Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 16.06.2020

16.06.2020


Trimiteteţi articolul prin email title=


Întrunit în ședința publică din data de 16.06.2020, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a sesizărilor primite și a decis să aplice următoarele sancțiuni:
- amendă de 5.000 de lei postului Antena 1, deoarece radiodifuzorul nu a respectat prevederile art. 40 alin. (1) și (4) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual la difuzarea emisiunii „Acces direct” , ediția din data de 22.05.2020;
- somație publică postului România TV, pentru că la difuzarea emisiunii informative „Breaking News” de la ora 19:00 din data de 20.04.2020, postul a încălcat prevederile art. 64 alin. (1) lit. b și pe cele ale art. 40 alin. (4) din Codul audiovizualului;
- somație publică postului B1 TV, deoarece în cadrul emisiunii „Dosar de politician”, ediția din 24.05.2020, nu s-a ținut cont de prevederile art. 40 alin. (1) din Codul audiovizualului.

De asemenea, constatând încălcări ale Codului de reglementare a conținutului audiovizual în ceea ce privește regimul de difuzare a comunicărilor comerciale audiovizuale, membrii Consiliului au hotărât să emită câte o decizie de intrare în legalitate pentru:
- materialul de promovare pentru „Tratament contur ochi cu aur 24K- 8g × 5pcs”, „Masca cu particule din aur”, prezentat de postul Prima TV în data de 02.05.2020, în cadrul emisiunii de teleshopping „Bijuterii TV”, cu nerespectarea prevederilor art. 93 alin. (1);
- materialul de promovare a produsului „Gel antibacterian pentru maini cu Argint coloidal, Arbore de ceai si Apă oxigenată 300 ml”, prezentat de postul Prima TV în data de 29.03.2020, în cadrul emisiunii de teleshopping „Bijuterii TV”, cu încălcarea prevederilor art. 93 alin. (1) și ale art. 101;
- spotul TV de promovare a produsului „Lacalut Multi-effect, Apa, Gama”, difuzat fără a se respecta dispozițiile art. 93 alin. (1) (monitorizare: 27.04-03.05.2020);
- spotul TV de promovare „Vel Pitar” (Vel Pitar, prețuri fixe), difuzat fără a se respecta dispozițiile art. 93 alin. (1) (monitorizare: 20-26.04.2020);
- spotul TV pentru farmacia „Catena” (Farmacia Catena, Măști), difuzat fără a se respecta dispozițiile art. 93 alin. (1) (monitorizare: posturi TV, perioada 11-17.05.2020);
- spotul de promovare a produsului „Prostamol Uno”, difuzat fără a se respecta dispozițiile art. 83 (monitorizare: 18-24.05.2020).

În aceeași ședință, în urma analizării rapoartelor întocmite de Direcția Control, membrii Consiliului au decis să sancționeze cu somație publică postul Radio Campus (Slobozia) pentru nerespectarea prevederilor art. 139 din Codul audiovizualului, conform cărora: „Publicitatea, pozitivă sau negativă, în legătură cu partide politice, oameni politici, mesaje politice este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.”

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederile legislației audiovizualului la care facem referire:
Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare

Art. 40 – (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt. (…) (4) Moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acestea.

Art. 64 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: (…) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă;

Art. 83 Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia de a asigura respectarea normelor ortografice, ortoepice şi morfologice ale limbii române, stabilite de Academia Română.
Art. 93 (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 101 Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile.