Decizia nr. 442 din 08.09.2015

16.09.2015


Trimiteteţi articolul prin email title=


 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 08 septembrie 2015, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare cu privire la difuzarea spotului publicitar pentru promovarea produsului Alcachofa de Laon.

 Posturile de televiziune Antena 1 (ex. 02.07.2015, ora 14:07), Antena 3 (ex. 05.07.2015, ora 15:39), Antena Stars (ex. 08.06.2015, ora 09:36), Euforia (ex. 09.06.2015, ora 13:37) şi ZU TV (ex. 05.06.2015, ora 16:20) au difuzat, în perioada 1 iunie-8 iulie 2015, un spot de teleshopping (difuzat în calup de publicitate) pentru suplimentul alimentar Alcachofa de Laon, cu durata de 120 de secunde. Descriere:

 La începutul spotului, sunt difuzate succesiv imagini cu o persoană care încearcă, dar nu reuşeste, să se închidă la pantaloni (este vizibilă doar partea abdominală a persoanei), cu o femeie care mănâncă, cu un pahar în care este turnată apă şi cu un cântar pentru măsurarea greutăţii. Voce din off: Vrei să slăbeşti şi nimic nu a funcţionat până acum? Ai încercat nenumărate produse şi diete fără succes? Nu îţi risca sănătatea pentru a obţine rezultatele pe care ţi le doreşti!

 Este prezentată o cutie şi 14 flacoane de Alcachofa de Laon. În partea dreaptă a ecranului este afişat un cerc în care este încadrat cuvântul: NOU. Apoi, sunt difuzate imagini cu o femeie bea dintr-un flacon de Alcachofa de Laon, cu globul pământesc şi cu o femeie pe o plajă. Voce din off: AloShop prezintă Alcachofa de Laon. O modalitate 100% naturală şi sigură pentru a pierde în greutate. Milioane de persoane din întreaga lume au simţit deja eficienţa produsului Alcachofa de Laon în pierderea greutăţii.

 Apoi, sunt prezentate mărturii ale unor femei care au folosit produsul Alcachofa de Laon.
 Femeie 1 (în limba spaniolă, subtitrat în limba română): Alcachofa de Laon este cel mai eficient mod de a pierde rapid în greutate.
 Femeie 2 (în limba spaniolă, subtitrat în limba română): Acum ori de câte ori am o urgenţă şi trebuie să dau jos câteva kilograme repede şi sigur ştiu că mă pot baza pe Alcachofa de Laon.
 Femeie 3 (în limba spaniolă, subtitrat în limba română): Am slăbit 3 kilograme într-o săptămână.
 Este prezentată din nou cutia şi cele 14 flacoane de Alcachofa de Laon. În partea dreaptă a ecranului este afişat textul: Produsul original poate fi găsit numai la AloShop.
 Voce din off: Un puternic supliment alimentar 100% natural.
 Femeie 4: Cu Alcachofa de la Laon este uşor să pierzi în greutate fără durere, efort şi sacrificiu! Am băut doar o doză pe zi şi iată rezultatele.
 Femeie 5: Slăbeşti şi îţi redobândeşti încrederea de sine!
 Este afişată pe ecran harta Franţei, imagini cu planta numită anghinare, imagini cu trupul unei femei şi imagini cu femei care beau dintr-un flacoane de Alcachofa de Laon.
 Voce din off: Alcachofa de Laon este recoltată din Laon, Franţa. Acolo se obţine concentraţia unică de ingrediente naturale din inima de anghinare. De aceea este atât de puternic. Fiecare doză de Alcachofa pe care o consumi ajută la detoxifierea organismului, la arderea grăsimilor şi la eliminarea surplusului de lichide reţinute de organism. Vei putea slăbi până la 3 kilograme într-o săptămână. Vrei să scapi de kilogramele în plus şi de colăceii din jurul taliei fără efort? Iată oferta noastră!
 Este prezentată din nou cutia şi cele 14 flacoane de Alcachofa de Laon. În partea dreaptă a ecranului sunt afişate textele: 7 DOZE ALCACHOFA DE LAON; + 7 DOZE GRATUIT. La un moment dat, peste cutia de Alcachofa de Laon apar, succesiv două cercuri în care sunt încadrate textele: SUPER PREŢ, respectiv 149 RON.
 Voce din off: Sună acum şi îţi oferim şapte doze din originalul Alcachofa de Laon pentru şapte zile de tratament intensiv la un preţ promoţional incredibil. Poţi pierde până la 3 kilograme în doar o săptămână, dar asta nu e tot, pentru că oferta devine din ce în ce mai atractivă. Sună acum şi îţi oferim încă şapte doze pentru a putea experimenta efectele Alcachofa de Laon mai mult timp. Complet gratuit. Cu Achachofa de Laon poţi începe să pierzi în greutate de la prima doză.

