Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 23.10.2018

23.10.2018


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în ședință publică, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate și a decis să aplice următoarele sancțiuni:

  • amendă de 10.000 de lei pentru Realitatea TV. La difuzarea emisiunii „Jocuri de putere”, ediția din 07.05.2018, radiodifuzorul nu a respectat prevederile art. 40 alin. (5) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual, conform cărora: „Moderatorii, prezentatorii şi realizatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă”;
  • amendă de 5.000 de lei pentru România TV. La difuzarea, în data de 13.05.2018, a unor informații legate de un accident rutier în care ar fi fost implicată o solistă de muzică populară nu s-a precizat pe parcursul prezentării știrilor respective că este vorba despre anul 2001, mențiunea fiind făcută o singură dată în știrea de la ora 21.59 (printre titlurile afișate pe ecran fiind: Doamna cântecului popular din Ardeal; Momente de cumpănă în spital; În comă; Colegii de scenă se roagă în salon; Le răspunde cu degetul piciorului). Radiodifuzorul a încălcat astfel dispozițiile art. 64 alin. (1) lit. b din Codul audiovizualului, potrivit cărora: „În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: (...) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă;”
  • somație publică pentru Pro TV. În timpul desfășurării game-urilor din cadrul finalei turneului de tenis de la Roland Garros, din data de 9 iunie 2018, au fost afișate pe ecran inserturi grafice cu sigle ale unor companii de pariuri sportive. La difuzarea acestora, postul nu a respectat prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, potrivit cărora: „Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.”

Ca urmare a analizării rapoartelor întocmite de Serviciul Inspecție, Consiliul a decis să aplice câte o somație publică, după cum urmează:

  • Radio Galaxy Deva, pentru nerespectarea prevederilor art. 20 alin. (5) din Decizia Nr. 277 din 6 iunie 2013, conform cărora: „În cazul serviciilor de programe cu difuzare terestră, decizia de autorizare audiovizuală va fi eliberată în termen de 30 de zile de la data depunerii la CNA a documentelor de autorizare modificate corespunzător de către ANCOM. Radiodifuzorul are obligaţia de a depune la CNA documentele modificate de ANCOM, în maximum 30 de zile de la data eliberării acestora”;
  • LINKPRESSTV București, pentru încălcarea art. 2 și art. 2^1 (1) din Decizia nr.412 din 10 mai 2007 privind obligatiile ce revin radiodifuzorilor la inregistrarea programelor de radio si de televiziune, potrivit cărora „art. 2 Radiodifuzorii sunt obligaţi să pună la dispoziţia Consiliului Naţional al Audiovizualului, la cerere, înregistrările programelor de televiziune şi/sau de radio solicitate, într-un format digital uzual, cum ar fi: video -.avi, .wmv, .mp4, .asf/rezoluţie minimă 360p şi audio -.wma, .mp3/calitate minimă 64 kbps, după caz, astfel: a) pe suport CD/DVD/HDD extern, memory stick USB; b) prin transfer pe Internet, cu accesarea unui server FTP pus la dispoziţie de radiodifuzor. art. 2^1*) - (1) Termenul de transmitere a înregistrărilor programelor de televiziune şi/sau de radio este de maximum 5 zile calendaristice de la data primirii de către radiodifuzor a solicitării de la Consiliul Naţional al Audiovizualului.”

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul