Decizia nr. 646 din 11.09.2012

11.09.2012


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 5.000 lei a S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L.
Bucureşti, str. Cristian Popişteanu nr. 2-4, et. 3, biroul nr. 7, sector 1
C.U.I. RO 27759259

pentru postul de televiziune B1 TV

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 11 septembrie 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Direcţia Monitorizare cu privire la emisiunile de ştiri şi dezbatere difuzate de postul B1 TV în zilele de 28 şi 29 iulie 2012, precum şi reclamaţiile înregistrate la C.N.A sub nr. 11681, 11693, 11696 şi 11682 din 29.07.2012 privind respectarea normelor de desfăşurare a referendumului de demitere a Preşedintelui României ce a avut loc în data de 29.07.2012.

Postul de televiziune B1 TV aparţine radiodifuzorului S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 26.3/15.06.2000, decizia de autorizare nr. 468.0/30.05.2002 şi reautorizare nr. 468.0-3/27.09.2011).

În urma analizării rapoartelor de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. a încălcat dispoziţiile art. 1 alin. (2) şi art. 8 lit. b) din Decizia nr. 586/2012 pentru reflectarea pe posturile de radio şi televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României.

Potrivit dispoziţiilor invocate:
- art. 1 alin. (2): Campania pentru referendumul naţional privind demiterea Preşedintelui României se încheie la data de 28 iulie, ora 07.00.
- art. 8 lit. b): De la încheierea campaniei pentru referendum şi până la ora închiderii urnelor sunt interzise dezbateri şi comentarii privind desfăşurarea campaniei pentru referendum.

În fapt, în perioada 28-29.07.2012, în cadrul unor ediţii de ştiri şi emisiuni de dezbateri postul B1 TV a prezentat, în mod repetat, informaţii şi comentarii cu privire la referendum, deşi campania pentru acesta se încheiase în ziua de 28 iulie, la ora 07.00.

Astfel, în data de 28.07.2012, în intervalul orar 07-12.00, postul B1 TV a transmis în cadrul ediţiilor de ştiri, în partea inferioară a ecranului, informaţii referitoare la referendum, acestea fiind titrate pe croll, până la ora 12.00.

Redăm din raportul de monitorizare exemple cu câteva astfel de mesaje:
 07:00-12:00-emisiunea Ştirile b1- Croll, în partea de jos a ecranului: „Concurs pentru demiterea lui Băsescu/ USL face tombolă la Deva, cu maşini şi smartphon-uri/ EVZ: USL îndeamnă alegătorii să încalce legea la referendum/ Gândul: Băsescu: Nu cred că va fi un referendum corect/ Băsescu: Boicotul în favoarea României, nu a mea/ Băsescu: Important e să se respingă validarea referendumului/ Băsescu: Îi rog pe români să nu participe la vot/ Băsescu: Şi voturile nule contează la prezenţă/ Băsescu:Votul multiplu, imposibil de detectat/ Antonescu: Ponta va fi în politică mult după retragerea mea/ Antonescu: Instituţiile statului să îşi facă datoria la referendum./

De asemenea, postul de televiziune B1 TV a transmis în cadrul unor emisiuni de dezbatere, difuzate în 29 iulie 2012, zi în care se desfăşura referendumul naţional, comentarii privind referendumul, precum şi declaraţiile unor personalităţi politice prin care electoratul era îndemnat să nu meargă la vot.

Redăm din raportul de monitorizare câteva exemple:
18:36 – emisiunea Referendum 29 iulie 2012 - Moderatoare Mădălina Puşcalău, invitaţi: Andreea Pora-jurnalist, Alexandru Macoveiciuc-comentator politic, Stelian Negrea-jurnalist.
Stelian Negrea: Eu văd ca un eşec al celor care au propus referendumul. ...Ori actualele rezultate, prezenţa la vot indică faptul că nu e tocmai aşa şi că demersul lor a fost văzut doar într-o cheie de luptă fără nici un fel de scrupule pentru putere. Atâta tot. ...Trebuie să-şi asume eşecul şi, mult mai mult decât atâta, trebuie să dea socoteală.
Andreea Pora: Deci acuma lupta pe următoarele patru ore este lupta pentru turism electoral, unu la mână, acţiunea ,,Urna mobilă "doi la mână, şi probabil că în ultimă instanţă cred că se va trece la fraude, adică la ce sugera colegul dumneavoastră , să se bage votul în urnă însă foarte, foarte riscant pentru că nu se va închide cheia. Şi dacă nu se închide cheia, iese ca dracu mâine sau poimâine.
Stelian Negrea: Cam asta e în mintea lor, să fure, mai ales acuma după-amiază şi ăsta este şi un mesaj către votanţii din cealaltă tabără, vor să-i panicheze...
20:00-22:00 – emisiunea Referendum 29 iulie 2012 - Moderator Andrei Bădin, invitaţi: Horia Alexandrescu-jurnalist, Paul Cozighian-jurnalist, Alexandru Moise-jurnalist. S-a discutat despre prezenţa la vot şi eventuala frauda electorală. Titlu: USL a pus în mişcare urnele mobile.
Horia Alexandrescu: Eu cred că va fi pe muchie de cuţit, nu-mi permit să dau un pronostic pentru că scorul e strâns (...) bătălia este mare, electoratul care a ieşit la vot, vă repet în absenţa electoratului PDL (...).
Paul Cozighian: Părerea mea este că nu se va ajunge la cvorum pentru că fac nişte calcule simple. ... Părerea mea este că nu se va ajunge.
Alexandru Moise: Părerea mea este că acest referendum a arătat că ura împotriva lui Traian Băsescu nu e atât de mare încât să scoată lumea la vot să depăşească acel prag. Chiar dacă ăştia au făcut nişte reguli special ca să câştige se dovedeşte că dacă or să câştige, or să câştige ciudat...
22:00-23:00 – emisiunea Referendum 29 iulie 2012 - Moderator Nelu Barbu, invitaţi: Ion Cristoiu, Dan Tapalagă-jurnalist, Mălin Bot-jurnalist. S-a comentat prezenţa la vot.
Ion Cristoiu: Prezenţa este în favoarea puciştilor... Eram sigur că televiziunile puciştilor vor umfla cifrele, întotdeauna vor anunţa cu 10% procentaj, tocmai a putea justifica frauda. Deci din acest punct de vedere eu pot să pun pariu că iese peste 50% (...).
Dan Tapalagă: Prin urmare din punct de vedere statistic, opinia mea este că este extrem de greu de atins majoritatea astfel încât Preşedintele să fie demis (...) În tot cazul, indiferent ce se va întâmpla în seara asta, acest referendum pentru demiterea Preşedintelui Traian Băsescu a stat sub semnul a trei mari A. ... abuziv, abject şi agresiv ...
Dan Tapalagă: (…) Avem numărătoarea de partid care a sărit brusc cu vreo zece procente, adică USL raportează prezenţă la vot 45% în timp ce BEC 37% .(…) Tipul de fraudă în desfăşurare pe care eu îl văd, şi-l vede toată lumea...

Analizând rapoartele de monitorizare, Consiliul a constatat că în cele două zile, respectiv 28 şi 29 iulie 2012, în cadrul mai multor emisiuni informative, cât şi de dezbatere publicului i-au fost oferite informaţii cu caracter electoral, deşi campania pentru referendumul privind demiterea Preşedintelui României se încheiase.

Procedând astfel, radiodifuzorul a încălcat prevederile legale pentru reflectarea referendumului, întrucât a difuzat în mod repetat, pe parcursul a două zile, informaţii şi comentarii privind refendumul, în condiţiile în care campania se încheiase, iar de la încheierea campaniei şi până la ora închiderii urnelor sunt interzise dezbateri şi comentarii referitoare la referendum.

Faţă de aceste aspecte, ţinând cont şi de faptul că radiodifuzorul a mai fost sancţionat pentru încălcarea dispoziţiilor Deciziei nr. 586/2012 pentru reflectarea pe posturile de radio şi televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României, membrii Consiliului au propus sancţionarea S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. cu amendă de 5.000 lei.

În temeiul dispoziţiilor art. 10 din Decizia nr. 586/2012 pentru reflectarea pe posturile de radio şi televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României, ale art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ţinând cont de criteriile de individualizare a sancţiunii prevăzute la art. 90 alin. (4) şi cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Art. 1: Radiodifuzorul S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 26.3/15.06.2000, decizia de autorizare nr. 468.0/30.05.2002 şi reautorizare nr. 468.0-3/27.09.2011 pentru postul B1 TV) se sancţionează cu amendă de 5.000 lei pentru încălcarea dispoziţiilor art. 1 alin. (2) şi art. 8 lit. b) din Decizia nr. 586/2012 pentru reflectarea pe posturile de radio şi televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României

Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul B1 TV cu amendă de 5.000 lei pentru încălcarea dispoziţiilor Deciziei privind desfăşurarea campaniei pentru referendumul privind demiterea Preşedintelui României, întrucât a difuzat dezbateri şi comentarii referitoare la campania pentru referendum după încetarea acesteia.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.