 Pe crawl, în partea de jos a ecranului, este redat textul: Telefonul consumatorului – 021 9454 (linie telefonică cu apelare gratuită). Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor ai Municipiului Bucureşti. Adresă: Bucureşti, Str. Transilvania nr. 2, sectorul 1, cod 010798. Tel.: 021/310.63.75 sau 021/9660 Fax: 021.310.63.80 E-mail: reclamatii.bucuresti opc.ro interro_liens_callback Spotul se încheie cu imaginea cu o cutie şi 14 flacoane de Alcachofa de Laon (în partea stângă-sus a ecranului), alături de care se află informaţiile: interro_liens_callback; 149 RON TV INCLUS + taxe de livrare; Termen de returnare (în partea dreaptă a ecranului); Distribuitor: Open Media Network SRL. Bd. Ficusului, 44A, Et. 4, Sect. 1, Bucureşti (în stânga-jos).

 Pe întreaga durată a spotului publicitar au fost afişate în partea de jos a ecranului: 021 9791 – Tarif normal; interro_liens_callback şi sigla AloShop. Potrivit raportului de monitorizare, începând cu data de 9 iulie 2015, spotul de publicitate pentru suplimentul alimentar Alcachofa de Laon nu a mai fost difuzat pe posturile de televiziune menţionate.
 În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare, Consiliul a constatat că spotul pentru promovarea produsului Alcachofa de Laon a fost difuzat cu încălcarea prevederilor art. 102 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

 Potrivit dispoziţiilor invocate, este interzisă publicitatea care nu este conformă cu dispoziţiile legale. Conform punctului de vedere comunicat de Consiliul Român pentru Publicitate (RAC), înregistrat la CNA cu nr. 7171/2/08.09.2015, referitor la conţinutului spotului difuzat pe posturile de televiziune menţionate, informaţiile prezentate încalcă prevederile legale în materie de publicitate, astfel:
 Afirmaţia “Alcachofa de Laon – o modalitate 100 % naturală şi sigură pentru a pierde în greutate” poate induce în eroare consumatorul, exagerând calităţile produsului şi garantând eficacitatea acestuia. Afirmaţia “Fiecare doză de Alcachofa pe care o consumi ajută la detoxifierea organismului, la arderea grăsimilor şi la eliminarea surplusului de lichide reţinute de organism” poate atribui produsului proprietăţi pe care acesta nu le posedă. Conform Registrului European al Menţiunilor de Sănătate nu există menţiuni aprobate pentru ingredientul principal – anghinarea.

 De asemenea, potrivit constatărilor Consiliului Român pentru Publicitate (RAC) “În cuprinsul testimonialelor din materialul analizat se fac afirmaţii care exagerează şi generalizează beneficiile produsului.”
 În consecinţă, Comitetul Etic al RAC a decis că se încalcă prevederile Codului de Practică în Comunicarea Comercială elaborat de RAC, potrivit cărora comunicarea trebuie să nu exploateze credulitatea, lipsa de experienţă sau lipsa de cunoştinţă a consumatorilor, să evite orice afirmaţie sau reprezentare care ar putea înşela consumatorii, inclusiv prin omisiune, sugerare, ambiguitate ori exagerare, în special în ceea ce priveşte: a) caracteristicile sau efectele unui produs, cum ar fi natura sa, compoziţia, metoda şi data fabricaţiei, modul de execuţie, domeniul de utilizare, eficienţa şi performanţa, cantitatea, originea geografică sau comercială, disponibilitatea, destinaţia, parametrii tehnico-funcţionali, rezultatele aşteptate ca urmare a utilizării acestuia ori rezultatele şi caracteristicile esenţiale ale testelor sau ale controalelor efectuate asupra sa, dacă produsul corespunde scopului său etc. Analizând şi vizionând spotul respectiv, membrii Consiliului au constatat că afirmaţiile de genul celor folosite în spot şi constatate şi de Comitetul Etic al RAC sunt de natură să prejudiceze dreptul publicului la informare corectă, principiu prevăzut expres de normele audiovizuale, potrivit cărora comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale. Având în vedere cele menţionate anterior, Consiliul a apreciat că spotul analizat constituie publicitate care nu este conformă cu dispoziţiile legale, publicitate interzisă de prevederile art. 102 alin. (1) din Codul audiovizualului.

 Consiliul consideră că numai respectarea prevederilor legale în materie de publicitate poate asigura o informare corectă şi completă a publicului telespectator şi o competiţie loială între comercianţii care îşi promovează produsele şi serviciile pe posturile de televiziune.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar pentru promovarea produsului Alcachofa de Laon, în sensul ca, în situaţia reluării difuzării lui, să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale prevăzute de legislaţia audiovizuală.