Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 24.10.2019

24.10.2019


Trimiteteţi articolul prin email title=


Întrunit în ședința publică din data de 24.10.2019, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate pentru modul în care a fost reflectată în spațiul audiovizual prima săptămână din campania electorală pentru alegerea Preşedintelui României.
Constatând încălcări ale legislației audiovizualului, membrii Consiliului au decis să sancționeze postul de televiziune Realitatea TV cu somații publice:
- pentru emisiunea „România 2019” din data de 20.10.2019, interval 20.30 – 23.52, în cadrul căreia a fost difuzat un sondaj de opinie, fără a se ține cont de prevederile art. 7 alin. (1) din Decizia nr. 781 din 03.09.2019 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României. Conform dispozițiilor invocate, „prezentarea de sondaje de opinie cu conţinut electoral este permisă în condiţiile precizate la art. 39* din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare”;
- pentru două materiale prezentate în edițiile informative din 19 și 20 octombrie 2019, referitoare la o păstrăvărie din județul Sibiu și, respectiv, la un club de golf din județul Alba, la difuzarea cărora postul de televiziune a încălcat dispozițiile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului, conform cărora: „comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii: a) să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise”.

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul


* Art. 39 - (1) În perioada electorală, în cazul prezentării de sondaje de opinie cu conţinut electoral, acestea trebuie însoţite de următoarele informaţii: a) denumirea instituţiei care a realizat sondajul; b) data sau intervalul de timp în care a fost efectuat sondajul şi metodologia utilizată; c) dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare; d) cine a solicitat şi cine a plătit efectuarea sondajului. (2) Televotul sau anchetele făcute pe stradă în rândul electoratului nu trebuie să fie prezentate ca reprezentative pentru opinia publică sau pentru un anumit grup social ori etnic. (3) Cu 48 de ore înainte de ziua votării este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete cu conţinut electoral făcute pe stradă. (4) Pot efectua sondaje de opinie la ieşirea de la urne institutele de sondare a opiniei publice sau societăţile comerciale ori organizaţiile neguvernamentale care au în obiectul de activitate realizarea de sondaje de opinie şi care sunt acreditate de Biroul Electoral Central, prin decizie, în acest sens. Operatorii de sondaj ai acestora au acces, în baza acreditării instituţiei pentru care lucrează, în zona de protecţie a secţiei de votare prevăzută la art. 43 alin. (6), fără a avea acces în interiorul localului secţiei de votare. (5) În ziua votării este interzisă prezentarea sondajelor realizate la ieşirea de la urne, înainte de încheierea votării.