Decizia nr. 446 din 08.09.2015

16.09.2015


Trimiteteţi articolul prin email title=

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 08 septembrie 2015, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiilor înregistrate la CNA cu nr. 862/02.02.2015; 1254/16.02.2015; 2086/09.03.2015; 4527/12.05.2015, cu privire la conţinutul spotului publicitar „Zenella Med” difuzat de posturile de televiziune.

 Redăm din raportul de monitorizare:

 „Conform datelor furnizate de Kantar Media, spotul pentru produsul medical Zenella Med a fost difuzat de următoarele posturi:

  • Ianuarie 2015: Antena 1 (de exemplu data 28.01.2015, ora 18:32:30), Antena 3 (de exemplu data 28.01.2015, ora 19:57:30), Kanal D (de exemplu data 28.01.2015, ora 18:28:09), Naţional TV (de exemplu data 28.01.2015, ora 22:28:38), România TV (de exemplu data 28.01.2015, ora 20:54:50), Euforia (de exemplu data 28.01.2015, ora 18:42:11), Antena Stars (de exemplu data 28.01.2015, ora 18:30:57);
  • Februarie 2015: Antena 1 (de exemplu data de 01.02.2015, ora 09:11:19), Antena 3 (de exemplu data de 01.02.2015, ora 11:54:41), Kanal D (de exemplu data de 01.02.2015, ora 07:40:49), Naţional TV (de exemplu data de 01.02.2015, ora11:50:16), România TV (de exemplu data de 01.02.2015, ora 10:36:52), Euforia (de exemplu data de 01.02.2015, ora 09:55:00), Film Cafe (de exemplu data de 01.02.2015, ora 09:48:36), Antena Stars (de exemplu data de 01.02.2015, ora 12:14:10), Comedy Central Extra (de exemplu data de 01.02.2015, ora 16:57:20), Paramount (de exemplu data de 01.02.2015, ora 14:31:38), AXN (de exemplu data de 02.02.2015, ora 16:41:20);
  • Mai 2015: Antena 1 (de exemplu data de 04.05.2015, ora 13:38:39), Antena 3 (de exemplu data de 04.05.2015, ora 21:24:05), Kanal D (de exemplu data de 04.05.2015, ora 08:46:48), Naţional TV (de exemplu data de 04.05.2015, ora 09:07:28), România TV (de exemplu data de 04.05.2015, ora 07:46:11), AXN (de exemplu data de 04.05.2015, ora 12:31:37), Euforia (de exemplu data de 04.05.2015, ora 07:33:24), Film Cafe (de exemplu data de 04.05.2015, ora 08:49:35), Antena Stars (de exemplu data de 04.05.2015, ora 07:46:39), Comedy Central Extra (de exemplu data de 04.05.2015, ora 08:57:42), Paramount (de exemplu data de 04.05.2015, ora 12:13:38).

 Postul de televiziune Antena 3 a difuzat în data de 15.02.2015, jurul orei 23:42, un spot pentru produsul Zenella Med, având o durată de 20 de secunde. Acesta a început prin prezentarea unei femei stând pe un fotoliu și având fața blurată, spunând:
 E delicat să vorbesc despre asta! Usturimea, mâncărimea, mirosul neplăcut în zona intimă. În acel moment, pe ecran a apărut reprezentarea grafică a zonei bazinului femeii, realizat folosind culoarea albastră, iar asupra zonei pubiene pulsa culoarea roșu.
 Voce din off: Sunt semne ale infecțiilor intime cauzate de diverse bacterii și candida. Zenella Med este soluția inovatoare împotriva afecțiunilor intime. Pe ecran sunt reprezentate, pe un fundal verde, numeroase bacterii, apoi a apărut imaginea ambalajului și, respectiv a produsului Zenella Med.
 Cadrul a revenit la cel inițial, însă fața femeii, ținând în mână produsul Zenella Med, nu mai era blurată!
 Zenella Med mi-a redat confortul intim!
 Titrat pe ecran: PENTRU SIGURANȚA INTIMITĂȚII TALE”
 Voce din off și titrat pe ecran: Acesta este un dispozitiv medical. Citiți cu atenție prospectul! În partea dreaptă a ecranului a apărut imaginea produsului Zenella Med!”

 În urma vizionării şi analizării spotului publicitar, membrii Consiliului au constatat că acestea au fost difuzate cu încălcarea prevederilor articolelor 127 alin. (3) şi 129 lit. j) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziţiilor invocate:

  • art. 127 (3): „Publicitatea şi teleshoppingul la produse şi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22,00 - 06,00.”
  • art. 129 “Publicitatea la medicamente nu trebuie să conţină nicio menţiune care:
  • j) - să folosească, în termeni inadecvaţi, alarmanţi sau înşelători, reprezentări vizuale ale schimbărilor în organismul uman cauzate de boli sau leziuni ori de acţiuni ale medicamentelor asupra organismului uman sau a unei părţi a acestuia.

 Membrii Consiliului au constatat, pe de o parte, că publicitatea pentru produsul „Zenella Med” putea fi difuzată numai cu respectarea intervalului orar prevăzut de dispoziţiile art. 127 alin. (3) din Codul audiovizualului, respectiv începând cu ora 22.00 şi până la ora 06.00, având în vedere ca acesta face parte din categoria produselor “pentru probleme de natură sexuală”.
 Or, potrivit raportului de monitorizare, publicitatea pentru produsul “Zenella Med” a fost difuzat pe mai multe posturi de televiziune la ore situate în afara intervalului orar prevăzut de legiuitor, respectiv orele 13.00, 14.00, 07.00, 08.00, 12.00 etc.

 Pe de altă parte, Consiliul a constatat că publicitatea la produsul “Zenella Med” conţine menţiuni care folosesc în termeni inadecvaţi reprezentări vizuale ale schimbărilor în organismul uman cauzate de boli, ceea ce contravine dispoziţiilor art. 129 lit. j) din Codul audiovizualului.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar în sensul ca, în situaţia reluării difuzării lui, să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale prevăzute de legislaţia audiovizuală.