Decizia nr. 609 din 26.07.2012

26.07.2012


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 26 iulie 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la spotul dedicat referendumului, difuzat de postul de televiziune ANTENA 3.

În urma vizionării s-a constatat că spotul dedicat referendumului a fost difuzat de postul de televiziune ANTENA 3 cu încălcarea dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din Decizia nr. 586/2012 pentru reflectarea pe posturile de radio şi televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României.

Potrivit dispoziţiilor invocate, reflectarea evenimentelor legate de referendum trebuie să respecte obligaţiile legale privind informarea corectă, imparţialitatea şi pluralismul de opinii, protecţia demnităţii umane şi a dreptului la propria imagine.

În fapt, în data de 25.07.2012, postul de televiziune ANTENA 3 a difuzat un spot dedicat referendumului, în cadrul căruia sunt prezentate alternativ declaraţia Preşedintelui suspendat al României, dl. Traian Băsescu, şi cea a Preşedintelui interimar al României, dl. Crin Antonescu, prin care cei doi îndemnau alegătorii să se prezinte la votul pentru referendumul ce urmează a se desfăşura în ziua de 29.07.2012.

Potrivit raportului de monitorizare spotul are următorul conţinut: „Voce din off: În 2009, 5.277.068 l-au făcut Preşedinte pe Traian Băsescu. Duminică, Preşedintele suspendat îşi cheamă susţinătorii la vot.
Traian Băsescu (înregistrare din timpul unei declaraţii de presă): Eu îi voi chema pe români la vot!
Voce din off: De asemenea şi preşedintele interimar Crin Antonescu îşi cheamă susţinătorii la vot.
Crin Antonescu (înregistrare din timpul unui miting): Duminică, 29 iulie, veniţi la vot!
Voce din off: Duminică, 29 iulie, vom afla cine are mai mulţi susţinători. Votează, votul tău contează!
Imagini care însoţesc spotul pentru referendum:
- Traian Băsescu împreună cu Mircea Geoană, în ultima confruntare electorală din 2009;
- preşedintele suspendat, Traian Băsescu în timpul unei conferinţe de presă, la sediul său de campanie;
- Traian Băsescu, preşedintele suspendat, în timpul unui miting, ţinând o torţă (contra-demitere);
- cetăţeni protestând;
- Crin Antonescu, preşedintele interimar, la palatul Cotroceni;
- secvenţe din mitingul USL de la Iaşi (pro-demitere).
Spotul se încheie cu un carton neutru, pe care este titrat: VOTEAZĂ VOTUL TĂU CONTEAZĂ!

Membrii Consiliului au constatat că difuzarea spotului dedicat referendumului s-a făcut cu încălcarea dispoziţiile art. 1 alin. (1) din Decizia nr. 586/2012, fiind de natură să dezinformeze susţinătorii Preşedintelui suspendat al României, dl. Traian Băsescu, în condiţiile în care în data de 24 iulie 2012, în cadrul unui interviu acordat postului Radio România Actualităţi, acesta şi-a îndemnat electoratul său să nu se prezinte la vot.

În calitate de garant al interesului public, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că radiodifuzorii au obligaţia de a informa publicul telespectator în mod corect cu privire la faptele şi evenimentele prezentate, obligaţie pe care radiodifuzorul S.C. ANTENA 3 S.A. nu a respectat-o.

Faţă de aceste aspecte, în temeiul şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa difuzării spotului dedicat referendumului, în sensul ca acesta să respecte obligaţiile legale privind informarea corectă prevăzută de legislaţia în vigoare.