Decizia nr. 928 din 05.12.2012

05.12.2012


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 5 decembrie 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la modul în care unele informaţii au fost prezentate sonor şi vizual în spotul de teleshopping „Miracle Blade World Class” difuzat de posturile de televiziune.

Potrivit raportului de monitorizare spotul are următorul conţinut:

Voce: Ofertă extraordinară la Top Shop. Doar pentru tine în premieră în România iată o ofertă unică: unul dintre cele mai bune cuţite de bucătărie din lume este al tău gratuit. Profită acum de oferta valabilă exclusiv pe tv. Stocul este limitat. Cuţitul de feliat Miracle Blade atât de ascuţit şi de puternic încât oricine poate tăia un ananas dintr-o singură lovitură. Îţi este greu să tai chiar şi pâinea proaspătă cu vechile cuţite? Pentru Miracle Blade este foarte simplu, cuţitul face treaba în locul tău. Acest cuţit este doar unul dintre cele treisprezece din setul Miracle Blade World Class. Oţel nemţesc inoxidabil, performanţă de tăiere, rezistent şi durabil.
Tony Notaro (subtitrat): Cuţitul Miracle Blade va rămâne toată viaţa la fel de ascuţit ca la prima utilizare. Priveşte – am tăiat lemnul. Iar acum va tăia roşia aceasta cu precizia unui brici.
Voce: Perfect echilibrat, cu mâner profesional nituit, lamă cu faţă concavă, forjat la cald pentru ai asigura duritatea, flexibilitatea şi rezistenţa la rugină. Cu un design clasic şi o performanţă de ultimă generaţie, acest cuţit are la bază un concept nemaiîntâlnit. Cinci milioane de utilizatori mulţumiţi din întreaga lume se bucură de calitatea, durabilitatea şi valoarea acestui cuţit extraordinar. Cât ai plăti pentru acest cuţit? Probabil mai mult decât ceea ce-ţi oferim noi, iar noi ţi-l oferim gratuit. Pentru ca tu să testezi calitatea cuţitelor incredibile Miracle Blade World Class. Profită de o ofertă limitată valabilă exclusiv pe tv. Cu Miracle Blade ai garanţia pe viaţă că va rezista indiferent ce vei tăia cu el. Uimitor! Doar în această ofertă exclusivă îl poţi primi gratuit, doar pentru tine în premieră în România şi este unul dintre cele mai bune cuţite din lume, Miracle Blade World Class. Sună şi comandă acum cuţitul universal Miracle Blade World Class! Poate fi acum al tău absolut gratuit. Nu rata oferta exclusivă. Stocul este limitat. Comandă acum!

Pe parcursul spotului sunt prezentate imagini ale cuţitului şi modul în care acesta taie un ananas, pâine, o portocală, un pepene, etc, iar pe ecran au fost titrate succesiv următoarele informaţii: Apel cu tarif normal 021.301.72.76 (număr de telefon afişat pe parcursul spotului difuzat la Prima Tv) sau 021.407.89.41 (număr de telefon afişat pe parcursul spotului difuzat la Realitatea Tv); w w w.delimano.ro; Premieră, Ofertă unică!; Miracle Blade World Class GRATUIT!; Ofertă exclusivă TV; Stoc limitat; Cuţit universal, foarte ascuţit, foarte puternic; Cuţit profesional; 13 piese Miracle Blade World Class; Oţel inoxidabil; Performanţă de tăiere; Rezistent şi durabil; Mâner profesional; Lamă concavă; Duritate, flexibilitate, rezistenţă, design clasic, foarte performant; Calitate, durabilitate, plus de valoare; 149 lei, 99 lei, 49 lei (preţuri tăiate cu linii roşii) GRATUIT! Ofertă exclusivă TV; Miracle Blade World Class cuţit profesional 0 lei ; Cuţit profesional, lama cu precizie, mâner profesional, rezistent şi flaxibil; GRATUIT!; Ofertă exclusivă 149 lei, 99 lei, 49 lei (preţuri tăiate cu linii roşii) Gratuit, Miracle Blade World Class, cuţit profesional, 0 lei ; Cuţit universal, ofertă specială, stoc limitat, garanţie pe viaţă; Ofertă limitată.

Durata spotului este de circa 2 minute. În ultimele 30 de secunde se titrează “+ taxe curier, Termen de returnare 10 zile lucrătoare”, cu caractere de dimensiuni mult mai mici decât titrările care care descriu calităţile produsului şi avantajele promoţiei descrise mai sus.

O variantă anterioară a spotului „Miracle Blade World Class” a mai făcut obiectul controlului de legalitate, cu privire la conţinutul acestuia fiind emisă Decizia nr. 723/16.10.2012.

În urma vizionării şi analizării spotului descris anterior, Consiliul a constatat că au fost corectate parte din aspectele sesizate, în conţinutul acestuia fiind operate unele modificări, ce privesc informaţiile prezentate pe ecran sub formă de text, respectiv, dimensiunea caracterelor cu care sunt titrate unele informaţii.

Analizând spotul, în forma actuală, membrii Consiliului au constatat că informaţia referitoare la plata unor taxe de curier pentru achiziţionarea produsului se regăseşte numai în formă scrisă, la finalul spotului, nefiind prezentată şi sonor, astfel încât informaţia prezentată oral referitoare la faptul că produsul este “oferit gratuit” sau este “primit gratuit” este în contradicţie cu cea privind plata unor taxe de curier afişată la finalul spotului.

Totodată, Consiliul a apreciat că nici prezentarea informaţiei scrise referitoare la faptul că livrarea produsului se face cu plata unor taxe de curierat, fără să se precizeze însă, clar şi fără echivoc, cuantumul acestor taxe (dacă sunt fixe), sau criteriile de determinare a acestora (dacă sunt variabile), nu asigură o informare corectă a publicului.

Faţă de acest aspect, membrii Consiliului au constatat că un conţinut precum cel al spotului analizat este de natură să contravină dispoziţiilor art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Potrivit dispoziţiilor invocate:
- art. 93: Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.

Astfel, Consiliul a apreciat că simpla afişare a informaţiei “+ taxe curier, Termen de returnare 10 zile lucrătoare”, fără a se indica o sumă aproximativă sau minime criterii în funcţie de care să se poată determina o astfel de obligaţie, nu asigură o informare corectă a publicului cu privire la condiţiile efective de achiziţionare a produsului, care în prezentarea orală este promovat ca fiind “oferit gratuit”.

Or, având în vedere că spotul constituie, în fapt, o ofertă directă adresată publicului în vederea furnizării de bunuri, o astfel de prezentare nu este suficientă pentru ca telespectatorii să poată percepe în mod neechivoc limitele în care este “primit gratuit” produsul în cauză, acest fapt fiind de natură a induce în eroare publicul.

Faţă de toate aceste aspecte, în temeiul şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spotului de teleshopping „Miracle Blade World Class”, difuzat de posturile de televiziune, în sensul ca acesta să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale prevăzute de legislaţia audiovizuală.