Decizia nr. 649 din 11.09.2012

11.09.2012


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 5.000 lei a S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L.,
cu sediul în PLOIEŞTI, str. Democraţiei nr. 28A, CUI 14954665, (Spaţiul de lucru nr. 2, Construcţia C1), parter, jud. Prahova

pentru postul ROMÂNIA TV
BUCUREŞTI, Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 11 septembrie 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamanţiilor înregistrate cu nr. 11690/29.07.2012, 11709/30.07.2012 şi 11747/31.07.2012, cu privire la respectarea de către postul de televiziune ROMÂNIA TV a normelor privind reflectarea evenimentelor legate de referendumul pentru demiterea Preşedintelui României.

Postul de televiziune ROMÂNIA TV aparţine radiodifuzorului S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L., (licenţa audiovizuală nr. S-TV 281.3/09.06.2011, decizia de autorizare nr. 1779.0/09.06.2011 şi reautorizare nr. 1779.1-2/01.11.2011 eliberată la data de 28.02.2012).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L. a încălcat prevederile art. 1 alin. (2) şi art. 8 lit. b) din Decizia nr. 586/2012 pentru reflectarea pe posturile de radio şi televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României.

Potrivit dispoziţiilor invocate:
„- art. 1 alin. (2) - Campania pentru referendumul naţional privind demiterea Preşedintelui României se încheie la data de 28 iulie 2012, ora 7.00;
- art. 8 - De la încheierea campaniei pentru referendum şi până la ora închiderii urnelor sunt interzise:
(...) b) dezbateri şi comentarii privind desfăşurarea campaniei pentru referendum.”

În fapt, în ziua de 29.07.2012, postul de televiziune ROMÂNIA TV a difuzat mai multe ediţii ale emisiunii informative „Breaking News”, dedicate referendumului privind demiterea Preşedintelui României. Astfel, în cadrul ediţiei de la ora 13:00, invitaţii emisiunii, d-na Cristina Fulop, psiholog, dl. Augustin Hagiu, consultant în transporturi, d-na Mariana Ştefan, avocat, şi dl. Răzvan Bordeanu, vicepreşedinte Sindicatul SedLex, au discutat despre prezenţa la vot şi incidentele din ziua referendumului, fiind exprimate diferite argumente regăsite şi pe parcursul campaniei pentru referendum, care ar fi determinat alegătorii să nu se prezinte la vot ori să voteze pro sau contra demiterii.

Redăm din raportul de monitorizare: „Răzvan Bordeanu: Sunt lucruri pe care nu le putem controla, cred că ţine de fiecare dintre noi cum şi în ce fel vrem să ne prezentăm când vorbim de o instituţie pur democratică, adică a votului. Dar este bine că aceşti oameni înţeleg să se ducă totuşi la vot, pentru că înseamnă că le pasă de ce se va întâmpla de aici încolo. Cred că trebuie să revenim la normalitate, cred că trebuie să revenim la statul social, acel stat pe care l-am pierdut, pentru că altfel aceste tensiuni care au dus euro unde l-au dus, acest management politic dezastruos care a făcut ca 1 din 3 români să fie sub pragul sărăciei acute, eu cred că lucrurile acestea trebuie îndreptate, iar ele nu pot fi lăsate în derizoriu (… ).”

În cadrul ediţiei speciale „Breaking News” de la ora 14.00, difuzată pe data de 29.07.2012, în studio au fost invitaţi: domnii Mihai Niculescu, actor; Valeriu Pricină, sindicalist, Bogdan Ficeac, jurnalist, şi Sorin Minea, discuţiile purtându-se pe tema referendumului şi a posibilei decizii a Preşedintelui suspendat, Traian Băsescu, de a nu participa la vot, fiind reiterate unele argumente pro demiterii Preşedintelui României.

Exemplificăm din raportul de monitorizare: „Valeriu Pricină: Boicotul însuşi, dânsul vorbea de lovitură de stat, boicotul mi se pare o lovitură de democraţie intolerabilă. Deci este o lovitură dată democraţiei, nu se poate tu ca partid politic să propui boicotul, mai ales când e vorba de un referendum. Demos înseamnă popor, consultarea poporului. Nu se poate, indiferent care ar fi cauza, care ar fi miza, nu se poate ca tu să boicotezi exact dreptul poporului de a se exprima.
Mihai Niculescu: Eu cred că este în linia ultimelor zile, confirmă ceea ce mulţi dintre noi judecăm, despre felul de a fi şi caracterul pe care îl are domnul Preşedinte, dar cred că neprezentarea dânsului la vot face parte dintr-un lucru mult mai meschin şi mult mai uşor de explicat. Cred că domniei sale, la ora actuală, îi este frică să iasă în mulţime numai ca să se ducă să pună un plic, să pună buletinul de vot, într-o mulţime care nu este organizată şi determinată să îl susţină pe domnia sa. Adică nu vrea să iasă în public, asta e părerea mea.
Sorin Minea: În visele domniei sale. Sunt perfect de acord că neieşirea la vot a unui preşedinte, suspendat sau nesuspendat, dar îi place să se prezinte ca preşedinte ales. Lipsa la referendum a preşedintelui ţării este cea mai gravă probă de nedemocraţie. Faptul că domnia sa mai doreşte să transmită un mesaj: nu vin eu, nu veniţi nici voi, asta ne duce cu gândul la o posibilă lovitură de stat, pentru că într-o lovitură de stat, cel care schimbă este minoritarul, majoritarul nu poate să dea lovituri de stat, dacă doreşti să convingi pe toată lumea că nu e democraţie în România neparticipând la democraţie, din punctul meu de vedere e o idee stupidă. Şi eu cred la fel cu domnul că totuşi este o lipsă de confort să mă duc să votez şi cei din jur să mă admonesteze.”

