Decizia nr. 765 din 20.11.2012

20.11.2012


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 20 noiembrie 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, precum şi reclamaţiile înregistrate la CNA cu nr. 14888/22.10.2012 şi 14997/23.10.2012 cu privire la spoturile „Artro Efervescent” şi „Artro Efervescent Plus Calciu”.

Spoturile au următorul conţinut:

• Spot Artro Efervescent

Descriere spot: La începutul spotului este arătat un pahar, în care e introdusă o tabletă de Artro Efervescent. Apoi este prezentată o animaţie care redă un corp uman în mişcare, fiind marcate articulaţiile acestuia. La sfârşitul spotului, au fost afişate un tub şi o cutie de Atro Efervescent.

Conţinut spot: Nou. Acum ai Artro Efervescent pentru absorbţie rapidă. Singura formulă elveţiană completă şi optim dozată. Artro Efervescent repară articulaţiile, controlează durerea. Acesta este un supliment alimentar, citiţi cu atenţie prospectul.

• Spot Artro Efervescent Plus Calciu

La începutul spotului este arătat un pahar, în care este introdusă o tabletă de Artro Efervescent Plus Calciu. Apoi este prezentată o animaţie care redă un corp de femeie în mişcare, fiind marcate articulaţiile acesteia. La sfârşitul spotului, au fost afişate un tub şi o cutie de Atro Efervescent Plus Calciu.

Conţinut spot: Nou. Acum ai Artro Efervescent Plus Calciu pentru întărirea sistemului osos. Singura formulă elveţiană completă şi optim dozată. Artro Efervescent repară articulaţiile, controlează durerea. Acesta este un supliment alimentar, citiţi cu atenţie prospectul.

Potrivit raportului de monitorizare, spoturile „Artro Efervescent” şi „Artro Efervescent Plus Calciu” au fost difuzate de posturile de televiziune: Antena 1, Antena 2, Antena 3, Euforia TV, GSP TV. Astfel, în urma monitorizării s-a constatat că postul Antena 1 a difuzat spoturile după cum urmează:

- Artro Efervescent - 09.09.2012, ora 15.13;
- Artro Efervescent Plus Calciu - 09.09.2012, ora 17.18;

De asemenea, spoturile au fost difuzate şi de postul Antena 3, astfel:
- Artro Efervescent - 09.09.2012, ora 16.56;
- Artro Efervescent Plus Calciu - 09.09.2012, ora 19.57. Membrii Consiliului au constatat că spoturile publicitare „Artro Efervescent” şi „Artro Efervescent Plus Calciu”, transmise de unele posturi de televiziune în cadrul programelor difuzate, încalcă prevederile art. 120 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Conform dispoziţiilor invocate, sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile apelor minerale naturale şi produselor alimentare destinate unei alimentaţii speciale, informaţiile referitoare la produsele alimentare nu trebuie să atribuie unui produs alimentar proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să evoce astfel de proprietăţi.

În urma vizionării spoturilor, membrii Consiliului au constatat că prin informaţiile prezentate în conţinutul acestora se atribuie suplimentului alimentar promovat proprietăţi de tratare şi de vindecare a afecţiunilor articulaţiilor.

Conform art. 2 lit. a) din Directiva 2002/46/CE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI A CONSILIULUI/10 iunie 2002, prin “suplimente alimentare” se înţeleg “produsele alimentare” al căror scop este de a suplimenta regimul alimentar şi care reprezintă surse concentrate de nutrienţi sau alte substanţe cu efect nutritiv sau fiziologic, singure sau în combinaţie, comercializate sub formă de doză, respectiv în forme de prezentare cum ar fi capsulele, pastilele, comprimatele, pilulele sau alte forme similare, saşete cu pulbere, fiole de lichid, flacoane cu picător şi alte forme similare de lichide şi prafuri destinate să fie luate în mici cantităţi unitare măsurate. Având în vedere aceste aspecte şi ţinând cont de faptul că suplimentele alimentare sunt produse alimentare cu rol de suplimentare a regimului alimentar, membrii Consiliului consideră că informaţiile prezentate au rolul de a atribui suplimentului alimentar promovat, proprietăţi de tratare şi vindecare a unor afecţiuni ale articulaţiilor, fapt ce contravine dispoziţiilor din Codul audiovizualului.

Potrivit acestor prevederi, informaţiile referitoare la produsele alimentare nu trebuie să atribuie acestuia proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să evoce astfel de proprietăţi.

Astfel, Consiliul apreciază că prin expresia “repară articulaţiile”, produselor „Artro Efervescent” şi „Artro Efervescent Plus Calciu” le sunt atribuite proprietăţi de tratare, întrucât sensul, înţelesul verbului “a repara” este în principal acela de “a reface, a readuce în stare bună, de funcţionare”, iar “durerea”, pe care o “controlează” produsele promovate, este un efect al unei afecţiuni, ale unei boli, nicidecum un efect al stării de sănătate.

Având în vedere aceste aspecte, membrii Consiliului apreciază că informaţiile prezentate în cadrul celor două spoturi publicitare atribuie suplimentelor alimentare proprietăţi de tratare şi vindecare a unor boli, fapt ce contravine prevederilor art. 120 alin. (1) din Codul audiovizualului.

În temeiul şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spoturilor publicitare „Artro Efervescent” şi „Artro Efervescent Plus Calciu”, difuzate de posturile de televiziune, în sensul ca acestea să respecte condiţiile specifice publicităţii prevăzute de legislaţia audiovizuală.