Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 16.11.2017

16.11.2017


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în ședință publică, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a reclamațiilor primite și a decis să aplice următoarele sancțiuni:
- Antena 3 – amendă de 5.000 de lei pentru încălcarea dispozițiilor art. 40 alin. (5) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual, la difuzarea emisiunii „Sinteza Zilei” din data de 18.05.2017;
- România TVsomație publică pentru nerespectarea, în cadrul emisiunii „Știrile România TV”, ediția din 24.05.2017, a prevederilor art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului.

De asemenea, Consiliul a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate în privința spoturilor transmise de posturile de televiziune, aferente campaniilor de promovare pentru produsele:
- „Fill Slim” - spot teleshopping, difuzat cu încălcarea prevederilor art. 101, 132 alin. (4), 133 alin. (1), 134 alin. (1) lit a), c) din Codul audiovizualului (monitorizare: 6 iunie, 18 iulie 2017);
- „Extravalerianic” - spot publicitar, difuzat fără a fi respectate dispozițiile art. 120 alin. (1), (2) din același Cod (monitorizare: 1 – 11 iunie 2017).

Ca urmare a analizării rapoartelor întocmite de Serviciul Inspecție, CNA a aplicat următoarele sancțiuni:
- amenda de 5.000 de lei postului Actualitatea TV din Pașcani pentru nerespectarea prevederilor art. 64 alin. (1) lit. a) și ale art. 40 alin. (3) din Codul audiovizualului, la difuzarea emisiunii „Știrile Actualitatea TV”, ediția din 25.09.2017;
- somație publică societății Lidas Prod SRL, deoarece nu a ținut cont de dispozițiile art. 74 alin. (3) și art. 82 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002.

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul


Prevederile legislației audiovizualului la care facem referire:

Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările și completările ulterioare

ART. 74 (3) Distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului.

ART. 82 (1) Orice distribuitor care retransmite servicii de programe prin reţele de comunicaţii electronice, cu excepţia celor care utilizează exclusiv spectrul radio, are obligaţia să includă în oferta sa serviciile de programe ale Societăţii Române de Televiziune destinate publicului din România, precum şi alte servicii de programe, libere la retransmisie şi fără condiţionări tehnice sau financiare, ale radiodifuzorilor privaţi, aflaţi sub jurisdicţia României, în limita a 25% din numărul total de servicii de programe distribuite prin reţeaua respectivă, precum şi serviciile de televiziune a căror obligativitate de retransmitere este stabilită prin acorduri internaţionale la care România este parte. Criteriul de departajare pentru radiodifuzorii privaţi este ordinea descrescătoare a indicelui anual de audienţă.

DECIZIE Nr. 220/2011 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual

ART. 40 (3) Orice material înregistrat în care se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale trebuie să conţină şi opinia acesteia. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt. (…) (5) Moderatorii, prezentatorii şi realizatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă.

ART. 64 (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.

ART. 101 Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile.

ART. 120 (1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile produselor şi suplimentelor alimentare şi apelor minerale naturale, informaţiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi. (2) În publicitatea şi teleshoppingul la suplimente alimentare, informaţiile de prezentare a produselor pot conţine exclusiv datele din eticheta, cutia, flaconul şi/sau prospectul produsului, care au fost, după caz, avizate de către institutele naţionale de sănătate publică din subordinea Ministerului Sănătăţii sau notificate de către Institutul de Bioresurse Alimentare, precum şi menţiunile nutriţionale şi de sănătate aprobate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006.

ART 132 (4) În cazul produselor special elaborate pentru a fi utilizate în diete cu restricţii calorice, care, conform instrucţiunilor producătorului, înlocuiesc în totalitate sau în parte aportul alimentar zilnic, acestea trebuie promovate sub numele de „substitut alimentar complet pentru slăbit” sau „substitut alimentar parţial pentru slăbit”.

ART. 133 (1) Publicitatea şi teleshoppingul la produsele şi tratamentele pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii corporale trebuie să includă avertizarea, sonoră şi scrisă: „Consultaţi medicul înainte de a urma dieta.”

ART. 134 (1) Publicitatea şi teleshoppingul pentru produsele sau tratamentele pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii corporale trebuie să respecte următoarele condiţii: a) să avertizeze publicul printr-un insert scris şi/sau sonor că produsul nu se adresează minorilor; (…) c) să nu se adreseze în mod direct persoanelor obeze şi să nu includă exemple în care vorbesc sau apar persoane care ar fi fost obeze înainte de a utiliza produsele ori serviciul cărora li se face publicitate.