Decizia nr. 674 din 25.09.2012

25.09.2012


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 25 septembrie 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare în baza sesizării înregistrate sub nr. 11716/30.07.2012 cu privire la unele spoturi publicitare pentru autoturismele Renault, difuzate de posturile de televiziune.

În urma analizării raportului şi a vizionării spoturilor publicitare s-a constatat că unele dintre acestea nu respectă dispoziţiile art. 94 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Potrivit dispoziţiilor invocate, în scopul unei informări corecte, orice informaţie sau avertizare conţinută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri:
a) să fie prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, în cazul informaţiei difuzate sub formă de videotext; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiţie;
b) să fie redată la viteză normală de citire.

Conform raportului de monitorizar, spoturile au următorul conţinut:

Spot Renault Fluence 9700 euro

Tatăl unei fetiţe, aflat la volanul unui automobil Renault, atrage privirile pline de admiraţie a trei femei.
Voice over: Singur ... Singur ... Singur ...
Exasperată de atenţia pe care acestea o acordă tatălui său, fetiţa lipeşte pe unul din geamurile maşinii un afiş pe care scrie: Tătic la bord.
Voce fetiţă: Tătic la bord.
Afişul are efectul dorit, spre bucuria fetiţei. Ea şi tatăl său îşi continuă călătoria liniştiţi.
Voice over: Meriţi un upgrade. Renault Fluence. Pe ecran este titrat textul: Meriţi un upgrade. Renault Fluence.
Sunt difuzate 2 cartoane care conţin:
- sloganul Renault quality made;
- sigla mărcii Renault, alături de sloganul Drive the change. Voice over: Ofertă specială. Renault Fluence bine echipat şi cu 4 ani garanţie, la numai 9.700 de euro, TVA inclus.
Pe ecran sunt difuzate imagini de prezentare a automobilului Renault Fluence Authentique 1.6 110 CP care cuprind următoarele informaţii:
- aer condiţionat + 4 airbaguri + radio CD MP3 + 4 ani garanţie;
- 9700 euro TVA inclus;
- notă de subsol: Ofertă supusă unor condiţii, valabilă în limita stocului disponibil, realizată prin Programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional derulat de APM şi finanţat din Fondul de Mediu. Preţul este obţinut prin aplicarea reducerii de 2.400 de euro din preţul cu TVA (acordată de către Renault) şi a contravalorii a trei tichete valorice calculate la cursul 1 euro = 4,38 lei. Textul notei de subsol este titrat cu litere mici, greu lizibile şi este menţinut pe ecran timp de 3 secunde;
- notă de subsol: Detalii în Reţeaua Renault. Perioada menţionată cuprinde 3 ani garanţie valabilă în condiţiile carnetelor de întreţinere şi garanţie şi 1 an prestări servicii conform Contractului Renault Adagio, în limita a 100.000 km. Maşina din imagine este cu titlu de prezentare. Textul notei de subsol este titrat cu litere mici, greu lizibile şi este menţinut pe ecran timp de 3 secunde.

Potrivit raportului de monitorizare, spotul a fost difuzat de următoarele posturi de televiziune: Antena 1, Antena 3, B1 TV, Prima TV şi Pro TV

Spot Renault Fluence 9700 euro, susţine Jocurile Olimpice

Voice over: Renault, mândru susţinător al olimpicilor români. Fii şi tu mai performant cu Renault Fluence. Bine echipat şi cu 4 ani garanţie, la doar 9.700 de euro, TVA inclus.
Pe ecran sunt difuzate imagini de prezentare a automobilului Renault Fluence Authentique 1.6 110 CP, care cuprind următoarele informaţii:
- Renault, mândru susţinător al olimpicilor români;
- sigla Comitetului Olimpic Român;
- aer condiţionat, 4 airbaguri, radio CD MP3, 4 ani garanţie, 9700 euro TVA inclus;
- notă de subsol: Ofertă supusă unor condiţii, valabilă în limita stocului disponibil, realizată prin Programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional derulat de APM şi finanţat din Fondul de Mediu. Preţul este obţinut prin aplicarea reducerii de 2.400 de euro din preţul cu TVA (acordată de Renault) şi a contravalorii a trei tichete valorice calculate la cursul 1 euro = 4,38 lei. Detalii în Reţeaua Renault. Textul notei de subsol este titrat cu litere mici, greu lizibile şi este menţinut pe ecran timp de 3 secunde.
- notă de subsol: Perioada menţionată cuprinde 3 ani garanţie în condiţiile carnetelor de întreţinere şi garanţie şi 1 an prestări servicii conform Contractului Renault Adagio, în limita a 100.000 km. Maşina din imagine este cu titlu de prezentare. Textul notei de subsol este titrat cu litere mici, greu lizibile şi este menţinut pe ecran timp de 3 secunde.

În finalul spotului sunt difuzate două cartoane ce conţin:
- sloganul Renault quality made
- sigla mărcii Renault.

Spotul a fost difuzat de posturile de televiziune: Antena 1, Prima TV, Pro TV, România TV, Antena 3 şi TVR 1.

