Decizia nr. 445 din 08.09.2015

16.09.2015


Trimiteteţi articolul prin email title=


 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 8 septembrie 2015, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiilor înregistrate la CNA cu nr. 7171 din 03.08.2015, cu privire la conţinutul spotului publicitar „Urobiotic” difuzat de postul de televiziune Realitatea TV.

 Potrivit raportului de monitorizare, în perioada 22 iunie-16 iulie 2015, spotul de publicitate pentru produsele Urobiotic (Urobiotic Capsule şi Urobiotic Forte), cu durata de 20 de secunde, a fost difuzat pe următoarele posturi de televiziune: Antena 3 (ex. 05.07.2015, ora 19:28), Comedy Central Extra (ex. 05.07.2015, ora 15:24), Discovery Channel (ex. 05.07.2015, ora 22:13), Diva (ex. 05.07.2015, ora 20:21), Euforia (ex. 05.07.2015, ora 21:11), History Channel (ex. 05.07.2015, ora 22:37), National Geographic (ex. 05.07.2015, ora 12:43), Paramount (ex. 05.07.2015, ora 21:38), Realitatea TV (ex. 05.07.2015, ora 18:53), România TV (ex. 05.07.2015, ora 20:55) şi TLC (ex. 05.07.2015, ora 20:26).

 Spotul constă într-o animaţie. Iniţial, într-o toaletă, figurinele care indică intrarea pentru bărbaţi, respectiv femei, îşi pun mâinile în zona intimă, care se înroşeşte treptat. Voce din off (feminină): Dacă te presează des... Voce din off (masculină): Dacă te ustură şi te doare... Voce din off (feminină): Şi dacă mai iei şi antibiotice... Voce din off (masculină): Există Urobiotic.
 Pe ecran apar o cutie de Urobiotic Capsule şi una de Urobiotic Forte. -Alături de acestea, sunt afişate următoarele: Tulburări urinare cauzate de bacteria E-coli, Combinaţie unică de afin american, prebiotice, probiotice (în partea dreaptă a ecranului). Pentru disconfortul urinar (în partea de jos a ecranului).
 Voce din off (feminină): Formula elveţiană Urobiotic. O combinaţie unică de afin american cu prebiotice şi probiotice.
 Voce din off (masculină): Urobiotic. Pentru disconfortul urinar.
 La finalul spotului, cele două figurine se prind de mână şi sunt înconjurate de inimi stilizate de culoare roşie. În partea de jos a ecranului apare textul: Acesta este un supliment alimentar. Citiţi cu atenţie prospectul.
 Voce din off (feminină şi masculin, împreună): Acesta este un supliment alimentar. Citiţi cu atenţie prospectul.

 Concluzii:
 În perioada 22 iunie-16 iulie 2015 posturile de televiziune Antena 3, Comedy Central Extra, Discovery Channel, Diva, Euforia, History Channel, National Geographic, Paramount, Realitatea TV, România TV, TLC au difuzat un spot de publicitate pentru produsele Urobiotic (Urobiotic Capsule şi Urobiotic Forte). Spotul de publicitate respectiv a conţinut următoarele afirmaţii: Dacă te ustură şi te doare... (...) Există Urobiotic (verbal); Tulburări urinare cauzate de bacteria E-coli (scris); Pentru disconfortul urinar (scris şi verbal).
 Se menționează că din data de 17 iulie 2015, spotul de publicitate pentru produsele Urobiotic nu a mai fost difuzat.

 Membrii Consiliului au constatat că spoturile publicitare „Urobiotic” transmise de unele posturi de televiziune în cadrul programelor difuzate încalcă prevederile art. 102 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual. Astfel, conform dispoziţiilor invocate, este interzisă publicitatea care nu este conformă cu dispoziţiile legale. Coroborând prevederile normelor invocate rezultă că suplimentele alimentare sunt asimilate produselor alimentare cu rol de suplimentare a regimului alimentar, astfel încât membrii Consiliului consideră că informaţiile prezentate în spotul „Urobiotic” au rolul de a atribui suplimentului alimentar promovat, proprietăţi de tratare şi vindecare a afecţiunilor urinare, fapt ce contravine dispoziţiilor din Codul audiovizualului.
 Potrivit acestor prevederi, informaţiile referitoare la produsele alimentare nu trebuie să atribuie acestora proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să evoce astfel de proprietăţi.
 Astfel, membrii Consiliului consideră că prin expresia “Tulburări urinare cauzate de bacteria E-coli, combinaţie unică de afin american, prebiotice, probiotice Pentru disconfortul urinar, Urobiotic, spotului i se atribuie proprietăţi de tratare şi vindecare a infecţiei urinare.

 Având în vedere aceste aspecte, membrii Consiliului apreciază că informaţiile prezentate în conținutul spotului publicitar nu sunt în conformitate cu dispozițiile legale, fapt ce contravine prevederilor art. 102 alin. (1) din Codul audiovizualului.
 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar în sensul ca în situația reluării difuzării spotului, să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale prevăzute de legislaţia audiovizuală.