Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 03.05.2018

03.05.2018


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în ședință publică, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate și a decis să aplice următoarele sancțiuni:
- amendă de 150.000 de lei postului Kanal D pentru încălcarea dispozițiilor art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările și completările ulterioare, conform cărora „proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date” (raportul de monitorizare a cuprins perioada 01 – 31.12.2017, interval orar 18.00 – 23.00);
- amendă de 65.000 de lei postului Estrada TV, deoarece la difuzarea emisiunii „Fabrica de sănătate”, edițiile din 20 și 21.02.2018, radiodifuzorul nu a respectat prevederile art. 3 alin. (2) și art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului și nici pe cele ale art. 73, art. 120 alin (1) și art. 130 alin. (1) lit a), b) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual;
- amendă de 30.000 de lei postului Antena 1 pentru încălcarea dispozițiilor art. 39 alin. (2) din Legea nr. 504/2002, precum și ale art. 41 alin. (1) lit. c) din Codul audiovizualului la difuzarea emisiunii „Acces direct”, ediția din 10.11.2017;
- câte o somație publică posturilor Pro TV, Pro X și Telekom Sport 1, pentru nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului la difuzarea, în lunile noiembrie și/sau decembrie 2017 (după caz), a unor emisiuni în cadrul cărora au fost utilizate denumirile „Steaua”/ „steliști” pentru echipa FCSB. În aceeași ședință, în urma analizării rapoartelor Serviciului Inspecție, Consiliul a decis aplicarea următoarelor sancțiuni:
- amendă de 15.000 de lei postului Acum TV din Onești, pentru ediția din 30.10.2017 a emisiunii „24 de ore”, la difuzarea căreia au fost încălcate dispozițiile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului și cele ale art. 93 alin. (1) din Codul audiovizualului;
- somație publică postului Tele M Botoșani deoarece, la difuzarea emisiunii „Dosarul zilei” din 05.03.2018, radiodifuzorul nu a ținut cont de prevederile art. 18 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului.

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul


Prevederile legislației audiovizualului la care facem referire:

Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările și completările ulterioare
ART. 3 (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor;
ART. 29 (1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii: a) să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise;
ART 39 (2) Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, text în vigoare începând cu data de 26.03.2017
ART. 18 (1) Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00 - 23,00 producţii care prezintă: (…) b) scene de sex, limbaj sau comportament trivial, vulgar sau obscen;
ART. 41 (1) Furnizorii de servicii media audiovizuale nu pot difuza: (…) c) imagini care exploatează sau scot în evidenţă traumele ori traumatismele unei persoane. Fac excepţie cazurile umanitare, pentru difuzarea cărora este necesar acordul persoanei în cauză sau al familiei;
ART. 73 Este interzisă difuzarea de producţii audiovizuale în care sunt promovate cazuri de vindecare a unor boli grave cu ajutorul tratamentelor convenţionale sau neconvenţionale, dacă diagnosticul şi actele medicale care îl atestă nu au fost certificate de Colegiul Medicilor din România ori de instituţii similare din străinătate;
ART. 120 (1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile produselor şi suplimentelor alimentare şi apelor minerale naturale, informaţiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi;
ART. 130 (1) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping la produse şi tratamente naturiste, care, după caz, nu sunt însoţite de avertizarea, sonoră şi scrisă: a) „Produs neatestat medical”; b) „Metodă neatestată medical”.