Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 28.05.2019

28.05.2019


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în ședința publică din data de 28.05.2019, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate pentru posturile centrale, atât ca urmare a modului de reflectare a campaniei electorale de către radiodifuzori în perioada 11-17.05.2019, cât și a sesizărilor primite. Constatând încălcări ale Deciziei CNA nr.308/ 26 martie 2019 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European, CNA a decis să aplice câte o somație publică următorilor radiodifuzori:

Realitatea TV pentru încălcarea prevederilor art. 15 alin. (1);

B1 TV pentru nerespectarea dispozițiilor art. 16 alin. (1).

De asemenea, CNA a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate pentru posturile centrale ca urmare a sesizărilor primite pentru perioada 16-30 aprilie 2019. Constatând încălcări ale Codului de reglementare a conținutului audiovizual, CNA a decis să aplice sancțiuni posturilor:

Realitatea TVamendă de 5.000 lei pentru nerespectarea prevederilor art. 40 alin. (4) la difuzarea ediției din 16.04.2019 a emisiunii „Newsroom” și ale art. 40 alin. (1) în emisiunea „Lupta pentru România” din data de 18.04.2019;

Antena 3somație publică pentru încălcarea dispozițiilor art. 18 alin. (1) lit. b) la difuzarea emisiunii „Sinteza zilei” din data de 17.04.2019; ale art. 64 alin. (1) lit. a) pentru ediția emisiunii „Sinteza zilei” din 21.04.2019 și ale art. 40 alin. (1) la difuzarea emisiunii „Obiectiv” în data de 23.04.2019;

România TVsomație publică pentru nerespectarea prevederilor art. 40 alin. (4) la difuzarea în data de 23.04.2019 a ediției emisiunii „Punctul culminant”.

Totodată, ca urmare a analizării rapoartelor întocmite de Direcția Control și Digitalizare pentru posturile din teritoriu, constatând încălcări ale prevederilor art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările și completările ulterioare, conform cărora „Proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute.”, Consiliul a decis să aplice o amendă de 10.000 de lei S.C. B.G. Media SRL/ Bucovina TV/ Suceava.

Pentru nerespectarea prevederilor art. 68 din Codul de reglementare a conținutului audiovizual la difuzarea emisiunii „Povești de succes” din data de 24.05.2019, CNA a decis să aplice o somație publică societății Inter-Media SRL/ Intermedia TV/ Suceava.

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul


Prevederile legislației audiovizualului la care facem referire:

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare

Art. 18 - (1) Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00 - 23,00 producţii care prezintă: (...) b) scene de sex, limbaj sau comportament trivial, vulgar sau obscen;

Art. 40 - (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt.

(4) Moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acestea.

Art. 64 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii;

Art. 68 - Radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni de ştiri şi dezbateri prezentate sau moderate de oameni politici care deţin funcţii sau demnităţi publice ori purtători de cuvânt ai instituţiilor publice, precum şi de persoane desemnate public să candideze sau care şi-au anunţat public intenţia de a candida la alegerile locale, parlamentare sau prezidenţiale.

DECIZIE nr. 308 din 26 martie 2019 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European

Art. 15 - (1) Radiodifuzorii publici şi privaţi pot difuza spoturi electorale numai în cadrul emisiunilor electorale prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. a) şi b), cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 13.

Art. 16 - (1) Sondajele de opinie cu conţinut electoral pot fi difuzate numai cu respectarea condiţiilor prevăzute de art. 37 din Legea nr. 33/2007, republicată, cu modificările ulterioare.