Decizia nr. 8 din 10.01.2012

17.01.2012


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind somarea S.C. REALITATEA MEDIA S.A.

S.C. REALITATEA MEDIA S.A. , C.U.I. 14080700 Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 172-176, Corp A, et. 3, cam. 5, sector 1 Adresă de corespondenţă: Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 172-176, Clădirea Willbrook, Corp A, et. 3, cam. 5, sector 1, cod poştal 013697

 pentru postul de televiziune REALITATEA TV

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 10 ianuarie 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, precum şi reclamaţia înregistrată la CNA sub nr. 15273/08.11.2011 cu privire la ediţiile informative „Realitatea de la 09.00”, „Realitatea de la 10.00” şi „Realitatea de la 11.00”, difuzate în data de 08.11.2011, de postul REALITATEA TV. Postul de televiziune REALITATEA TV aparţine S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 30.6/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 şi reautorizare nr. 447.2/25.10.2011). Analizând raportul de monitorizare şi vizionând înregistrările, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. a încălcat prevederile art. 65 alin. (1) lit. a) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, în emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli: a) rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea ştirilor. În fapt, în ziua de 08 noiembrie 2011, în cadrul ediţiilor informative „Realitatea de la 09.00”, „Realitatea de la 10.00” şi „Realitatea de la 11.00, postul de televiziune REALITATEA TV a difuzat o ştire despre producerea unui accident rutier, care a avut loc pe DN2A la ieşirea din comuna Bucu, accident în urma căruia un tânăr a decedat. Ştirea a avut următorul conţinut: ,,Titlul ştirii: OMORÂT DE UN ŞOFER BEAT. Subtitluri:
 Fiul fermierului Culina din Bărăgan a fost omorât de un şofer beat.
 Accidentul s-a petrecut aseară, pe DN2A, la ieşirea din comuna Bucu.
 Tânărul care a murit în accident avea 26 de ani.
 Prezentator (Realitatea de la 09.00): Vorbim despre o dramă pe Drumul Naţional 2. Fiul unuia dintre cei mai înstăriţi fermieri din Bărăgan a fost ucis aseară, într-un accident provocat de un şofer de TIR băut. Accidentul s-a petrecut în judeţ aseară, pe DN2A, la ieşirea din comuna Bucu. Un tânăr de 33 de ani aflat sub influenţa alcoolului, a încercat să depăşească trei maşini parcate la marginea drumului. A acroşat autoturismele, după care a intrat pe contrasens şi a lovit frontal un tractor. În urma impactului, Tudor Culina, de 26 de ani, care voia să ajute un şofer ce avea probleme la maşină, a murit. Un alt şofer, de 46 de ani, a fost grav rănit, la fel şi tânărul vinovat de producerea accidentului.

Imaginile au înfăţişat locul accidentului şi maşinile avariate, imaginile având menţiunea „Adevărul”. Analizând atât reclamaţia, cât şi conţinutul ştirii, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile privind asigurarea unei informări corecte a publicului, în sensul că acesta nu a manifestat rigoare şi acurateţe în redactarea ştirii prezentate. Astfel, în cadrul ştirii s-a afirmat că victima decedată ar fi fost ,,fiul fermierului Culina, unul dintre cei mai înstăriţi fermieri din Bărăgan’’, în realitate, potrivit reclamaţiei primite la CNA, acesta era nepotul respectivului fermier, iar nu fiul.

Membrii Consiliului consideră că, prin difuzarea de informaţii inexacte, radiodifuzorul nu şi-a îndeplinit obligaţia legală prevăzută la art. 65 alin. (1) lit. a) din Codul audiovizualului, aceea de a asigura rigoare în redactarea ştirii prezentate, dreptul publicului la informare corectă fiind astfel prejudiciat. De asemenea, Consiliul apreciază că astfel de informaţii eronate sunt de natură să creeze confuzie şi pot genera panică în rândul familiilor afectate de evenimente dramatice. În temeiul prevederilor art. 144 alin. (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Art. 1. Radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A., având licenţa audiovizuală nr. S-TV 30.6/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 şi reautorizare nr. 447.2/25.10.2011, pentru postul de televiziune REALITATEA TV, se sancţionează cu somaţie publică de intrare de îndată în legalitate pentru încălcarea prevederilor art. 65 alin. (1) lit. a) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare.

Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, în termen de 15 zile de la comunicare.

Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune REALITATEA TV cu somaţie publică pentru încălcarea dispoziţiilor privind asigurarea unei informări corecte a publicului, întrucât, în cadrul ediţiilor informative difuzate în 8 noiembrie 2011, ştirea despre producerea unui accident rutier a conţinut informaţii inexacte cu privire la identitatea unei persoane decedate.’’

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.