Decizia nr. 443 din 08.09.2015

16.09.2015


Trimiteteţi articolul prin email title=

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 8 septembrie 2015, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiilor înregistrate la CNA cu nr. 5459 din 04.06.2015, 25.06.2015 și 26.06.2015, respectiv nr. 5537 din 08.06.2015, cu privire la conţinutul celor 3 variante de spot publicitar pentru reţeaua privată de sănătate Centrul Medical Unirea (”Regina Maria”), difuzat de posturile de televiziune.
 Conform constatărilor consemnate în raportul de monitorizare, în perioada 01-14.06.2015 , posturile de televiziune Animal Planet, Antena 1, Antena 3, AXN, AXN Black, Comedy Central Extra, Disney Junior, Film Café, History Channel, Music Channel, National Geographic, National Geographic Wild, Paramount, Pro Cinema, TLC şi TV Paprika au difuzat 3 variante de spot publicitar pentru reţeaua privată de sănătate Regina Maria, în următoarele 3 variante, astfel:

  • Varianta 1
     În perioada 01-14.06.2015, posturile de televiziune Animal Planet (ex. 14.06.2015, ora 11.27), Antena 1 (ex. 03.06.2015, ora 06:47), Antena 3 (ex. 14.06.2015, ora 17:52), AXN (ex. 14.06.2015, ora 20:25), AXN Black (ex. 14.06.2015, ora 14:35), Comedy Central Extra (ex. 14.06.2015, ora 08.23), Disney Junior (ex. 14.06.2015, ora 10:54), Film Café (ex. 14.06.2015, ora 18:52), History Channel (ex. 14.06.2015, ora 09:57), Music Channel (ex. 14.06.2015, ora 17:37), National Geographic (ex. 14.06.2015, ora 06:29), National Geographic Wild (ex. 14.06.2015, ora 18:28), Paramount (ex. 14.06.2015, ora 18:21), Pro Cinema (ex. 14.06.2015, ora 18:45), TLC (ex. 14.06.2015, ora 11:27) şi TV Paprika (ex. 14.06.2015, 16:07) au difuzat o variantă de spot publicitar pentru reţeaua privată de sănătate Regina Maria, cu durata de 20 de secunde.
     Descriere:
     O femeie şi o fetiţă fac exerciţii de gimnastică. Voce din off: Vedem o fetiţă foarte mobilă. Ce nu ştim este că a fost operată în a doua zi de viaţă pentru o malformaţie congenitală gravă. Munca unui medic bun nu lasă urme. Spotul se încheie cu o copertă pe care se află textele: REGINA MARIA; REȚEAUA PRIVATĂ DE SĂNĂTATE; CEI MAI BUNI MEDICI, şi în partea de jos a ecranului, timp de 2 secunde, un text cu un scris foarte mic, ilizibil în înregistrările de care dispunem. De asemenea, în partea stângă-jos a ecranului se află adresa web: www.reginamaria.ro şi un număr de telefon. Voce din off: Regina Maria, cei mai buni medici.
  • Varianta 2
     În perioada 01-14.06.2015, posturile de televiziune Animal Planet (ex. 14.06.2015, ora 21.15), Antena 1 (ex. 11.06.2015, ora 16:48), Antena 3 (ex. 13.06.2015, ora 12:55), AXN (ex. 14.06.2015, ora 22:14), AXN Black (ex. 14.06.2015, ora 10:51), Comedy Central Extra (ex. 14.06.2015, ora 08.25), Disney Junior (ex. 14.06.2015, ora 22:16), Film Café (ex. 14.06.2015, ora 13:55), History Channel (ex. 14.06.2015, ora 21:27), Music Channel (ex. 14.06.2015, ora 15:16), National Geographic (ex. 14.06.2015, ora 09:12), National Geographic Wild (ex. 14.06.2015, ora 13:29), Paramount (ex. 14.06.2015, ora 14:46), Pro Cinema (ex. 14.06.2015, ora 13:20), TLC (ex. 14.06.2015, ora 14:40) şi TV Paprika (ex. 14.06.2015, 21:31) au difuzat o variantă de spot publicitar pentru reţeaua privată de sănătate Regina Maria, cu durata de 20 de secunde.
     Descriere:
     Două fetiţe cântă la pian.
     Voce din off: Vedem patru mâini talentate. Ce nu observăm este că una dintre ele a fost salvată în săptămâna 26 de sarcină dintr-o operaţie intrauterină. Munca unui medic bun nu lasă urme.
     Spotul se încheie cu o copertă pe care se află textele: REGINA MARIA; REȚEAUA PRIVATĂ DE SĂNĂTATE; CEI MAI BUNI MEDICI, şi în partea de jos a ecranului, timp de 2 secunde, un text cu un scris foarte mic, ilizibil în înregistrările de care dispunem. De asemenea, în partea stângă-jos a ecranului se află adresa web: www.reginamaria.ro şi un număr de telefon.
     Voce din off: Regina Maria, cei mai buni medici.
  • Varianta 3
     În perioada 01-14.06.2015, posturile de televiziune Animal Planet (ex. 14.06.2015, ora 21.58), Antena 1 (ex. 11.06.2015, ora 09:53), Antena 3 (ex. 13.06.2015, ora 08:52), AXN (ex. 14.06.2015, ora 19:28), AXN Black (ex. 14.06.2015, ora 19:15), Comedy Central Extra (ex. 14.06.2015, ora 19.285), Disney Junior (ex. 14.06.2015, ora 22:16), Film Café (ex. 14.06.2015, ora 16:48), History Channel (ex. 14.06.2015, ora 22:11), Music Channel (ex. 14.06.2015, ora 16:17), National Geographic (ex. 14.06.2015, ora 17:09), National Geographic Wild (ex. 14.06.2015, ora 10:55), Paramount (ex. 14.06.2015, ora 09:58), Pro Cinema (ex. 14.06.2015, ora 14:22), TLC (ex. 14.06.2015, ora 08:56) şi TV Paprika (ex. 14.06.2015, 21:44) au difuzat o variantă de spot publicitar pentru reţeaua privată de sănătate Regina Maria, cu durata de 20 de secunde.
     Descriere:
     Un copil îmbrăcat într-un costum de scrimă exersează împreună cu un adult.
     Voce din off: Vedem un genunchi perfect. Ce nu observăm este operaţia inovatoare pentru implant de menisc artificial. Munca unui medic bun nu lasă urme.
     Spotul se încheie cu o copertă pe care se află textele: REGINA MARIA; REȚEAUA PRIVATĂ DE SĂNĂTATE; CEI MAI BUNI MEDICI, şi în partea de jos a ecranului, timp de 2 secunde, un text cu un scris foarte mic, ilizibil în înregistrările de care dispunem. De asemenea, în partea stângă-jos a ecranului se află adresa web: www.reginamaria.ro şi un număr de telefon.
     Voce din off: Regina Maria, cei mai buni medici.

