Decizia nr. 593 din 19.07.2012

19.07.2012


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind somarea a S.C. ANTENA 3 S.A.
Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 25-27, et. 1, sector 1
C.U.I. R15971591

pentru postul de televiziune ANTENA 3-NEWS & CURRENT AFFAIRS

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 19 iulie 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Direcţia Monitorizare cu privire la reflectarea de către postul de televiziune postul ANTENA 3, în perioada 12 – 15 iulie 2012, a evenimentelor legate de referendumul privind demiterea Preşedintelui României.

Postul ANTENA 3 - NEWS & CURRENT AFFAIRS aparţine radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 76.2/16.12.2003 şi decizia de autorizare nr. 882.0-1/24.06.2005).

În urma analizării rapoartelor de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 3 din Decizia nr. 586/2012 pentru reflectarea pe posturile de radio şi televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României.

Potrivit dispoziţiilor invocate, în cadrul emisiunilor de dezbatere numărul participanţilor care exprimă puncte de vedere pentru şi împotriva demiterii Preşedintelui României trebuie să fie egal; în cazul în care unul dintre cei invitaţi nu participă, acest fapt trebuie menţionat pe post; absenţa punctului de vedere al uneia dintre părţi nu exonerează realizatorul/moderatorul de asigurarea imparţialităţii

În fapt, în perioada 12 - 15 iulie 2012, postul de televiziune ANTENA 3 a difuzat următoarele emisiuni dedicate referendumului privind demiterea Preşedintelui României:

