Decizia nr. 930 din 06.12.2012

06.12.2012


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind somarea S.C. PRO TV S.A.,
Bucureşti, Bd. Pache Protopopescu nr. 109, et. 1, sector 2

pentru postul de televiziune SPORT.RO

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 06.12.2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiilor înregistrate cu nr. 16233 şi 16234 din 12.11.2012 cu privire la emisiunea „Ora exactă în sport”, ediţiile difuzate în 09.11.2012, de la orele 17.00 şi 18.00, de către postul de televiziune SPORT.RO.

Postul SPORT.RO aparţine radiodifuzorului S.C. PRO TV S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 46.5/12.06.2003, decizia de autorizare nr. 512.0/22.07.2003 şi de reautorizare nr. 512.1-3/03.04.2007 eliberată la data de 28.06.2012).

În urma analizării raportului, Consiliul a constatat că radiodifuzorul S.C. PRO TV S.A. a încălcat dispoziţiile art. 3 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate:
„(1) Prin difuzarea şi retransmisia serviciilor de programe se realizează şi se asigură pluralismul politic şi social, diversitatea culturală, lingvistică şi religioasă, informarea, educarea şi divertismentul publicului, cu respectarea libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului.
(2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.”.

În fapt, în ziua de 09.11.2012, începând cu ora 17.00, postul de televiziune SPORT.RO a difuzat emisiunea „Ora exactă în sport”, moderată de d-na Ioana Cosma, invitat fiind dl. Mihai Mironică, jurnalist.

În timpul emisiunii, a fost difuzată o convorbire telefonică purtată între un reporter sportiv şi un anume „domn Mihai” (persoană neidentificată), persoană care a relatat că a intermediat predarea sumei de 320.000 euro către fotbalistul Ricardo Ferreira de Sousa „Cadu” de la Fotbal Club CFR 1907 Cluj, pentru ca echipa al cărei căpitan este fotbalistul în cauză să nu îşi apere corect şansele în meciul cu echipa turcă Galatasaray Istanbul, meci care a avut loc în ziua de 07 noiembrie 2012.

Pe parcursul emisiunii, au fost prezentate, telefonic, opiniile d-lui Iuliu Mureşan, preşedintele Clubului, şi ale d-lui Arpad Paszkany, finanţatorul echipei, care au afirmat că o astfel de informaţie nu este credibilă şi nici dovedită; în legătură cu subiectul dezbătut, postul nu a difuzat şi un punct de vedere al d-lui Ricardo Ferreira de Sousa la adresa căreia au fost făcute afirmaţiile acuzatoare, fapt de natură să aduca atingere dreptului la imagine a persoanei.

