Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 13.03.2018

13.03.2018


Trimiteteţi articolul prin email title=

Sancțiuni - Amenzi: Kanal D – 200.000 lei, B1 TV – 30.000 lei, Antena 1 – 15.000 lei; Somații publice: Antena 3, TVR 1

Întrunit în ședință publică, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate și a decis să aplice următoarele sancțiuni:

  • Kanal D - amendă în cuantum de 200.000 de lei. În luna noiembrie 2017, interval orar 07.00 – 18.00, radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, potrivit cărora: „Proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date”;
  • B1 TVamendă de 30.000 de lei. La difuzarea ediției din 19.09.2017 a emisiunii „Lumea lui Banciu”, radiodifuzorul nu a respectat dispozițiile art. 47 alin. (3) și nici pe cele ale art. 64 alin. (1) lit. a) și b) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual;
  • Antena 1 - amendă de 15.000 de lei, deoarece la difuzarea ediției emisiunii „iUmor” din data de 29.10.2017, radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 18 alin. (1) lit. b din Codul audiovizualului;
  • Antena 3somație publică, pentru că radiodifuzorul nu a ținut cont de prevederile art. 40 alin. (5) din Codul audiovizualului la difuzarea emisiunii „Sinteza zilei” (ediția din data de 14.09.2017);
  • TVR 1 - somație publică pentru nerespectarea prevederilor art. 64 alin. (1) lit. a) și b) din Codul audiovizualului în emisiunea „Dosar România” (ediția din data de 30.12.2017).

În aceeași ședință, CNA a hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate în privința spotului publicitar aferent campaniei de promovare a produsului Toortitzi (Alka Breakers, Toortitzi cu sare, Concert - 30 sec), spot difuzat de posturile de televiziune Antena 1, Kanal D și Pro TV fără a ține seama de dispozițiile art. 29 alin. (1) lit. f) din Legea audiovizualului 504/2002 (perioada de monitorizare: 01-24.09.2017).

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul


Prevederile legislației audiovizualului la care facem referire:

Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările și completările ulterioare

ART. 29 (1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii: (…) f) să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei.

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, text în vigoare începând cu data de 26.03.2017

ART. 18 (1) Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00 - 23,00 producţii care prezintă: (...)b) scene de sex, limbaj sau comportament trivial, vulgar sau obscen.

ART. 40 (5) Moderatorii, prezentatorii şi realizatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă.

ART. 47 (...) (3) Sunt interzise în programele audiovizuale afirmaţii defăimătoare generalizatoare la adresa unui grup/comunităţi definit(e) de gen, vârstă, rasă, etnie, naţionalitate, cetăţenie, credinţe religioase, orientare sexuală, nivel de educaţie, categorie socială, afecţiuni medicale sau caracteristici fizice.

ART. 64 (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.