Data Emisiunea, Ora Participant Calitatea Partidul Puncte de vedere
12.07.2012 La ordinea Zilei Oajdea Daniel deputat Independent contra
13.07.2012 La ordinea zilei, 18.45 Gheorghe Tinel deputat PDL contra
14.07.2012 Ediţie de weekend,ora 17:10 Gherasim Vasile senator PDL contra
15.07.2012 Ediţia de weekend - ora 13.00 Movilă Petru deputat PDL contra
12.07.2012 Subiectiv Tinel Gheorghe deputat PDL contra
14.07.2012 Exces de putere, ora 18:50 Chiss Iosif primar Târlungeni neutru
13.07.2012 Subiectiv, 21.30-a doua parte Georgescu Costin fost director al SRI neutru
14.07.2012 Q & A, ora 21:30 Harnagea Cătălin fost dir SIE neutru
12.07.2012 La ordinea Zilei Anghelescu Adina jurnalist neutru
14.07.2012 Panorama, ora 23:00 Anghelescu Adina jurnalist neutru
14.07.2012 News magazine, ora 10:06 Boţa Dragoş jurnalist neutru
12.07.2012 100 de minute Chireac Bogdan jurnalist neutru
15.07.2012 Ediţia de weekend - ora 13.00 Chireac Bogdan jurnalist neutru
15.07.2012 Sinteza Zilei Chireac Bogdan analist politic neutru
15.07.2012 Secvenţial Crăciun Claudiu lector universitar, protestatar neutru
13.07.2012 Subiectiv, 21.30-a doua parte Andon Sergiu deputat PC pentru
14.07.2012 Ediţie de weekend,ora 17:10 Ionescu Sorin PC pentru
14.07.2012 Exces de putere, ora 18:50 Diaconu Mircea Vicepreşedinte PNL pentru
15.07.2012 Punctul de întâlnire Dobriţoiu Cornel ministrul Apărării PNL pentru
13.07.2012 La ordinea zilei, 18.45 Gavrilescu Graţiela deputat PNL pentru
12.07.2012 Ştiri, ora 11.00 - dezbatere în studio Mihalache Dan politician PNL pentru
14.07.2012 Panorama, ora 23:00 Voicu Mihai senator PNL pentru
14.07.2012 Exces de putere, ora 18:50 Andon Sergiu deputat PC pentru
14.07.2012 Q & A, ora 21:30 Corlăţean Titus min Justiţiei PSD pentru
13.07.2012 100 de minute, 17.00 Nica Dan ministrul Telecomunicaţiilor PSD pentru
13.07.2012 Subiectiv, 20.30-prima parte Ponta Victor prim-ministru PSD pentru
13.07.2012 La ordinea zilei, 18.45 Severin George senator PSD pentru
13.07.2012 Subiectiv, 21.30-a doua parte Vasilescu Olguţa primar Craiova PSD pentru
12.07.2012 La ordinea Zilei Bănicioiu Nicolae deputat USL pentru
12.07.2012 Subiectiv Croitoru Cătălin deputat USL pentru
12.07.2012 Sinteza Zilei Geoană Mircea senator independent pentru
12.07.2012 La ordinea Zilei Iorgulescu Adrian membru PNL USL pentru
12.07.2012 100 de minute Sârbu Ilie senator USL pentru
12.07.2012 La ordinea Zilei Severin Georgică senator USL pentru
12.07.2012 Subiectiv Tuşa Diana deputat USL pentru
12.07.2012 100 de minute Voicu Mihai deputat USL pentru
13.07.2012 100 de minute, 15.00 Alistar Victor jurist pentru
13.07.2012 Vorbe grele, 22.00 Antonescu Crin preşedinte interimar pentru
14.07.2012 Q & A, ora 21:30 Barbu Daniel profesor pentru
13.07.2012 100 de minute, 17.00 Barbu Daniel profesor pentru
14.07.2012 News magazine, ora 11:19 Bertzi Teodora membru PNL PNL pentru
12.07.2012 Ştiri, ora 13.00 - dezbatere în studio Ciutacu Victor jurnalist pentru
12.07.2012 100 de minute Ciutacu Victor jurnalist pentru
12.07.2012 La ordinea Zilei Ciuvică Mugur Preşedintele Grupului de Investigaţii Politice pentru
13.07.2012 Subiectiv, 21.30-a doua parte Ciuvică Mugur Preşedintele Grupului de Investigaţii Politice pentru
13.07.2012 Ediţie specială, 23.30 Ciuvică Mugur Preşedintele Grupului de Investigaţii Politice pentru
14.07.2012 Exces de putere, ora 18:50 Ciuvică Mugur Preşedintele Grupului de Investigaţii Politice pentru
15.07.2012 Sinteza Zilei Ciuvică Mugur Preşedintele Grupului de Investigaţii Politice pentru
14.07.2012 Exces de putere, ora 18:50 Diaconeasa Gheorghe om afaceri pentru
13.07.2012 La ordinea zilei, 18.45 Ilieşiu Sorin regizor pentru
15.07.2012 Ediţia de weekend - ora 15.00 Ilieşiu Sorin Grupul de Dialog Social pentru
15.07.2012 Ediţia de weekend - ora 13.00 Isvoranu Adrian secretar general al Alianţei Confederaţiilor Patronale pentru
15.07.2012 Sinteza Zilei Marga Andrei ministrul Afacerilor Externe pentru
14.07.2012 Panorama, ora 23:00 Nistor Vlad profesor pentru
14.07.2012 Exces de putere, ora 18:50 Nistorescu Cornel jurnalist pentru
15.07.2012 Ediţia de weekend - ora 15.00 Orăşanu Răzvan analist economic pentru
14.07.2012 Panorama, ora 23:00 Petru Dandea cartel ALFA pentru
15.07.2012 Punctul de întâlnire Pieleanu Marius sociolog pentru
14.07.2012 News magazine, ora 11:19 Savu Daniel senator PSD PSD pentru
14.07.2012 News magazine, ora 10:06 Scutariu Codrin sociolog pentru
15.07.2012 Ediţia de weekend - ora 13.00 Scutaru Codrin sociolog pentru
12.07.2012 Subiectiv Stănciulescu Oana jurnalist pentru
13.07.2012 100 de minute, 15.00 Stănciulescu Oana realizator Antena 3 pentru
12.07.2012 Sinteza Zilei Stancu Oana jurnalist pentru
15.07.2012 Sinteza Zilei Stancu Oana jurnalist pentru
15.07.2012 Secvenţial Stănculescu Doru artist, protestatar pentru
15.07.2012 Punctul de întâlnire Tedorescu Bogdan profesor SNSPA pentru
12.07.2012 La ordinea Zilei Tudor Radu invitat permanent pentru
12.07.2012 Sinteza Zilei Tudor Radu jurnalist pentru
13.07.2012 100 de minute, 17.00 Ursu Adrian realizator Antena 3 pentru
12.07.2012 Sinteza Zilei Vâlcu Val jurnalist pentru
13.07.2012 La ordinea zilei, 18.45 Zamfir Gheorghe artist-muzician pentru
15.07.2012 Ştiri, ora 10, dezbatere în studio Zamfir Răzvan comunicator FACIAS pentru

