Decizia nr. 753 din 13.11.2012
13.11.2012
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 13 noiembrie 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, precum şi reclamaţia înregistrată la CNA cu nr. 14691/17.10.2012 cu privire la spotul „Uractiv”.
Spotul are următorul conţinut :
„Voce din off : Infecţii urinare ? Uractiv, calmează durerile, distruge bacteriile şi limpezeşte urina. Promoţie în farmacii ! La fiecare cutie de Uractiv, primeşti cadou un test de depistare a infecţiilor urinare. Acesta este un supliment alimentar.Citiţi cu atenţie prospectul.
Imagini care însoţesc spotul publicitar :
- o tânără pe o pajişte. Pe ecran s-a titrat : infecţii urinare ? ;
- o schiţă a aparatului urinar. Pe ecran s-a titrat : URACTIV•Rapid •Eficient •Vizibil, ANTIINFLAMATOR, ANTIMICROBIAN,DIURETIC ;
- trei cutii din gama Uractiv, iar în prim-plan o cutie de Uractiv test, cu menţiunea CADOU*. Pe ecran, în partea superioară, s-a afişat : Promoţie în farmacii ! URACTIV •Rapid •Eficient •Vizibil...în infecţiile urinare, iar în partea inferioară a ecranului, sub cutia produsului Uractiv test, s-a titrat textul : *oferta valabilă în perioada 1 octombrie -
31 decembrie 2012 în limita stocului disponibil. Detalii în farmacii sau pe w w w.uractiv.ro ;
- cutiile produselor din gama Uractiv, însoţite de textul URACTIV •Rapid •Eficient •Vizibil...în infecţiile urinare. În partea de jos a ecranului,
s-a titrat Acesta este un supliment alimentar. Citiţi cu atenţie prospectul.”
Potrivit raportului de monitorizare spotul a fost transmis în ziua de 17.10.2012 de posturile de televiziune TVR 1, B1 TV şi PRO TV.
Membrii Consiliului au constatat că spotul publicitar „Uractiv”, transmis de unele posturi de televiziune în cadrul programelor difuzate, încalcă prevederile art. 120 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.
Conform dispoziţiilor invocate, sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile apelor minerale naturale şi produselor alimentare destinate unei alimentaţii speciale, informaţiile referitoare la produsele alimentare nu trebuie să atribuie unui produs alimentar proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să evoce astfel de proprietăţi.
În urma vizionării spotului, membrii Consiliului au constatat că prin informaţiile prezentate în conţinutul acestuia se atribuie suplimentului alimentar “Uractiv” proprietăţi de tratare şi de vindecare a infecţiilor urinare.
Conform art. 2 lit. a) din Directiva 2002/46/CE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI A CONSILIULUI/10 iunie 2002, prin “suplimente alimentare” se înţeleg “produsele alimentare” al căror scop este de a suplimenta regimul alimentar şi care reprezintă surse concentrate de nutrienţi sau alte substanţe cu efect nutritiv sau fiziologic, singure sau în combinaţie, comercializate sub formă de doză, respectiv în forme de prezentare cum ar fi capsulele, pastilele, comprimatele, pilulele sau alte forme similare, saşete cu pulbere, fiole de lichid, flacoane cu picător şi alte forme similare de lichide şi prafuri destinate să fie luate în mici cantităţi unitare măsurate.
Având în vedere aceste aspecte şi ţinând cont de faptul că suplimentele alimentare sunt produse alimentare cu rol de suplimentare a regimului alimentar, membrii Consiliului consideră că informaţiile prezentate au rolul de a atribui suplimentului alimentar “Uractiv”, proprietăţi de tratare şi vindecare a infecţiilor urinare, fapt ce contravine dispoziţiilor din Codul audiovizualului.
Potrivit acestor prevederi, informaţiile referitoare la produsele alimentare nu trebuie să atribuie unui produs alimentar proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să evoce astfel de proprietăţi.
Astfel, Consiliul apreciază că prin expresia “calmează durerile”, spotului i se atribuie proprietăţi de tratare a infecţiei urinare, ţinând cont de faptul că potrivit Dicţionarului Explicativ al Limbii Române noţiunea “a calma” înseamnă “a potoli, a domoli”, iar “durerea” este un efect al unei afecţiuni, ale unei boli, sensul “tratamentului simptomatic” (pentru tratarea simptomelor), nicidecum un efect al stării de sănătate.
De asemenea, membrii Consiliului consideră că şi noţiunile “distruge bacteriile” şi “limpezeşte urina” reprezintă afirmaţii care atribuie suplimentului alimentar “Uractiv” proprietăţi de tratare şi vindecare a infecţiilor urinare.
Totodată, Consiliul apreciază că expresia “primeşti cadou un test de depistare a infecţiilor urinare” induce publicului convingerea că suplimentul alimentar „Uractiv” are proprietăţi de tratare a unei boli, respectiv a infecţiei urinare, în cazul în care aceasta ar fi depistată prin efectuarea testului.
Având în vedere aceste aspecte, membrii Consiliului apreciază că informaţiile prezentate în cadrul spotului publicitar “Uractiv” îi atribuie acestui produs proprietăţi de tratare şi de vindecare a infecţiilor urinare, fapt ce contravine prevederilor art. 120 alin. (1) din Codul audiovizualului.
În temeiul şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spotului publicitar „Uractiv”, difuzat de posturile de televiziune, în sensul ca acesta să respecte condiţiile specifice publicităţii prevăzute de legislaţia audiovizuală.