 În urma vizionării şi analizării variantelor spotului publicitar, care au făcut obiectul raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că acestea au fost difuzate cu încălcarea prevederilor art. 94 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziţiilor invocate, în scopul unei informări corecte, orice informaţie sau avertizare conţinută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri:
 a) să fie prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, în cazul informaţiei difuzate sub formă de videotext; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiţie;
 b) să fie redată la viteză normală de citire.

 Membrii Consiliului au constatat că toate cele 3 variante ale spotului analizat, se încheie cu o copertă pe care se află textele: REGINA MARIA; REȚEAUA PRIVATĂ DE SĂNĂTATE; CEI MAI BUNI MEDICI, şi în partea de jos a ecranului, timp de 2 secunde, un text cu un scris foarte mic, ilizibil în înregistrările de care dispunem. De asemenea, în partea stângă-jos a ecranului se află adresa web: www.reginamaria.ro şi un număr de telefon, în acest interval de timp (2 secunde), o voce din off, redă audio, textul: Regina Maria, cei mai buni medici.
 Astfel, membrii Consiliului au constatat încălcarea prevederilor art. 94 lit. a) din Codul audiovizualului, prin neprezentarea textului informației difuzate sub formă de videotext în mod lizibil, pe o durată suficientă și în formatul prevăzut de lege pentru a putea fi citit de telespectatori.
 De asemenea, membrii Consiliului au mai constatat că textul informației prezentat în format videotext nu a fost redat la viteza normală de citire, încălcându-se astfel și dispozițiile art. 94 lit. b) din Codul audiovizualului.

 Consiliul consideră că numai respectarea prevederilor legale poate asigura o informare corectă şi completă a publicului telespectator şi o competiţie loială între comercianţii care îşi promovează produsele şi serviciile pe posturile de televiziune.
 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar în sensul ca, în situaţia reluării difuzării lui, să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale prevăzute de legislaţia audiovizuală.