Membrii Consiliului au constatat că în perioada monitorizată, respectiv 12-15.07.2012, postul de televiziune ANTENA 3 nu a respectat regulile privind informarea corectă, imparţialitatea şi pluralismul de opinii în reflectarea evenimentelor legate de referendumul pentru demiterea Preşedintelui României, în sensul că, în emisiunile de dezbatere difuzate, punctele de vedere pro demiterii Preşedintelui României exprimate de oameni politici au fost în număr de 23, iar cele contra demiterii, în număr de 5.

În calitate de garant al interesului public, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că radiodifuzorii au obligaţia de a informa publicul telespectator în mod corect şi imparţial cu privire la faptele şi evenimentele prezentate, obligaţie pe care radiodifuzorul nu a respectat-o.

În afară de aceste aspecte, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a respectat nici dispoziţiile art. 6 alin. (1) din Decizia nr. 586/2012 pentru reflectarea pe posturile de radio şi televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României.

Potrivit prevederilor invocate, radiodifuzorii nu pot difuza până la închiderea urnelor niciun fel de consultări ale publicului privind referendumul, în afara sondajelor de opinie realizate de instituţii de specialitate.

În fapt, în emisiunea „La ordinea zilei” difuzată în ziua de 17.07.2012, au fost prezentate două sondaje: unul ad-hoc şi unul realizat de Centrul de Sociologie Urbană şi Regională.

Exemplificăm din raportul de monitorizare:
„Dana Grecu: Ne-aţi scris şi vă mulţumim foarte mult pe facebook, pe blogul emisiunii, sunt vreo 250-300 de mesaje la întrebarea:”Ce mai are de oferit Traian Băsescu României?" Nu exagerăm cu nimic, puteţi verifica, 95% dintre ele sunt cu răspunsul demisia.
Radu Tudor: Vreau să spun şi o informaţie de ultimă oră. Un sondaj publicat de jurnalul.ro, acum 5 minute. 61% din electorat este hotărât să vină la referendum. Noi discutăm aici de conţinut, de ceea ce este pro sau contra, dar ceea ce contează, într-adevăr, este dacă vor veni la vot, este îngrijorarea cea mai mare a ambelor tabere. Şi iată, Jurnalul Naţional un sondaj pe 1104 respondenţi cu vârsta peste 18 ani, în perioada 11-16 iulie, marjă +,-3%, ne obligă CNA-ul să spunem lucrurile acestea şi slide-urile se adaptează pe măsură ce trece timpul. 61% participare la vot pentru duminică, 29 iulie şi senzaţia mea este că acest procent creşte.
Dana Grecu: Doamnelor şi domnilor, am făcut un sondaj, aşa ad-hoc. V-am întrebat ce mai are de oferit Traian Băsescu? Ne-aţi scris într-un număr foarte mare şi vă mulţumesc foarte mult pentru asta. Aproape 800 de mesaje. 99 % dintre cei care ne-au scris şi ne-au răspuns la întrebarea: ce mai are de oferit Traian Băsescu? Cred că mai are de oferit doar demisia! Vă mulţumesc foarte mult că ne-aţi scris. Iată prezenţa la vot! “Jurnalul naţional”, un sondaj de ultimă oră! 61%, doamnelor şi domnilor vor merge să voteze. Deci în condiţiile astea, s-ar putea să se valideze, adică se validează referendumul. Pe videowall, a fost prezentat un slide cu următorul conţinut: S-a stabilit că pe 29 iulie să aibă loc Referendumul pentru demiterea Preşedintelui Traian Băsescu. Dvs. Cât de sigur sunteţi că veţi merge la acest referendum? 61% - sigur da; 17% - probabil da; 16% - probabil nu; 4% - sigur nu; 2% - ns/nr. Sursa: Centrul de Sociologie Urbană şi Regională."

Membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a difuzat, în perioada de desfăşurare a referendumului pentru demiterea Preşedintelui România, un sondaj, definit de moderatoare ca fiind unul „ad-hoc”, în fapt o consultare a publicului cu privire la referendum făcută pe blogul emisiunii de pe facebook.

Moderatoarea emisiunii a prezentat pe postul ANTENA 3 rezultatele acestui sondaj, deşi, potrivit dispoziţiilor art. 6 alin. (1) din Decizia nr. 586/2012, radiodifuzorii nu pot difuza până la închiderea urnelor niciun fel de consultări ale publicului privind referendumul. Singura excepţie prevăzută de acest act normativ priveşte sondajele de opinie realizate de instituţii de specialitate.

Or, acest „sondaj ad-hoc” nu a fost unul care să întrunească cerinţele menţionate anterior, ci a constituit o formă de consultare a publicului cu privire la posibilul rezultat al referendumului, consultare pe care legiuitorul nu a prevăzut-o ca posibilitate de informare a publicului datorită gradului ridicat de subiectivitate, care se poate transforma într-o formă de manipulare a publicului şi nu de informare a acestuia. O astfel de atitudine poate fi de natură să afecteze opţiunea de vot a electoratului.

Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au propus sancţionarea radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. cu somaţie publică.

În temeiul dispoziţiilor art. 10 din Decizia nr. 586/2012 pentru reflectarea pe posturile de radio şi televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României, şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Art. 1. Radiodifuzorul S.C. ANTENA 3 S.A., titularul licenţei audiovizuale nr. S-TV 76.2/16.12.2003 şi al deciziei de autorizare nr. 882.0-1/24.06.2005 pentru postul de televiziune ANTENA 3 - NEWS & CURRENT AFFAIRS, se sancţionează cu somaţie publică pentru încălcarea prevederilor art. 3 din Decizia nr. 586/2012 pentru reflectarea pe posturile de radio şi televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României, având obligaţia de a intra de îndată în legalitate.

Art. 2: În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

Art. 3: Potrivit dispoziţiilor art. 93¹ alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

"Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune ANTENA 3 cu somaţie publică pentru încălcarea art. 3 din Decizia privind desfăşurarea campaniei pentru referendumul privind demiterea Preşedintelui României, întrucât în cadrul emisiunilor de dezbatere difuzate în perioada 12 - 15 iulie 2012 numărul oamenilor politici care au exprimat puncte de vedere pentru şi împotriva demiterii Preşedintelui României nu a fost egal, pentru demitere fiind în număr de 23, iar cele contra demiterii, în număr de 5.

Sancţiunea a fost aplicată şi pentru încălcarea art. 6 din aceeaşi Decizie, întrucât în emisiunea „La ordinea zilei” din 17 iulie 2012 a difuzat un sondaj „ad-hoc” preluat de pe blogul emisiunii cu privire la referendum.

Potrivit dispoziţiilor invocate, radiodifuzorii nu pot difuza, până la închiderea urnelor, niciun fel de consultări ale publicului privind referendumul, în afara sondajelor de opinie realizate de instituţii de specialitate.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.