Spot Renault Megane Authentique 1.6, 9.600 euro

Voice over: Renault, mândru susţinător al olimpicilor români. Fii şi tu mai performant cu Renault Megane. Bine echipat şi cu 4 ani garanţie, la doar 9.600 de euro, TVA inclus.
Pe ecran sunt difuzate imagini de prezentare a automobilului Renault Megane Authentique 1.6 110 CP care cuprind următoarele informaţii:
- Renault, mândru susţinător al olimpicilor români;
- sigla Comitetului Olimpic Român;
- aer condiţionat, 6 airbaguri, radio CD MP3, 4 ani garanţie, 9600 euro TVA inclus;
- notă de subsol: Ofertă supusă unor condiţii, valabilă în limita stocului disponibil, realizată prin Programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional derulat de APM şi finanţat din Fondul de Mediu. Preţul este obţinut prin aplicarea reducerii de 2.000 de euro din preţul cu TVA (acordată de Renault) şi a contravalorii a trei tichete valorice calculate la cursul 1 euro = 4,38 lei. Detalii în Reţeaua Renault. Textul notei de subsol este titrat cu litere mici, greu lizibile şi este menţinut pe ecran timp de 3 secunde.
- notă de subsol: Perioada menţionată cuprinde 3 ani garanţie în condiţiile carnetelor de întreţinere şi garanţie şi 1 an prestări servicii conform Contractului Renault Adagio, în limita a 100.000 km. Maşina din imagine este cu titlu de prezentare. Textul notei de subsol este titrat cu litere mici, greu lizibile şi este menţinut pe ecran timp de 3 secunde.

În finalul spotului sunt difuzate două cartoane ce conţin:
- sloganul Renault quality made
- sigla mărcii Renault.

Spotul a fost difuzat de următoarele posturi de televiziune: România TV, Antena 1, Prima TV, Pro TV, Antena 3 şi TVR 1.

Spot Renault Megane Olympic, prima olimpică

Voice over: Renault, mândru susţinător al olimpicilor români. Megane Olympic duce mai departe spiritul de învingător. Acum cu o primă olimpică de 2.000 de euro, TVA inclus.
Pe ecran sunt difuzate imagini de prezentare a automobilului Renault Megane Olympic 1,6 110 CP, care cuprind următoarele informaţii:
- sigla Comitetului Olimpic Român;
- primă olimpică 2.000 euro TVA inclus; 20 euro/săptămână TVA inclus; ESP + 6 airbag-uri; aer condiţionat; jante aliaj; 4 ani garanţie;
- notă de subsol: Ofertă supusă unor condiţii, valabilă în limita stocului disponibil. Prima olimpică (reducerea acordată de Renault) nu este cumulativă cu ofertele aferente Programului Rabla 2012 sau cu altele în curs. Textul notei de subsol este titrat cu litere mici, greu lizibile şi este menţinut pe ecran timp de 3 secunde.
- notă de subsol: Finanţare prin Renault Finance, rata include TVA şi comision gestiune, fără asigurări, calcul pentru 50% avans, 60 luni, VR 25%, DAE 8,09%, cost total cu asigurări 20.115 euro cu TVA de la un preţ vehicul de 13.600 euro cu TVA. Maşina din imagine este cu titlu de prezentare. Textul notei de subsol este titrat cu litere mici, greu lizibile şi este menţinut pe ecran timp de 3 secunde.

În finalul spotului sunt difuzate două cartoane ce conţin:
- sloganul Renault quality made
- sigla mărcii Renault.

Spotul a fost difuzat de următoarele posturi de televiziune: Antena 1, Antena 3, Pro TV, Realitatea TV, Prima TV.

Spot Renault Symbol, 5.000 euro

Voice over: Ai doar 15 secunde să afli cea mai bună ofertă a momentului. Renault Symbol, bine echipat, la doar 5.000 de euro TVA inclus. Grăbeşte-te.
Pe ecran este afişată o imagine de prezentare a automobilului Renault Symbol Start 1.2 75 CP, care cuprinde următoarele informaţii:
- aer condiţionat; servodirecţie; computer de bord; 4 ani garanţie; 5.000 euro TVA inclus;
- notă de subsol: Ofertă supusă unor condiţii, valabilă în limita stocului disponibil, realizată prin Programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional derulat de APM şi finanţat din fondul de Mediu. Textul notei de subsol este titrat cu litere mici, greu lizibile şi este menţinut pe ecran timp de 3 sec.
- notă de subsol: Preţul este obţinut prin aplicarea reducerii de 2.200 euro din preţul cu TVA (acordată de Renault) şi a contravalorii a trei tichete valorice calculate la cursul de 1 euro = 4,4 lei. Textul notei de subsol este titrat cu litere mici, greu lizibile şi este menţinut pe ecran timp de 3 secunde.
- notă de subsol: Detalii în Reţeaua Renault. Perioada menţionată cuprinde 3 ani garanţie valabilă în condiţiile carnetelor de întreţinere şi garanţie şi 1 an prestări servicii conform Contractului Renault Adagio, în limita a 100.000 km. Maşina din imagine este cu titlu de prezentare. Textul notei de subsol este titrat cu litere mici, greu lizibile şi este menţinut pe ecran timp de 3 secunde.