Pe data de 29.07.2012, postul de televiziune România Tv a difuzat ediţia specială „Breaking News de la ora 18.45” moderată de d-na Cristina Şincai şi avându-i ca invitaţi pe domnii Cristian Pârvulescu, politolog, Mugur Ciuvică, preşedinte GIP, Adrian Papahagi, profesor, Marius Nistor, sindicalist, şi Radu Carp, profesor.

Pe parcursul ediţiei, discuţiile s-a purtat pe marginea participării la referendum până la ora 18:45, fiind făcute comentarii privind campania pentru referendum, campanie prin care PDL-ul şi USL-ul au încercat să-şi atragă electoratul de partea lor.

Redăm din raportul de monitorizare: „Radu Carp: Procentul este absolut normal dată fiind tematica referendumului, dată fiind canicula, date fiind condiţiile de organizare şi discernământul românilor, pentru că ei votează, nu noi. Eu cel puţin nu am votat şi nu am de gând să votez. Eu personal am spus-o încă din data de 6 iulie că acest referendum nu va avea cvorum, am spus că procentajul va fi undeva între 35 şi 40%. Mă bucur foarte mult că acest lucru se confirmă, în mod normal peste 40% nu are cum să fie o prezenţă la vot şi asta în ciuda unei campanii extrem de agresive. Îmi relata cineva că cei care au susţinut prezenţa, numai în Marea Neagră nu au pus pancarte, în rest peste tot erau îndemnuri la vot. În ciuda acestor fapte românii ştiu ce au de făcut, ştiu ce înseamnă democraţia, au învăţat când să se pronunţe, când să nu se pronunţe.
(...) Mugur Ciuvică: O singură dată a contat în 2009, când cei 150 de mii au înclinat balanţa, în rest nu cu contat (...) Mie mi s-a părut interesant vizavi de campania din Harghita şi Covasna şi cum s-a desfăşurat campania asta a mers cumva din rău în mai rău, dacă a început cu un fel de susţinere nu numai în mesaje, ci şi practică aşa din partea doamnei Merkel şi a domunului Barosso, s-a terminat cu susţineri din partea lui Victor Orban din Ungaria, dacă mai ţinea o săptămână vă susţinea şi Bash-ar-Alasad...”

Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au apreciat că difuzarea unor comentarii pro sau contra demiterii Preşedintelui României sau reluarea unor teme regăsite în campania pentru referendum a fost făcută cu încălcarea dispoziţiilor art. 1 alin. (2) din Decizia nr. 586/2012 care interzic prelungirea campaniei electorale după data de 28 iulie 2012, ora 07:00.

De asemenea, Consiliul a constatat că în cadrul emisiunii difuzate ulterior datei la care s-a încheiat campania pentru referendum şi în ziua în care s-a desfăşurat acesta au fost făcute şi comentarii privind desfăşurarea campaniei până aproape de ora închiderii urnelor, fapt interzis de prevederile art. 8 lit. b) din acelaşi act normativ.

Potrivit dispoziţiilor legale, de la încheierea campaniei şi până la ora închiderii urnelor sunt interzise dezbateri şi comentarii privind desfăşurarea campaniei pentru referendum.

Faţă de aceste aspecte, constatând încălcarea dispoziţiilor legale în domeniu şi ţinând cont de criteriile de individualizare a sancţiunii prevăzute de art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus şi au votat sancţionarea radiodifuzorului cu amendă în cuantum de 5.000 lei.

În temeiul dispoziţiilor art. 10 din Decizia nr. 586/2012 pentru reflectarea pe posturile de radio şi televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României şi ale art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Art. 1: Radiodifuzorul S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L., titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 281.3/09.06.2011, decizia de autorizare nr. 1779.0/09.06.2011 şi reautorizare nr. 1779.1-2/01.11.2011, este sancţionat cu amendă în cuantum de 5.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 1 alin. (2) şi art. 8 lit. b) din Decizia nr. 586/2012 pentru reflectarea pe posturile de radio şi televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României.

Art. 2: În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

Art. 3: Potrivit dispoziţiilor art. 93¹ alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

"Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune ROMÂNIA TV cu amendă de 5.000 lei pentru încălcarea dispoziţiilor Deciziei privind desfăşurarea campaniei pentru referendumul privind demiterea Preşedintelui României, întrucât a difuzat dezbateri şi comentarii referitoare la campania pentru referendum după încetarea acesteia.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.