Comunicat de presă

16.11.2010


envoyer l'article par mail title=

Întruniţi în şedinţă publică în data de 16.11.2010, membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului au hotărât aplicarea următoarelor sancţiuni :

amendă în cuantum de 15.000 de lei postului Realitatea TV şi difuzarea unui drept la rectificare la solicitarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT). În ediţiile din 04 şi 08.11.2010 ale emisiunii „Ora de foc”, pe parcursul dezbaterilor purtate în studio în legătură cu “dosarul ALRO”, radiodifuzorul nu a respectat prevederile art. 3 alin. 2 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare cu privire la obligaţia asigurării informării obiective a publicului, prin prezentarea corectă a faptelor, evenimentelor şi favorizarea liberei formări a opiniilor, raportat la art. 71 alin. 1 lit. a şi b din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual referitor la asigurarea informării corecte şi a pluralismului. De asemenea, moderatoarea emisiunii nu a ţinut cont de dispoziţiile art. 42 din Codul audiovizualului care reglementează dreptul oricărei persoane la propria imagine şi respectarea principiului “audiatur et altera pars” ;

amendă în cuantum de 15.000 de lei postului Antena 1 şi amendă în cuantum de 10.000 de lei postului Antena 2 pentru emisiunile “Acces direct”, respectiv “Agentul VIP” difuzate în ziua de 09.11.2010. În aceste emisiuni a fost abordat şi un subiect legat de o presupusă relaţie a regretatului Adrian Păunescu cu o cunoscută scriitoare, relaţie din care s-ar fi născut doi copii. Modul în care a fost tratat acest subiect nu a ţinut cont de prevederile art. 3 alin. 1 din Legea audiovizualului care stipulează că difuzarea şi retransmisia serviciilor de programe se realizează, cu respectarea libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului. De asemenea, radiodifuzorii au încălcat dispoziţiile art. 42 alin. 1 din Codul audiovizualului care reglementează dreptul oricărei persoane la propria imagine, precum şi pe cele ale art. 30 din Codul audiovizualului referitoare la obligaţia de a respecta “(…) drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului şi să nu profite de ignoranţa sau de buna-credinţă a persoanelor”. La stabilirea sancţiunii, Consiliul a avut în vedere şi încălcarea art. 36 alin. 1 şi 2 din Codul CNA care reglementează dreptul oricărei persoane la respectarea vieţii sale private ;

Decizie de intrare în legalitate posturilor radio/TV pentru difuzarea spotului publicitar pentru site-ul “Învaţăpentrutine.ro”, fără a respecta prevederile art. 107 din Codul audiovizualului referitoare la Publicitate şi teleshopping (“Publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării şi ale unei competiţii corecte”) ;

Decizie de intrare în legalitate posturilor de televiziune care difuzează spotul publicitar pentru produsul “Chipicao”, fără a ţine seama de prevederile art. 29 alin. 1 lit. c din Legea audiovizualului cu privire la comunicările comerciale audiovizuale coroborate cu cele ale art. 138 alin. 4 din Codul audiovizualului prin care se reglementează publicitatea la alimente, în special la cele destinate copiilor în vârstă de până la 12 ani.

În aceeaşi sedinţă publică, pe baza Raportului Serviciului de Inspecţie pentru posturile de televiziune din teritoriu, pentru încălcarea legislaţiei audiovizuale în vigoare, Consiliul a decis aplicarea următoarelor sancţiuni :

somaţie publică postului eMaramureş TV Baia-Mare pentru încălcarea, în emisiunea “Dezbaterea zilei”, a art. 42 alin. 4 din Codul audiovizualului, conform căruia “Realizatorii emisiunilor au obligaţia să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă împotriva altor persoane” ;

Decizie de intrare în legalitate postului Antena 1 Târgu-Jiu pentru că, în data de 13.10.2010, a difuzat un spot publicitar în care apare o prezentatoare de ştiri de la un alt post de televiziune, fără a a ţine cont de art. 116 alin. 1 din Codul CNA care stipulează faptul că “Este interzisă difuzarea de publicitate şi de teleshopping în care apar prezentatori ai emisiunilor de ştiri”.

Biroul Comunicare şi Relaţii cu Publicul