În finalul spotului sunt difuzate două cartoane ce conţin:
- sloganul Renault quality made
- sigla mărcii Renault.

Spotul a fost difuzat de următoarele posturi de televiziune: Antena 1, Antena 3, Prima TV, Pro TV, Realitatea TV, România TV şi TVR 1.

Spot Renault Twingo, 5.700 euro, susţine Jocurile Olimpice

Voice over: Renault, mândru susţinător al olimpicilor români. Fii şi tu mai performant cu Renault Twingo. Bine echipat şi cu 4 ani garanţie, la doar 5.700 de euro, TVA inclus.
Pe ecran sunt afişate imagini de prezentare a automobilului Renault Twingo Trend 1.2 75 CP, care cuprind următoarele informaţii:
- Renault, mândru susţinător al olimpicilor români;
- sigla Comitetului Olimpic Român;
- aer condiţionat; 4 airbag-uri; cruise control; 4 ani garanţie; 5.700 euro TVA inclus
- notă de subsol: Ofertă supusă unor condiţii, valabilă în limita stocului disponibil, realizată prin Programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional derulat de APM şi finanţat din Fondul de Mediu. Preţul este obţinut prin aplicarea reducerii de 1.000 euro din preţul cu TVA (acordată de Renault) şi a contravalorii a trei tichete valorice calculate la cursul 1 euro = 4,38 lei. Detalii în Reţeaua Renault. Textul notei de subsol este titrat cu litere mici, greu lizibile şi este menţinut pe ecran timp de 3 secunde.
- notă de subsol: Perioada menţionată cuprinde 3 ani garanţie în condiţiile carnetelor de întreţinere şi garanţie şi 1 an prestări servicii conform Contractului Renault Adagio, în limita a 100.000 km. Maşina din imagine este cu titlu de prezentare. Textul notei de subsol este titrat cu litere mici, greu lizibile şi este menţinut pe ecran timp de 3 secunde.

În finalul spotului sunt difuzate două cartoane ce conţin:
- sloganul Renault quality made
- sigla mărcii Renault.

Spotul a fost difuzat de următoarele posturi de televiziune: Pro TV, Antena 3, România TV, Antena 1, Prima TV şi TVR 1.

În urma vizionării spoturilor publicitare, membrii Consiliului au constatat că acestea nu respectă dispoziţiile legale, întrucât textele notelor de subsol sunt scrise cu litere de dimensiuni foarte mici, greu de citit, textul fiind menţinut pe ecran o perioadă de timp foarte scurtă, de doar 3 secunde.

În aceste condiţii, publicul nu se poate informa în mod corect cu privire la condiţiile de comercializare a autoturismelor promovate în spoturile publicitare, fiind în imposibilitatea perceperii informaţiilor titrate pe ecran, informaţii de natură a afecta alegerea consumatorilor sau de a condiţiona opţiunea de cumpărare a acestora.

Astfel, potrivit textelor ilizibile prezentate, ne aflăm, de fapt, în situaţia unor oferte, „supuse unor condiţii”, „valabile în limita stocului disponibil”, însă acest lucru nu este prezentat în mod clar şi fără echivoc publicului.

Mai mult, conform acestor informaţii, preţul „este obţinut prin aplicarea reducerii” într-un cuantum variabil „din preţul cu TVA (acordată de Renault) şi, în unele situaţii, a contravalorii a trei tichete valorice calculate la cursul 1 euro =4,38 lei...”.

Astfel, Consiliul a constatat că preţul afişat mare pe ecran nu este preţul real de achiziţie al autoturismului, acesta fiind valabil doar în condiţiile în care cumpărătorul deţine trei vouchere (tichete valorice), această informaţie fiind inaccesibilă publicului, care nu poate citi textul scris mic pe ecran, afişat pe o perioadă de timp foarte scurtă.

Având în vedere aceste aspecte, Consiliul a constatat că, astfel cum au fost difuzate, spoturile publicitare analizate nu asigură o informare corectă a telespectatorilor, întrucât aceştia nu pot percepe informaţiile prezentate sub formă scrisă în cadrul materialelor de promovare, iar între aceste informaţii şi cele prezentate sonor sau scrise cu caractere lizibile pe ecran există diferenţe de natură să afecteze opţiunea de cumpărare.

Potrivit dispoziţiilor legale în domeniu, în scopul unei informări corecte, orice informaţie sau avertizare conţinută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri:
a) să fie prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, în cazul informaţiei difuzate sub formă de videotext; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiţie;
b) să fie redată la viteză normală de citire.

Faţă de aceste aspecte, în temeiul şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa difuzării spoturilor publicitare în sensul ca acestea să respecte condiţiile specifice publicităţii prevăzute de legislaţia audiovizuală.