Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 21.01.2020

21.01.2020


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în ședința publică din data de 21.01.2020, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a sesizărilor primite și a decis să aplice următoarele sancțiuni:
- amendă de 7.500 de lei postului Pro TV, deoarece la difuzarea episodului din data de 02.12.2019 a serialului „Vlad” nu au fost respectate prevederile art. 24 alin. (1) din Codul audiovizualului, raportat la art. 19 alin. (2) lit. e) din același Cod;
- somație publică postului Kanal D pentru încălcarea prevederilor art. 18 alin. (1) lit. a) la difuzarea ediției din 02.12.2019 a emisiunii „Puterea dragostei”.

Totodată, membrii Consiliului au hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate în privința spoturilor publicitare TV pentru pariuri și jocuri de noroc, în sensul respectării prevederilor art. 89 alin. (3) din Codul audiovizualului, potrivit cărora: „Cu excepţia spoturilor publicitare referitoare la pariuri care pot fi difuzate şi în timpul transmisiunilor sportive în direct, programele audiovizuale care conţin jocuri de noroc, precum şi spoturile publicitare care promovează astfel de jocuri se supun condiţiilor de protecţie a minorilor prevăzute în cap. II „Clasificarea programelor în vederea protecţiei minorilor” din titlul II „Protecţia minorilor”. Menționăm că spoturile vizionate în ședința publică de către membrii Consiliului și care nu au respectat aceste prevederi sunt: „ADMIRAL, JOCURI ORIGINALE, NOVOMATIC, SIGLE (15 SEC)”, „EFORTUNA.RO, CAPITANUL, JUCATORI, 20.11 (15 SEC)”, „EFORTUNA.RO, LUME (30 SEC)”, „EFORTUNA.RO, LUME, V.O. (30 SEC)”, „UNIBET, CAZINOURI DE TOP, PREMII, SIGLA (20 SEC)”, „VLAD CAZINO, BLACKJACK (15 SEC)” și „VLAD CAZINO, JOC (15 SEC)”. Potrivit raportului întocmit de direcția de specialitate, spoturile anterior menționate au fost difuzate, după caz, de posturile de televiziune Digi Sport 2, Digi Sport 3 și Pro TV, în data de 18.11.2019.

De asemenea, CNA a hotărât emiterea unor decizii de intrare în legalitate în privința spoturilor publicitare de televiziune aferente campaniilor de promovare pentru:
- produsul „Fleximobil”, pentru că nu respectă dispozițiile art. 93 alin. (1) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată: 02-08.12.2019);
- produsul„Hepatoprotect” difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93 alin. (1) din Cod (perioada monitorizată: 16-22.12.2019).

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederile legislației audiovizualului la care facem referire:

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare

Art. 18 - (1) Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00-23,00 producţii care prezintă:a) violenţă fizică, psihică sau de limbaj, în mod repetat sau cu un grad mare de intensitate sau gravitate;

Art. 19 - (2) Responsabilitatea clasificării programelor revine radiodifuzorilor şi furnizorilor de servicii media la cerere, în conformitate cu următoarele criterii: (…) e) numărul şi natura scenelor de nuditate, reprezentarea actului sexual;

Art. 24 - (1) Programele 15 se difuzează numai în intervalul orar 23,00-6,00 şi vor fi însoţite permanent de un semn de avertizare reprezentând un cerc de culoare albă, iar în interiorul acestuia, pe fond transparent, numărul 15 de culoare albă; fac excepţie de la intervalul orar filmele artistice, serialele şi cele documentare clasificate 15, în cazul cărora intervalul permis de difuzare este 22,00-6,00.

Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.