Decizia nr. 1052 din 12.10.2010

12.10.2010


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 12 octombrie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la spotul publicitar „Cotnari – Vinul de aur", difuzat atât de posturile de televiziune, cât şi de radio.

Acest spot publicitar a fost difuzat pe posturile de televiziune REALITATEA TV, OTV şi TARAF TV, după cum urmează şi având următorul conţinut :

- REALITATEA TV : 08.10.2010, ora 18.41 (spot cu Margareta Clipa, cântăreaţă de muzică populară) ;

„Margareta Clipa : Câştigaţi medalii de aur sau marele premiu, o sticlă din aur, dacă trimiteţi două capişoane Cotnari.

Se difuzează imaginea unui plic în care sunt introduse două capişoane de vin Cotnari şi pe care este titrat : „Pentru concurs” SC Cotnari SA, Localitatea Cotnari, jud. Iaşi, cod 707120.

Margareta Clipa : Pentru mine, Margareta Clipa, Cotnariul e vinul de aur.

Pe ecran sunt prezentate două sticle de vin Cotnari.

Titrat pe ecran : Se recomandă consumul cu moderaţie.

Titrat pe ecran : Cotnari vinul de aur, www. vinuldeaur.ro, perioada campaniei : 10 februarie 2010 - 31 decembrie 2010."

- OTV : 10.10 2010, ora 17.21 (spot cu Cătălin Moroşanu, luptător K1), ora 17.53 (spot cu Margareta Clipa) şi ora 17. 00 (spot cu Sebastian Ciobanu, luptător K1) ;

„Cătălin Moroşanu poartă un tricou care are inscripţionat pe piept : Vinul de aur.

Cătălin Moroşanu : Câştigaţi medalii de aur sau marele premiu, o sticlă din aur, dacă trimiteţi două capişoane Cotnari.

Se difuzează imaginea unui plic în care sunt introduse două capişoane de vin Cotnari şi pe care este titrat : „Pentru concurs” SC Cotnari SA, Localitatea Cotnari, jud. Iaşi, cod 707120.

Cătălin Moroşanu : Pentru mine, Cătălin Moroşanu, Cotnariul e vinul de aur.

Pe ecran sunt prezentate două sticle de vin Cotnari.

Titrat pe ecran : Se recomandă consumul cu moderaţie.

Titrat pe ecran : Cotnari vinul de aur, www. vinuldeaur.ro, perioada campaniei : 10 februarie 2010-31 decembrie 2010."

- TARAF TV : - 06.10.2010, ora 22.23 (spot cu Sebastian Ciobanu, luptător K1).

„Sebastian Ciobanu poartă un tricou care are inscripţionat pe piept : Vinul de aur.

Sebastian Ciobanu : Câştigaţi medalii de aur sau marele premiu, o sticlă din aur, dacă trimiteţi două capişoane Cotnari.

Se difuzează imaginea unui plic în care sunt introduse două capişoane de vin Cotnari şi pe care este titrat : „Pentru concurs” SC Cotnari SA, Localitatea Cotnari, jud. Iaşi, cod 707120.

Sebastian Ciobanu : Pentru mine, Sebastian Ciobanu, Cotnariul e vinul de aur.

Pe ecran sunt prezentate două sticle de vin Cotnari.

Titrat pe ecran : Se recomandă consumul cu moderaţie.

Titrat pe ecran : Cotnari vinul de aur, www. vinuldeaur.ro, perioada campaniei : 10 februarie 2010-31 decembrie 2010."

De asemenea, spotul ,,Cotnari – vinul de aur’’ a fost difuzat şi pe posturile de radio KISS FM, RADIO ZU şi RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI, începând cu data de 04.10.2010, în intervalul orar 07.00-14.00.

Acest spot a fost difuzat în mai multe variante, după cum urmează :

Varianta 1 : Voce : Câştigaţi medalii de aur sau marele premiu, o sticlă de aur, dacă trimiteţi 2 capişoane de Cotnari. Pentru mine, Margareta Clipa, „Cotnariul e Vinul de Aur”.

Varianta 2 : Voce : Câştigaţi medalii de aur sau marele premiu, o sticlă din aur, dacă trimiteţi 2 capişoane Cotnari. Pentru mine, Cătălin Moroşanu, „Cotnariul e Vinul de Aur”.

Varianta 3 : Voce : Câştigaţi medalii de aur sau marele premiu, o sticlă din aur, dacă trimiteţi 2 capişoane Cotnari. Pentru mine, Sebastian Ciobanu, „Cotnariul e Vinul de Aur”.

