Decizia nr. 645 din 11.09.2012

11.09.2012


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. ANTENA 3 S.A.
Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 25-27, et. 1, sector 1
C.U.I. R15971591

pentru postul de televiziune ANTENA 3-NEWS & CURRENT AFFAIRS

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 11 septembrie 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Direcţia Monitorizare în baza unor reclamaţii cu privire la emisiuni difuzate de postul de televiziune ANTENA 3, în perioada 23 – 29 iulie 2012, ce au vizat referendumul privind demiterea Preşedintelui României.

Postul ANTENA 3 - NEWS & CURRENT AFFAIRS aparţine radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 76.2/16.12.2003 şi decizia de autorizare nr. 882.0-1/24.06.2005).

În urma analizării rapoartelor de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 1 alin. (2) şi art. 8 lit. b) din Decizia nr. 586/2012 pentru reflectarea pe posturile de radio şi televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României.

Potrivit dispoziţiilor invocate:
ART. 1 (2) Campania pentru referendumul naţional privind demiterea Preşedintelui României se încheie la data de 28 iulie 2012, ora 7,00.
ART. 8 De la încheierea campaniei pentru referendum şi până la ora închiderii urnelor sunt interzise:
b) dezbateri şi comentarii privind desfăşurarea campaniei pentru referendum;

În fapt, postul de televiziune Antena 3 a difuzat în data de 28.07.2012 emisiunea Q&A moderată de doamna Alessandra Stoicescu, în cadrul căreia au participat, în calitate de invitaţi, domnii Constantin Bălăceanu Stolnici, academician, profesor Daniel Barbu şi Cătălin Harnagea, fost director al SIE.

Temă generală de discuţie a fost ziua de 29 iulie şi semnificaţia ei în istoria României, ziua de 29 iulie 1848 fiind cea în care Anton Pann intona pentru prima dată „Deşteaptă-te române”. Pe parcursul discuţiilor s-a făcut referire şi la referendumul ce urma să se desfăşoare duminică, 29 iulie 2012, context în care moderatoarea emisiunii a făcut următorul comentariu:

Alessandra Stoicescu: În seara aceasta nu facem politică. (...) Vă spun încă de pe acum că am încredere în poporul meu, că sunt mândră că sunt româncă şi că sunt convinsă că noi, toţi românii, vom reuşi în următoarele 24 de ore să schimbăm cursul istoriei, în sensul în care vom dovedi că nu suntem nişte oameni de mămăligă.
Cătălin Harnagea: După părerea mea şi în opinia mea momentul de mâine seamănă cu un prag. (...) Un prag pe care unii preferă să nu-l treacă, unii preferă să-l treacă cu curaj, dar, oricum, un prag care rămâne într-un sens.(...)

Având în vedere că, de fapt, unele dintre comentariile moderatoarei şi ale invitaţilor vizau desfăşurarea referendumului, membrii Consiliului au apreciat că emisiunea a fost prezentată cu încălcarea dispoziţiilor legale care interzic difuzarea unor comentarii referitoare la referendum după încheierea campaniei pentru acesta.

În data de 29.07.2012 postul de televiziune Antena 3 a difuzat, de la ora 17.00, emisiunea Ediţie specială, dedicată referendumului pentru demiterea Preşedintelui, pe ecran fiind afişat permanent titlul „Ziua judecăţii”.

În cadrul emisiunii moderate de Alessandra Stoicescu şi Adrian Ursu, au participat, în calitate de invitaţi, domnul Hanibal Dumitraşcu, psiholog, domnul Dan Ciachir, scriitor şi domnul Bogdan Chireac, senior editor DC News.

Analizând raportul de monitorizare, Consiliul a constatat că şi în cadrul acestei emisiuni au fost făcute comentarii şi s-a dezbătut campania pentru referendum, având în vedere că atât moderatoarea emisiunii, cât şi unii invitaţi au făcut afirmaţii de natură a afecta opţiunea cetăţenilor cu privire la referendum, fapt interzis de reglementările audiovizuale.

Redăm din raportul de monitorizare:
Alessandra Stoicescu :...până atunci mergeţi la vot cei care nu aţi fost deja […] Îţi propun să mergem mai întâi la Dan Şova, la sediul USL, cu noi informaţii. Îl ascultăm acum....
(...)
Hanibal Dumitraşcu: În momentul în care preşedintele ţării îndeamnă la absenteism la votul de astăzi, practic le anulează şansa oamenilor de a-şi exprima dreptul de a fi cetăţeni. Suzeranitatea lor este transferată prin absenţa de la vot, suveranului Preşedinte al României. În momentul acesta cei care nu participă la vot sunt supuşii maiestăţii sale Preşedintele Traian Băsescu. Acest lucru trebuie să se înţeleagă clar, ferm şi pentru totdeauna. Dacă vrem să scăpăm de această....

Potrivit raportului de monitorizare, în acest moment moderatoarea Alessandra Stoicescu a reacţionat şi i-a atras atenţia invitatului că afirmaţiile sale constituie campanie electorală.

