie să primeze în orice program audiovizual, întrucât nevoia de protecţie a copiilor are în vedere, în egală măsură, şi educarea acestora.

Membrii Consiliului au mai constatat că în cadrul concursurilor „Aldis” şi „Flanco”, desfăşurate pe parcursul emisiunii „Morning Zu”, în perioada 07-16 decembrie 2010, radiodifuzorul a făcut publicitate mascată în favoarea acestor firme, care ofereau premiile concursurilor şi a unor produse comercializate de aceste firme.

Astfel, în cadrul ediţiilor din 07, 10, 14 şi 16 decembrie 2010, postul RADIO ZU a difuzat concursul “Aldis”, în cadrul căruia participanţii puteau câştiga câte un cuptor cu microunde oferit de firma „Aldis”. În toate concursurile difuzate în perioada monitorizată, a fost prezentată gama de produse pe care această firmă le comercializează, întrebarea concursului fiind strâns legată de enunţul cu privire la produsele „Aldis”.

De exemplu, la concursul din 07 decembrie 2010, firma Aldis a propus „produse vegetale, şniţele, bulete, crochete, sticksuri şi aperitive vegetale” pentru „cei care vor să varieze meniul tradiţional de post...”.

În ediţia din 10 decembrie 2010, în cadrul concursului, firma „Aldis” a propus o specialitate ALDIS creată după o reţetă originală, recomandând „toba ţărănească”, iar în ediţia din 14 decembrie 2010, aceeaşi firmă a recomandat produse vegetale gustoase şi săţioase pentru cei care respectă tradiţia creştină a Postului Crăciunului, şniţele, bulete, crochete, sticksuri şi aperitive vegetale.

Şi în ediţia din 16 decembrie 2010, în cadrul concursului difuzat au fost prezentate produse tradiţionale româneşti ale firmei Aldis, respectiv: leber, tobă, cârnaţi şi caltaboşi, etc.

Membrii Consiliului au constatat că, sub aparenţa organizării unui concurs, la care participau cei care trimiteau un SMS cu numele produsului anunţat, erau promovate, în fapt, produsele şi imaginea firmei „Aldis”.

Aceleaşi încălcări ale reglementărilor legale referitoare la publicitate au fost constatate şi în ediţiile emisiunii „Morning Zu” difuzate în zilele de 07, 08, 09, 10 şi 13 decembrie 2010, când postul RADIO ZU a difuzat concursul „Flanco”.

Redăm spre exemplificare din raportul de monitorizare:

Emisiunea „Morning Zu” din data de 10.12.2010

M. Morar (ora 09.13): Deci, să facem un concurs.

S-a inserat spotul: Doar la FLANCO ai reducere 100% la orice produs. Află toate detaliile în magazinele FLANCO!.

M. Morar: Începe concursul FLANCO, începe nebunia reducerilor, 100% reducere de la FLANCO la orice produs, incusiv la toată gama de produse Whirlpool, cumperi orice produs şi primeşti toţi banii pe carduri de reducere, doar FLANCO îţi dă 100% reducere la orice produs, inclusiv produsele Whirlpool. Dacă vrei să te convingi, mergi în magazinele FLANCO şi află toate detaliile, şi dacă tot auzi în fiecare dimineaţă care e cea mai tare ofertă de electrocasnice, dă-ne şi nouă un SMS la 1815 cu numele acestuia, poţi câştiga acum un cuptor cu microunde Whirlpool, nou-nouţ. FLANCO îţi dă reducere 100 %, şi Whirlpool rămâne cel mai tare cuptor cu microunde.

În urma analizării raportului de monitorizare, cu privire la desfăşurarea concursurilor în cadrul ediţiilor emisiunii „Morning Zu” difuzate în perioada 07-16 decembrie 2010, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a difuzat o comunicare comercială cu conţinut mascat în favoarea celor două firme, fapt interzis de legislaţia audiovizuală.

Având în vedere modalitatea în care s-au desfăşurat aceste ediţii, în care au fost oferite detalii cu privire la produsele firmelor „Aldis” şi „Flanco”, emisiunea a dobândit caracter publicitar, fără a fi încadrată ca atare de radiodifuzor, fapt ce contravine prevederilor din domeniul audiovizualului.

Mai mult decât atât, una dintre condiţiile pe care furnizorul de servicii media trebuie să o respecte constă în obligaţia potrivit căreia orice comunicare audiovizuală trebuie să poată fi uşor de identificat ca atare, legiuitorul interzicând difuzarea comunicărilor audiovizuale cu conţinut comercial mascat.

Consiliul apreciază că ediţiile emisiunii „Morning Zu” din perioada monitorizată au depăşit cadrul legal al difuzării unor concursuri cu premii, transformându-se, practic, într-o promovare mascată a firmelor care ofereau premiile respectivelor concursuri.

Având în vedere aceste aspecte şi ţinând cont de faptul că radiodifuzorul a mai fost sancţionat anterior pentru încălcarea prevederilor privind protecţia copiilor, cât şi a celor referitoare la regimului difuzării publicităţii în cadrul serviciilor de programe, aspect care demonstrează că sancţiunile aplicate nu şi-au îndeplinit scopul preventiv, radiodifuzorul ignorând în continuare aceste dispoziţii, Consiliul a propus amendarea acestuia cu suma de 10.000 lei. Supusă la vot, propunerea de amendare a radiodifuzorului S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.R.L. a fost adoptată în condiţiile şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare. În temeiul prevederilor art. 162 alin. (2) şi (3) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (2) şi ale art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Articol unic: Radiodifuzorul S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.R.L., titular al licenţei audiovizuale nr. R 427.3/26.04.2004, al deciziei de autorizare nr. 1002.0/22.12.2005 şi reautorizare nr. 1002.1/27.02.2009 pentru postul RADIO ZU, se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 39 alin. (2) şi 29 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 28 alin. (1) din Decizia CNA nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.


Către,

S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.R.L.
Bd. Ficusului nr. 44A, corp B, et. 4, BUCUREŞTI, sector 1
CUI R 15081313

pentru postul RADIO ZU
Str. Mr. Gheorghe Şonţu nr. 8, Bucureşti, sector 1

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 15/11.01.2011 privind amendarea cu 10.000 lei a radiodifuzorului S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.R.L. şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 06.00-14.00, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul RADIO ZU cu amendă de 10.000 lei, deoarece în unele ediţii ale emisiunii „Morning Zu”, difuzate în perioada 19 noiembrie – 16 decembrie 2010, la ore la care minorii au acces neîngrădit la audierea programelor, s-au folosit expresii cu conotaţii sexuale, fapt de natură a afecta dezvoltarea mentală sau morală a copiilor.

De asemenea, postul RADIO ZU a făcut publicitate mascată în favoarea unor firme care au oferit premii pentru concursurile organizate în cadrul mai multor ediţii ale emisiunii „Morning Zu”, difuzate în luna decembrie 2010, fapt interzis de Legea audiovizualului.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.