Varianta 4 : Voce : Campania „Cotnari Vinul de Aur” este în plină desfăşurare. Trimite 2 capişoane de la orice sticlă Cotnari pe adresa Companiei Cotnari şi poţi câştiga marele premiu al tragerii finale din ianuarie 2011, o sticlă din aur de 500 de grame. Detalii pe www.vinuldeaur.ro. Perioada campaniei : 01 februarie - 31 decembrie. Cotnari, Vinul de Aur.

Exemple de repere la care s-a difuzat spotul, în varianta 1 :

KISS FM - 04.10.2010, ora 07.56 ; RADIO ZU - 04.10.2010, ora 08.34 ; RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI - 08.10.2010,ora 08.56, 11.10.2010,ora 08.57.

Exemple de repere la care s-a difuzat spotul, în varianta 2 :

KISS FM - 05.10.2010, ora 09.34 ; RADIO ZU - 05.10.2010, ora 08.35. Exemple de repere la care s-a difuzat spotul,în varianta 3 : Kiss Fm - 08.10.2010 ora 09.34 ; Radio ZU- 07.10.2010, ora 13.50, 08.10.2010, ora 07.34 ;

Exemple de repere la care s-a difuzat spotul, în varianta 4 : KISS FM - 04.10.2010 ora 09.04 ; RADIO ZU - 07.10.2010, ora 08.35 ; RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI - 08.10.2010, ora 07.58, 11.10.2010, ora 08.57.

Analizând raportul de monitorizare cu privire la spotul publicitar „Cotnari – Vinul de aur", membrii Consiliului au constatat că acesta este transmis cu încălcarea prevederilor art. 107, art. 114 alin. (1) lit. d) şi art. 115 din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare Potrivit dispoziţiilor invocate :

- art. 107 : „Publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării şi ale unei competiţii corecte".

- art. 114 alin. (1) lit. d) : „Informaţiile prezentate în spoturi publicitare sau în emisiuni de teleshopping nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinţa condiţiilor în care sunt distribuite produsele sau sunt prestate serviciile".

- art. 115 : „Publicitatea sau teleshoppingul care se referă la o ofertă specială trebuie să indice, în mod clar şi neechivoc, data la care încetează oferta sau, dacă este cazul, faptul că oferta specială se referă la stocul de bunuri ori de servicii disponibil, iar dacă oferta specială nu a început încă, data de începere a perioadei în care se aplică preţul special sau alte condiţii specifice".

Membrii Consiliului au constatat că spotul nu respectă regulile informării corecte, deoarece informaţiile oferite în cadrul variantelor în care este difuzat acest spot nu sunt complete în ceea ce priveşte modalitatea de atribuire a premiilor la care se face referire în spot.

Aşa cum este difuzat spotul, se induce ideea că singura condiţie necesară pentru a intra în posesia premiilor oferite în cadrul acestei campanii promoţionale este aceea ca persoanele interesate să trimită două capişoane de la sticlele de vin Cotnari.

Or, în regulamentul oficial al campaniei promoţionale ,,Cotnari – vinul de aur’’, postat pe site-ul w ww.vinuldeaur.ro, se precizează faptul că premiile se oferă prin tragere la sorţi, lunar, în număr limitat, sau la marea finală ce va avea loc în data de 15 ianuarie 2011.

Sub acest aspect, Codul audiovizualului prevede că publicitatea trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării şi ale unei competiţii corecte, iar informaţiile prezentate în spoturi publicitare nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinţa condiţiilor în care sunt distribuite produsele sau sunt prestate serviciile.

De asemenea, membrii Consiliului au mai constatat că difuzarea spotului publicitar „Cotnari – vinul de aur", pe posturile de radio, s-a făcut şi cu încalcarea prevederilor art. 115 din Codul audiovizualului, în sensul că în unele din variantele difuzate nu se specifică faptul că este vorba de o promoţie şi nici perioada în care aceasta este valabilă ori data la care încetează.

Din regulamentul postat pe site-ul menţionat mai sus, reiese că promoţia „Cotnari – vinul de aur’’ a început la 1 februarie şi se va încheia la 31 decembrie 2010.

Potrivit raportului de monitorizare, precizarea cu privire la faptul că premiile se oferă în cadrul unei promoţii se regăseşte doar într-una dintre cele patru variante ale spotului, difuzate pe posturile de radio, lipsind din celelalte trei variante difuzate, fiind încălcată astfel obligaţia prevăzută de Codul audiovizualului.

Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului consideră că difuzarea spotului publicitar „Cotnari – vinul de aur’’ a fost făcută cu încălcarea regulilor unei informări corecte şi complete a publicului, fiind de natură să prejudicieze interesele consumatorilor.

În consecinţă, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spotului „Cotnari – vinul de aur", în sensul respectării regulilor de difuzare a publicităţii în audiovizual.