De asemenea, un alt invitat, domnul Bogdan Chireac, a criticat atitudinea celor care nu merg la vot şi a făcut referiri la prezenţa scăzută la vot în Transilvania:
Bogdan Chireac: Domne’, deci românii care stau acasă sunt de acord cu doamna Monica Macovei. Reluaţi apelul doamnei Monica Macovei la televiziuni. Este important pentru istorie. Românii care stau acasă sunt de acord cu doamna Monica Macovei.

Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au apreciat că difuzarea acestor comentarii a fost făcută cu încălcarea dispoziţiilor legale care interzic prelungirea campaniei electorale în ziua desfăşurării referendumului.

De asemenea, în urma analizării raportului de monitorizare, Consiliul a constatat că şi în cadrul emisiunii Ediţie specială de la ora 21.00, din data de 29 iulie 2012, emisiune moderată de domnii Mihai Gâdea şi Răzvan Dumitrescu s-au purtat discuţii privitoare la procesul de votare la referendum.

Invitaţii din studio au comentat situţia din ţară, pe măsură ce erau primite date de la CCSB sau de la BEC, sau se făceau declaraţii de presă de către liderii politici, context în care oamenii au fost îndemnaţi să meargă la vot, pentru a contrabalansa boicotul impus de PDL.

Pe parcursul desfăşurării emisiunii au fost difuzate în mod repetat, pe ecran partajat sau întreg, imagini cu manifestanţii din Piaţa Universităţii şi a fost criticat domnul Traian Băsescu, deşi procesul electoral era încă în desfăşurare. Redăm din raportul de monitorizare:
Mihai Gâdea: Frică mare, o să vedem în seara asta reacţiile tuturor, vom oferi toate reacţiile la momentul potrivit. Aveţi imagini cu oameni care au fost la vila Dante, aveţi, de asemenea, imagini în video wall cu ce se întâmplă acum în Piaţa Universităţii, s-au strâns destul de mulţi oameni care strigă „Jos Băsescu”, iată care este atmosfera. Cred că se strigă ceva „la puşcărie”, nu înţeleg exact la cine se referă.
(...)
Mihai Gâdea: Iartă-mă, văd pe cineva în piaţă care plânge şi nu ştiu ce se scandează. Ne puteţi să ne spuneţi şi nouă? E o figură foarte interesantă a cuiva care plânge în piaţa Universităţii. Ce se strigă acolo? Se aud strigăte „Jos Băsescu!” din transmisia din Piaţa Universităţii. Apare în prim plan şi un drapel cu o gaură în mijloc.

În cadrul emisiunii a fost difuzată în direct, de la sediul USL, la ora 22:14, o declaraţie a senatorului Dan Şova, în care acesta a făcut repetate îndemnuri la vot împotriva lui Traian Băsescu. Declaraţia a fost transmisă integral.

Având în vedere aspectele prezentate, membrii Consiliului au constatat că postul de televiziune ANTENA 3 nu a respectat dispoziţiile legale referitoare la reflectarea evenimentelor legate de referendumul pentru demiterea Preşedintelui României.

Astfel, Consiliul a constatat că în unele emisiuni de dezbatere difuzate ulterior datei la care s-a încheiat campania pentru referendum şi în ziua în care s-a desfăşurat acesta au fost făcute comentarii privind desfăşurarea campaniei, ba chiar campania a continuat, până aproape de ora închiderii urnelor, fapt interzis de reglementările în vigoare.

Potrivit dispoziţiilor legale campania pentru referendumul naţional privind demiterea Preşedintelui României se încheiase în data de 28 iulie 2012, la ora 7,00, de la acest moment şi până la ora închiderii urnelor fiind interzise dezbateri şi comentarii privind desfăşurarea campaniei pentru referendum.

Faţă de aceste aspecte, ţinând cont şi de faptul că radiodifuzorul a mai fost sancţionat pentru încălcarea dispoziţiilor Deciziei nr. 586/2012 pentru reflectarea pe posturile de radio şi televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României, membrii Consiliului au propus sancţionarea radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. cu amendă în cuantum de 10.000 lei.

În temeiul dispoziţiilor art. 10 din Decizia nr. 586/2012 pentru reflectarea pe posturile de radio şi televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României şi ale art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Art. 1: Radiodifuzorul S.C. ANTENA 3 S.A., titularul licenţei audiovizuale nr. S-TV 76.2/16.12.2003 şi al deciziei de autorizare nr. 882.0-1/24.06.2005 pentru postul de televiziune ANTENA 3 - NEWS & CURRENT AFFAIRS, se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 1 alin. (2) şi art. 8 lit. b) din Decizia nr. 586/2012 pentru reflectarea pe posturile de radio şi televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României.

Art. 2: În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

Art. 3: Potrivit dispoziţiilor art. 93¹ alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

“Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune ANTENA 3 cu amendă de 10.000 lei pentru încălcarea dispoziţiilor Deciziei privind desfăşurarea campaniei pentru referendumul privind demiterea Preşedintelui României, întrucât a difuzat dezbateri şi comentarii referitoare la campania pentru referendum după încetarea acesteia.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.