Redăm din raportul de monitorizare: „Ioana Cosma: Astăzi, despre acuzaţii incredibile. Dacă ar fi o poveste pentru copii, ar trebui să sune aşa. Înaintea meciului cu CFR Cluj şi Galatasaray, un personaj din Cluj, un om de afaceri turc, ar fi trimis o valiză cu 320.000 de euro către reşedinţa în care stă căpitanul celor de la CFR Cluj, Cadu. Este cel mai titrat jucător al Clujului, a prins toate trofeele. Povestea spune că cei de la CFR Cluj încep meciurile din Liga Campionilor de fiecare dată extrem de tare, pentru ca după victorie, în deplasare sau după rezultate bune scoase afară, să vină şi să trântească meciurile de acasă. Există aşadar un personaj care spune această poveste. Dacă povestea este pentru Poliţie, atunci Poliţia ar trebui să intervină. Vom vedea înregistrarea cu domnul Mihai din Cluj, care susţine că ştie că 320.000 de euro au ajuns la căpitanul celor din CFR Cluj, Rico Cadu, asta ca să trântească meciul cu Galatasaray, asta după ce reuşise să obţină o victorie la Braga în primul meci, iar apoi reuşise să scoată un scor de egalitate pe terenul turcilor de la Galatasaray .
(...) Mihai Mironică: Da, sunt nişte case cu câte 3-4 apartamente, le-a făcut firma lui Paszkany cu alte firme din Cluj şi acolo au stat şi alţi fotbalişti de-a lungul timpului. Că ei folosesc acolo sau nu locuiesc acolo, dar folosesc această locuinţă, acea locaţie să spun, o utilizează. Am rămas oripilat. Aşa ceva nu se poate. Adică această mafie, că aşa este, o mafie de portughezi, ei nu au niciun interes de performanţă, ei au venit aici pentru că aici pot să facă ceva ce dincolo nu pot să facă. Am discutat acum cu un portar de-al lor de la CFR, care a fost trecut pe linie moartă. Şi el crede că atunci când a fost vorba de Roma, s-au împărţit banii şi au fost unii nemulţumiţi că au luat mai puţini. I-a bătut cu 2-0, i-a speriat şi când au venit la Cluj... dacă nu daţi suma asta, de noi nu treceţi. Este o mafie care asta face. Sunt în mână şi cu Mureşan şi cu Paszkany, pentru că noi ştim cine sunt ăştia. Au plecat de aici şi Munteanu, a plecat de curând şi Andone şi Cârţu. Poate au mirosit ceva. Asta e mafia portugheză pentru care schimbă antrenorii, aduce unul de-al lor, o marionetă. Ei ce fac, ei vin aici... fac tot ce pot să iasă campioni, ajung în Europa cu echipa şi acolo îşi fac căştigurile şi îşi vând pur şi simplu punctele.
(...) Iuliu Mureşan: Am încredere în căpitan şi în jucători şi nu s-a întâmplat aşa ceva niciodată.
Ioana Cosma: Dar niciun pic de anchetă internă?
Iuliu Mureşan: Nu, nu e cazul. Nu, pentru că nu e adevărat. Eu sunt foarte convins şi sunt sigur că nu este adevărat.
(...)Arpad Paszkany: Căpitanul Cadu ce să spună? Că este o porcărie fără margine.”

Subiectul a fot reluat şi în ediţia de la ora 18.00 a emisiunii.

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au apreciat că astfel de afirmaţii depăşesc cadrul unor informaţii de interes general, conţinutul acestora fiind de natură să prejudicieze, pe de o parte, dreptul persoanei la imagine, iar pe de altă parte, dreptul publicului la o informare corectă şi obiectivă, fapte ce contravin dispoziţiilor art. 3 din Legea audiovizualului.

Astfel, Consiliul a constatat că în cadrul ediţiilor emisiunii „Ora exactă în sport” nu au fost respectate drepturi fundamentale ale omului, precum dreptul la imagine şi demnitate, la adresa unei persoane fiind făcute comentarii cu caracter acuzator, nesusţinute cu probe ori fără prezentarea punctului de vedere al acesteia cu privire la faptele imputate.

O astfel de abordare, lipsită de echilibru şi imparţialitate, este de natură să afecteze şi dreptul publicului la o informare corectă şi obiectivă, întrucât conţinutul unor astfel de programe nu-i oferă acestuia posibilitatea să-şi formeze în mod liber o opinie.

Potrivit legii, orice radiodifuzor trebuie să realizeze şi să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi favorizarea formării în mod liber a opiniilor, cu respectarea libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului.

Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au propus somarea radiodifuzorului S.C. PRO TV S.A.

Supusă la vot, propunerea de somare a fost adoptată în condiţiile şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) lit. h) şi alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Art. 1: Radiodifuzorul S.C. PRO TV S.A., titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 46.5/12.06.2003, al deciziei de autorizare nr. 512.0/22.07.2003 şi reautorizare nr. 512.1-3/03.04.2007 eliberată la data de 28.06.2012, pentru postul de televiziune SPORT.RO, este sancţionat cu somaţie publică de intrare în legalitate pentru încălcarea prevederilor art. 3 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 2: În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

Art. 3: Potrivit dispoziţiilor art. 93¹ alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

"Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune SPORT.RO cu somaţie publică, întrucât, în cadrul emisiunii „Ora exactă în sport” din 09 noiembrie 2012, au fost făcute afirmaţii acuzatoare la adresa unui jucător de fotbal al echipei CFR Cluj, fără a se prezenta şi un punct de vedere al acestuia, fapt de natură a-i afecta dreptul la imagine, dar şi de a prejudicia dreptul la informare a publicului.

Potrivit legii audiovizualului, orice radiodifuzor trebuie să realizeze şi să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi favorizarea formării în mod liber a opiniilor, cu respectarea libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului."

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.