Decizia nr. 1150 din 25.11.2010

25.11.2010


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. RADIO XXI S.R.L.
cu sediul în BUCUREŞTI, Str. Horia Măcelariu, nr. 36-38, sector 1,

pentru postul RADIO 21

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 25 noiembrie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la respectarea condiţiilor de difuzare a publicităţii în unele emisiuni transmise în perioada 26 octombrie – 10 noiembrie 2010, de către postul RADIO 21.

Postul RADIO 21 aparţine radiodifuzorului S.C. RADIO XXI S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. R 064.1/07.07.1993 şi decizia de autorizare nr. 023.3/22.07.2008).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise.

În fapt, în data de 26 octombrie 2010, postul RADIO 21 a difuzat emisiunea „Staţie de distracţie" prezentată de Nicoleta Creciunesc.

În cadrul acestei ediţii a emisiunii, prezentatoarea a făcut comentarii cu conţinut comercial referitoare la magazinul online de anvelope Automarket.

Redăm din raportul de monitorizare :

„Nicoleta Creciunesc : (...) cumpărat de anvelope. Da, păi vine iarna, apropo, ascultătorii noştri, Radio21, beneficiază de discount, 5%, nu ştiu dacă v-am spus, tot ce trebuie să faceţi este să intraţi pe Automarket.ro, introduceţi codul „Radio21”, după ce v-aţi comandat on line anvelope de iarnă, vă scăpaţi de cozi şi alte cele.”

Aceleaşi comentarii cu conţinut comercial referitoare la magazinul în cauză au fost făcute şi în următoarele emisiunii : „Unu de la 21” din 27 octombrie 2010, „21@ Work cu Nico”, ediţiile din zilele de 2, 3, 4 şi 5 noiembrie 2010, „Idrive” din data de 10 noiembrie 2010.

Spre exemplificare, redăm un fragment din raportul de monitorizare :

„- Emisiunea „Unu de la 21” din 27.10.2010 :

Bogdan Moldovan : (..) Clar, a început sezonul firmelor care schimbă cauciucuri, da ? De anvelope, de site-uri on line cu anvelope şi aşa mai departe. ...toţi şoferii se grăbesc să schimbe cauciucul de iarnă, sau pe cel de vară cu cel de iarnă, pentru că până la urmă este lege şi este foarte bine, ne bucurăm tare că s-a introdus această lege şi în sfârşit şi în România, cu cauciucuri de iarnă, obligatorii. Mi se pare super normal şi foarte natural, firesc, da. Fii atent, am pentru tine o treabă foarte mişto, dacă eşti şofer şi vrei să-ţi cumperi cauciucuri de iarnă mai ieftine, cu 5% discount, la orice tip de anvelopă, intră pe Automarket.ro, este vorba despre un magazin on line de anvelope şi vei găsi o super ofertă de anvelope de iarnă, trebuie doar să tastezi codul „radio 21”, „radio 21”, da ?. În momentul în care faci comanda, ai acolo un spaţiu pentru cod, introduci codul „radio 21” şi ai instant 5% discount. Intră şi ia-ţi cauciucuri de iarnă ?

- Emisiunea „21@ Work cu Nico” cu Nicoleta Creciunesc, 02.11.2010 :

Nicoleta Creciunesc : La 1721, îl salut pe Adi, care este la cumpărat de anvelope. Adi, partea pozitivă ştii care e ? Că toţi ascultătorii 21 au parte de 5% discount, dacă intră pe Automarket.ro. Aşa că baftă acolo la shopping.”

Faţă de conţinutul acestor emisiuni, Consiliul consideră că radiodifuzorul a promovat magazinul menţionat anterior şi, implicit, serviciile acestuia, difuzând o comunicare audiovizuală comercială cu conţinut mascat, fiind încălcate astfel prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului.

Membrii Consiliului au apreciat că referirile detaliate cu caracter de promovare explicită, făcute pe parcursul mai multor emisiuni, cu privire la magazinul online de anvelope au fost de natură a transforma emisiunile în unele cu caracter publicitar mascat, fapt interzis de legislaţia audiovizuală. În calitate de garant al interesului public, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaţii către publicul telespectator trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze o comunicare audiovizuală, fără transformarea acesteia într-una cu conţinut comercial mascat pentru o marcă, firmă sau un prestator de servicii.

De asemenea, membrii Consiliului au în vedere faptul că radiodifuzorul se află la a doua încălcare a normelor privind publicitatea mascată, aspect faţă de care, difuzarea în continuare a emisiunilor cu încălcarea acestor norme va atrage aplicarea sancţiunii cu amendă prevăzută de legea audiovizualului.

Faţă de aceste aspecte, în temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. RADIO XXI S.R.L. pentru postul RADIO 21 şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 06.00-14.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul RADIO 21 cu somaţie publică, întrucât, în mai multe emisiuni, difuzate în perioada 26 octombrie – 10 noiembrie 2010, a făcut publicitate mascată în favoarea unui magazin online, fapt interzis de legislaţia audiovizuală.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.