Decizia nr. 656 din 13.09.2012

13.09.2012


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 5.000 lei a S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L.
Bucureşti, str. Cristian Popişteanu nr. 2-4, et. 3, biroul nr. 7, sector 1
C.U.I. RO 27759259

pentru postul de televiziune B1 TV

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 13 septembrie 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiei înregistrate sub nr. 3777/2012, cu privire la jurnalul informativ „Știrile B1” de la ora 18.00, difuzat în data de 06.03.2012 de postul B1 TV.

Postul de televiziune B1 TV aparţine radiodifuzorului S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 26.3/15.06.2000, decizia de autorizare nr. 468.0/30.05.2002 şi reautorizare nr. 468.0-3/27.09.2011).

Analizând raportul de monitorizare şi vizionând emisiunea, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L a încălcat dispoziţiile art 64 alin. (1) lit.b din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Conform prevederilor invocate:
"În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii:
b) informarea cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă."

În data de 06.03.2012, în cadrul jurnalului informativ „Știrile B1 TV” de la ora 18.00, radiodifuzorul a difuzat o ştire cu următoarul titlu: UN ROMÂN, CRIMĂ ÎN NORVEGIA.

Redăm din raportul de monitorizare:
"Prezentatoare: Un român de 23 de ani l-a ucis pe directorul unei școli de voluntariat din Norvegia. După ce l-a înjunghiat pe director, atacatorul care ar fi originar, conform autorităților norvegiene, din Vaslui, a sechestrat-o și a legat-o de scaun și pe soția acestuia. Până la această oră anchetatorii nu au făcut public motivul crimei.
Voce din off: Potrivit presei norvegiene Cosmin Chițu a fost elev al școlii până în vara anului trecut atunci când s-a angajat ca îngrijitor. El a fost grav rănit la ochi în urmă cu câteva săptămâni în timp ce curăța niște containere de haine uzate. O bucățică de metal i-a intrat în ochi iar tânărul a avut nevoie de patru intervenții chirurgicale costisitoare. În urma incidentului, Chițu s-a plâns că nu fusese instruit să folosească aparatul pe care-l utilizase atunci când s-a rănit. Anchetatorii cred că uciderea directorului cu 15 lovituri de cuțit a fost un gest de răzbunare din partea lui Chițu pentru suferința sa fizică pe care a fost nevoit s-o îndure o perioadă din cauza incidentului. Românul era nemulțumit de condițiile de muncă de la școala de voluntariat și a scris acest lucru pe unul dintre site-urile de socializare. După ce l-a ucis pe bărbat, tânărul a sechestrat-o pe soția directorului, angajată la aceeași școală de voluntari. Agresorul a fost imediat arestat de poliție însă nu a fost făcut public motivul crimei.”.

Materialul filmat cuprinde imagini din capitala Norvegiei.

În legătură cu difuzarea acestei ediţii de ştiri, dl. Cosmin George Chiţu (prezentat ca autor al unei crime comise în Norvegia) a sesizat Consiliul, precizând că numele său a fost asociat în mod greşit cu un incident grav petrecut în Norvegia, în care un student român l-a ucis pe unul dintre profesorii şcolii de voluntariat în care activa. Petentul a precizat că informaţiile oferite publicului de către o serie de posturi de televiziune, între care şi B1 TV, sunt false şi defăimătoare, în condiţiile în care i-a fost atribuită săvârşirea unei crime pe care nu a comis-o. Autorul sesizării a precizat că la data de 19 februarie 2012 a publicat pe un site internaţional o relatare despre experienţa personală tristă trăită în respectiva şcoală de voluntariat, în cadul căreia activase în perioada ianuarie - iulie 2011.

Deşi iniţial, în cadrul ştirii, persoana acuzată de săvârşirea crimei nu a fost identificată, ulterior radiodifuzorul a informat publicul că, potrivit presei norvegiene, „Cosmin Chițu a fost elev al școlii până în vara anului trecut (...)”, oferind o serie de informaţii cu privire la această persoană. În încheierea ştirii, postul B1 TV a relatat: "Românul era nemulțumit de condițiile de muncă de la școala de voluntariat și a scris acest lucru pe unul dintre site-urile de socializare. După ce l-a ucis pe bărbat, tânărul a sechestrat-o pe soția directorului, angajată la aceeași școală de voluntari. Agresorul a fost imediat arestat de poliție, însă nu a fost făcut public motivul crimei.”

Faţă de modul în care a fost difuzată această ştire publicului, membrii Consiliului au constatat că, în contextul prezentării unor date despre comiterea unei crime de către un român aflat în Norvegia, preluate din presa norvegiană, radiodifuzorul l-a asimilat pe făptuitor unui român pe nume Cosmin Chiţu.

Consiliul a apreciat că, fără a fi în posesia unor informaţii verificate, certe cu privire la identitatea cetăţeanului român care a comis crima, postul B1 TV, raportându-se la presa norvegiană, l-a identificat pe acesta în persoana lui Cosmin Chiţu.

În aceste condiţii, informaţia despre un eveniment deosebit de grav (anume comiterea unei crime de către un student român aflat în Norvegia) a fost difuzată de postul B1 TV cu încălcarea dispoziţiilor privind difuzarea către public a unor informaţii corecte şi verificate. Raportat la aspectele prezentate anterior, membrii Consiliului au apreciat că ediţia informativă de la ora 18.00 din ziua de 06 martie 2012, transmisă de postul B1 TV, nu a respectat prevederile art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului, întrucât postul nu a verificat informaţiile, ceea ce a condus la o gravă dezinformare a publicului şi la afectarea nejustificată a imaginii unei persoane căreia i-a fost atribuită o faptă penală.

Consiliul a considerat că radiodifuzorul nu a respectat obligaţia legală de a verifica informaţia, anterior difuzării acesteia, premisa legală fiind aceea că publicul trebuie să beneficieze de o informare corectă şi obiectivă.

Pentru aceste considerente, membrii Consiliului au propus amendarea radiodifuzorului cu suma de 5.000 lei.

Supusă la vot, propunerea de amendare a radiodifuzorului a fost adoptată în condiţiile şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul prevederilor art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 144 alin. (2) şi (3) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Art. 1. Radiodifuzorul S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 26.3/15.06.2000, decizia de autorizare nr. 468.0/30.05.2002 şi reautorizare nr. 468.0-3/27.09.2011), se sancţionează cu amendă în cuantum de 5.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 64 alin. (1) lit. b) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 93¹ alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune B1 TV cu amendă de 5.000 lei, întrucât într-o ediţie de ştiri a dezinformat publicul în legătură cu identitatea unui cetăţean român căruia i s-a atribuit în mod greşit săvârşirea unei crime comise în Norvegia de o altă persoană.

Potrivit art. 64 din Codul audiovizualului, radiodifuzorii au obligaţia ca informarea publicului cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă."

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.