Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 13.04.2020

14.04.2020


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în ședințe publice în zilele de 9 și 13.04.2020, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat o serie de rapoarte întocmite de Direcția Monitorizare pentru modul în care a fost reflectată în spațiul audiovizual criza generată de noul coronavirus COVID 19. Au fost monitorizate emisiuni difuzate de posturile Antena 1, Antena 3, B1 TV, Digi 24, Kanal D, Pro TV, Realitatea Plus și România TV, în perioada 8–16 martie, interval orar 06.00 – 24.00. De asemenea, Consiliul a analizat mai multe rapoarte de monitorizare întocmite ca urmare a reclamațiilor primite pentru anumite emisiuni difuzate în luna martie, în cadrul cărora au fost abordate subiecte legate de COVID 19, difuzate de posturile Antena 1, Antena 3, B1 TV, București FM, Digi 24, Prima TV, Pro TV, Realitatea Plus și România TV.

În ședința publică din data de 13.04.2020, constatând încălcări ale Codului de reglementare a conținutului audiovizual, Consiliul a aplicat câte o somație publică următoarelor posturi:

  • Antena 3 pentru nerespectarea dispozițiilor art. 64. alin. (1) lit. (a) la difuzarea emisiunii „Conspirații” , ediția din 14.03.2020 [„În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: (a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii”];
  • B1 TV, deoarece, la difuzarea emisiunii „Lumea lui Banciu” din 11 martie, radiodifuzorul nu a ținut cont de prevederile art. 40 alin. (5), potrivit cărora „Moderatorii, prezentatorii şi realizatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă”;
  • România TV pentru încălcarea prevederilor art. 40 alin. (5) în emisiunea „Punctul culminant” din 19.03.2020 și a dispozițiilor art. 64 alin. (1) lit. a) în emisiunea „Breaking News” din 25.03.2020.

Menționăm că, pe acest subiect, membrii Consiliului au mai făcut propuneri de sancționare și pentru alte posturi de televiziune la care au apreciat că nu au fost respectate integral prevederile legislației audiovizualului, dar niciuna dintre acestea nu a întrunit numărul legal de voturi pentru a putea fi aprobate, în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, discuțiile urmând a se relua într-o ședință viitoare, în conformitate cu Regulamentul de Organizare și Funcționare al CNA [art. 15 alin. (1) „În îndeplinirea funcţiilor şi a atribuţiilor ce îi revin potrivit prezentei legi, Consiliul emite decizii, instrucţiuni şi recomandări, în prezenţa a cel puţin 8 membri şi cu votul a cel puţin 6 membri”].

Totodată, membrii Consiliului au hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate în privința spotului publicitar aferent campaniei de promovare a produsului Kober, difuzat de posturile de televiziune în perioada 09 – 15.03.2020 fără a se ține cont de dispozițiile art. 93 alin. (1) din Codul audiovizualului, conform cărora „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare”.

Biroul Informare și Relații Publice