Decizia nr. 933 din 06.12.2012

06.12.2012


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 6 decembrie 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la spoturile difuzate de unele posturi de televiziune referitoare la repornirea mineritului în Munţii Apuseni, acţiune ce va fi decisă ca urmare a organizării de către Consiliul Judeţean Alba a unui referendum la nivel judeţean (în 35 de unităţi administrativ-teritoriale) în data de 9 decembrie 2012, în vederea consultării cetăţenilor cu privire la această problemă.

Potrivit raportului de monitorizare, posturile de televiziune Realitatea TV, România TV, B1 TV, Pro TV, Antena 3 difuzează, din data de 04.12.2012, în cadrul grupajelor de publicitate comercială, un spot, în mai multe variante, în care mai multe persoane din Roșia Montană îndeamnă cetățenii să voteze DA la referendumul care se ține în județul Alba pentru susținerea proiectului minier din Roșia Montană.

La sfârșitul spotului se spun următoarele: „Avem nevoie de locuri de muncă. Pe 9 decembrie, la referendum, votează DA pentru minerit.” în timp ce pe ecran este afișat, cu caractere mari, următorul mesaj: „Mineritul înseamnă locuri de muncă! Votează DA pe 9 decembrie la referendum.”, iar cu caractere mai mici, din data de 05.12.2012: „Referendum organizat în 35 de comune și orașe din județul Alba. Detalii pe w w w .sindicatulmineritului.ro.”

Mesajul privitor la numărul localităților unde se desfășoară acest referendum este afișat pe ecran timp de aproximativ 3 secunde.„Membrii Consiliului au constatat că spoturile se difuzează cu încălcarea dispoziţiilor art. 94 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, care prevăd:”În scopul unei informări corecte, orice informaţie sau avertizare conţinută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri:
a) să fie prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, în cazul informaţiei difuzate sub formă de videotext;
b) să fie redată la viteză normală de citire."

Vizionând spoturile, Consiliul a considerat că informaţia referitoare la faptul că referendumul este organizat numai la nivelul judeţului Alba nu este prezentată pe o perioadă suficientă de timp şi cu caractere la fel de mari precum informaţiile anterioare, astfel încât telespectatorii să o poată percepe în mod clar şi fără echivoc.

Or, în contextul în care acest referendum la nivel judeţean se desfăşoară concomitent cu alegerile parlamentare la nivel naţional, în ziua de 9 decembrie 2012, conţinutul spoturilor este de natură să creeze confuzie în rândul publicului care nu este din judeţul Alba, în sensul că acesta poate înţelege că, în afară de votul pentru Camera Deputaţilor şi Senat, ar urma să fie consultat şi în legătură cu repornirea mineritului în Munţii Apuseni, ceea ce nu este real.

De asemenea, potrivit Hotărârii Consiliului Judeţean Alba nr. 183/16 noiembrie 2012, campania pentru acest referendum încetează în preziua referendumului, respectiv în data de 8 decembrie 2012, ora 7.00.

În aceste condiţii, Consiliul atenţionează radiodifuzorii că transmiterea pe posturile de televiziune a spoturilor de promovare a referendumului organizat în judeţul Alba nu se poate face peste termenul menţionat.

Faţă de toate aceste aspecte, în temeiul şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spoturilor difuzate de unele posturi de televiziune referitoare la repornirea mineritului în Munţii Apuseni, în sensul ca acesta să respecte condiţiile specifice prevăzute de legislaţia audiovizuală.