Decizia nr. 723 din 16.10.2012

16.10.2012


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 16 octombrie 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la modul în care au fost prezentate avertizările sonore şi vizuale în spotul publicitar „Miracle Blade World Class” difuzat de posturile de televiziune.

Conţinut spot:

„Voce: Chiar crezi că nimic nu este gratis? Doar pentru tine în premieră în România iată o ofertă unică: unul dintre cele mai bune cuţite de bucătărie din lume este al tău gratuit. Profită acum de oferta valabilă exclusiv pe tv. Stocul este limitat. Cuţitul de feliat Miracle Blade atât de ascuţit şi de puternic încât oricine poate tăia un ananas dintr-o singură lovitură. Îţi este greu să tai chiar şi pâinea proaspătă cu vechile cuţite? Pentru Miracle Blade este foarte simplu, cuţitul face treaba în locul tău. Acest cuţit este doar unul dintre cele 13 din setul Miracle Blade World Class, oţel nemţesc inoxidabil, performanţă de tăiere, rezistent şi durabil.
Tony Notaro (subtitrat): Cuţitul Miracle Blade va rămâne toată viaţa la fel de ascuţit ca la prima utilizare. Priveşte – am tăiat lemnul. Iar acum va tăia roşia aceasta cu precizia unui brici.
Voce: Perfect echilibrat, cu mâner profesional nituit, lamă cu faţă concavă, forjat la cald pentru ai asigura duritatea, flexibilitatea şi rezistenţa la rugină. Cu un design clasic şi o performanţă de ultimă generaţie, acest cuţit are la bază un concept nemaiîntâlnit. 5 milioane de utilizatori mulţumiţi din întreaga lume se bucură de calitatea, durabilitatea şi valoarea acestui cuţit extraordinar. Cât ai plăti pentru acest cuţit? Probabil mai mult decât ceea ce-ţi oferim noi, iar noi ţi-l oferim gratuit. Pentru ca tu să testezi calitatea cuţitelor incredibile Miracle Blade World Class. Profită de o ofertă limitată valabilă exclusiv pe tv. Cu Miracle Blade ai garanţia pe viaţă că va rezista, indiferent ce vei tăia cu el. Uimitor! Doar în această ofertă exclusivă îl poţi primi gratuit, doar pentru tine în premieră în România şi este unul dintre cele mai bune cuţite din lume, Miracle Blade World Class. Sună şi comandă acum cuţitul universal Miracle Blade World Class! Poate fi acum al tău absolut gratuit. Nu rata oferta excluivă. Stocul este limitat. Comandă acum!”

Pe parcursul spotului sunt prezentate imagini ale cuţitului şi modul în care acesta taie un ananas, pâine, o portocală, un pepene, etc., iar pe ecran au fost titrate succesiv următoarele informaţii: Apel cu tarif normal 021.301.72.76 (număr de telefon afişat pe parcursul spotului difuzat la Prima Tv) sau 021.407.89.41(număr de telefon afişat pe parcursul spotului difuzat la Realitatea Tv); w w w.delimano.ro; Premieră, Ofertă unică!; Miracle Blade World Class Gratuit!; Ofertă exclusivă TV; Stoc limitat; Cuţit universal, foarte ascuţit, foarte puternic; Cuţit profesional; 13 piese Miracle Blade World Class; Oţel inoxidabil; Performanţă de tăiere; Rezistent şi durabil; Mâner profesional; Lamă concavă; Duritate, flexibilitate, rezistenţă, design clasic, foarte performant; Calitate, durabilitate, plus de valoare; 149 lei, 99 lei, 49 lei ( preţuri tăiate cu linii roşii) Gratuit! Ofertă exclusivă TV; Miracle Blade World Class cuţit profesional 0 lei ; (sub care apare scris, cca 30 secunde, greu lizibil cu roşu:) + taxe curier, Termen de returnare 10 zile lucrătoare; Cuţit profesional, lamă cu precizie, mâner profesional, rezistent şi flexibil; Gratuit; Ofertă exclusivă 149 lei, 99 lei, 49 lei (preţuri tăiate cu linii roşii) Gratuit, Miracle Blade World Class, cuţit profesional, 0 lei ; Cuţit universal, ofertă specială, stoc limitat, garanţie pe viaţă; Ofertă limitată.

În urma vizionării şi analizării spotului publicitar menţionat mai sus, Consiliul a constatat că informaţia în formă scrisă, afişată pe ecran, cu privire la plata taxelor de curierat nu poate fi percepută în mod clar de către telespectatori.

Astfel, dimensiunea şi culoarea caracterelor textului privind obligativitatea achitării sumei reprezentând cheltuielile de curierat sunt prezentate într-o formă ilizibilă, fapt ce contravine dispoziţiilor art. 94 lit. a) din Codul audiovizualului.

Potrivit dispoziţiilor invocate, în scopul unei informări corecte, orice informaţie sau avertizare conţinută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri:
a) să fie prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, în cazul informaţiei difuzate sub formă de videotext; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiţie.

Mai mult, Consiliul a apreciat că durata de difuzare a informaţiei privind plata unor taxe de curier, raportată la lungimea textului şi la intervalul de timp necesar unei citiri normale a mesajului, nu a fost suficientă pentru ca telespectatorii să poată percepe în mod neechivoc conţinutul textului scris.

De asemenea, Consiliul a considerat că şi prezentarea, în scris, în condiţiile descrise anterior, iar nu şi oral, a informaţiei cu privire la obligativitatea achitării unor cheltuieli de curierat, fără a se indica o sumă aproximativă sau nişte criterii în funcţie de care se poate determina o astfel de obligaţie, a fost de natură a induce în eroare publicul privind limitele în care este oferit gratuit produsul în cauză.

Consiliul consideră că numai respectarea prevederilor legale invocate poate asigura, pe de o parte, o informare corectă şi completă a publicului telespectator, iar, pe de altă parte, o competiţie loială între diferiţi furnizori care promovează astfel de produse pe posturile de televiziune.

În temeiul şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spotului publicitar „Miracle Blade World Class”, difuzat de posturile de televiziune, în sensul ca acesta să respecte condiţiile specifice publicităţii prevăzute de legislaţia audiovizuală.