Decizia nr. 163 din 14.01.2010

14.01.2010


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 14 ianuarie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat reclamaţiile nr. 18506/17.12.2009, 18733/28.12.2009, 18780/30.12.2009, precum şi raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la spoturile comerciale ale companiei InfoClick, furnizorul serviciului universal al abonaţilor de telefonie, desemnat de ANCOM.

Spoturile difuzate în lunile decembrie 2009 şi ianuarie 2010 de posturile de televiziune au următorul conţinut :

Spot 118.800 - difuzat în luna decembrie 2009

Exemple : TVR 1 (01.12.2009-ora 12.50) ; TVR 2 (01.12.2009-ora 17.46) ; Pro TV (02.12.2009-ora 14.54) ; Prima TV (02.12.2009-ora 13.12) ; Kanal D (02.12.2009-ora 17.18) ; OTV (02.12.2009-ora 15.14) ; Naţional TV (02.12.2009-ora 15.54)

Voce din off : De azi, România are un nou număr pentru informaţii telefonice – 118 800 Uşor de reţinut ! Sună acum la 118 800 pentru orice informaţie telefonică ai nevoie ! 118 800 - numărul universal pentru informaţii telefonice în România ! 118 800, 800

Pe ecran s-au derulat succesiv, pe un fundal alb, următoarele imagini :

• carte de telefon pe care scrie CARTE DE TELEFON ROMANIA 2009, infoclick şi un telefon care sună ; • titrat pe ecran DE AZI, ROMÂNIA ARE UN NOU NUMĂR PENTRU INFORMAŢII TELEFONICE118 800 – UŞOR DE REŢINUT !SUNĂ ACUM LA 118 800 – PENTRU ORICE INFORMAŢIE TELEFONICĂ AI NEVOIE ! 118 800 ;

Titrat cu litere mici pe ecran : Romtelecom 0,71 E/minut, Vodafone 0,36 E/apel+0,3 E/minut, UPC 1,19 lei/apel + 1,19 lei/minut, Orange 0,36 E/apel + 0,42 E/minut, (preţurile includ TVA) ;

NUMĂRUL UNIVERSAL PENTRU INFORMAŢII TELEFONICE, InfoClick S.A. : furnizor de serviciu universal desemnat de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii

Spot 1 - Spot 118.800 – difuzat în luna ianuarie 2010

Exemple : TVR 1 (06.01.2010-ora 13.56) ; Pro TV (04.01.2010-ora 16.21) ; Antena 1 (04.01.2010-ora 20.40) ; Realitatea TV (06.01.2010-ora 11.32).

Voce din off : Vechiul număr pentru informaţii telefonice nu mai este valabil. Sună acum la 118 800 ! Numărul universal pentru informaţii telefonice în România ! 118 800, 800

Pe ecran s-au derulat succesiv, pe un fundal galben, următoarele imagini :

• carte de telefon pe care scrie CARTE DE TELEFON ROMANIA 2009, infoclick şi un telefon care sună ; • titrat pe ecran SUNĂ ACUM LA 118 800 DIN REŢELELE DE TELEFONIE FIXĂ ŞI MOBILĂ !

Cu litere mici : Romtelecom 0,71 E/minut, Vodafone 0,36 E/apel+0,3 E/minut, UPC 1,19 lei/apel + 1,19 lei/minut, Orange 0,36 E/apel + 0,42 E/minut, (preţurile includ TVA) ;

118 800 NUMĂRUL UNIVERSAL PENTRU INFORMAŢII TELEFONICE, InfoClick S.A. : furnizor de serviciu universal desemnat de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii ;118 800 NUMĂRUL UNIVERSAL PENTRU INFORMAŢII TELEFONICE SERVICIU DISPONIBIL 24/7 !

Spot 2 - Spot 118.800 – difuzat în luna ianuarie 2010

Exemple : TVR 1 (06.01.2010-ora 21.07) ; Pro TV (01.01.2010-ora 14.18) ; Prima TV (10.01.2010-ora 18.21) ; Antena 1 (06.01.2010-ora 07.22) ; Kanal D (06.01.2010-ora 16.44) ; Naţional TV (04.01.2010-ora 19.31).

Doi bărbaţi cu tricouri galbene, unul inscripţionat cu numărul 118, iar celălalt cu numărul 800, stau în spatele unui telefon mare si vechi.

Titrat pe ecran : ÎN MEMORIA VECHIULUI NUMĂR DE INFORMAŢII

Bărbatul 800 : Vom testa dacă vechiul număr de informaţii funcţionează. Îi dă o palmă uşoară bărbatului 118 şi îl roagă să încerce telefonul. Acesta încearcă din răsputeri, dar nu reuşeşte.
Bărbatul 800 : Deci, s-a demonstrat ştiinţific că vechiul număr nu funcţionează.

Titrat pe ecran : APELAŢI ACUM 118 800 DIN REŢELELE DE TELEFONIE FIXĂ ŞI MOBILĂ !

Pe ecran s-au derulat succesiv, pe un fundal galben, următoarele imagini :

118 800 NUMĂRUL UNIVERSAL PENTRU INFORMAŢII TELEFONICE, Infoclick S.A. : furnizor de serviciu universal desemnat de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii ; DIN REŢELELE DE TELEFONIE FIXĂ ŞI MOBILĂ !

Cu litere mici : Romtelecom 0,71 E/minut, Vodafone 0,36 E/apel+0,3 E/minut, UPC 1,19 lei/apel + 1,19 lei/minut, Orange 0,36 E/apel + 0,42 E/minut, (preţurile includ TVA).

Bărbatul 118 : 1 1 8 ...
Bărbatul 800 : 8 0 0 !
Titrat pe ecran : SERVICIU DISPONIBIL 24/7 !

Spot 3 - Spot 118.800 – difuzat în luna ianuarie 2010

Exemple : TVR 1 (22.12.2009-ora 10.08)

Spotul prezintă doi bărbaţi cu tricouri galbene, pe unul este inscripţionat 118 pe celălalt 800. Pe ecran este o dungă neagră, în diagonală, pe care scrie PĂSTRĂM UN MOMENT DE RECULEGERE ÎN MEMORIA VECHIULUI NUMĂR DE INFORMAŢII.

Bărbatul cu 118 : E, hai că era bătrân, na !
Bărbatul cu 800 : Şi-n ultima vreme... se cam ramolise moşu’, ce să mai... ?!
Bărbatul cu 118 : Bine, da’... acuma suntem noi în locul lui, aşa că ... !

Titrat pe ecran : APELAŢI ACUM 118 800 DIN REŢELELE DE TELEFONIE FIXĂ ŞI MOBILĂ !

Bărbatul cu 800 : Daţi-ne un telefon !
Bărbatul cu 118 : Sunaţi-ne ! 118...
Titrat pe ecran : SERVICIU DISPONIBIL 24/7 !
Bărbatul cu 800 : ...800 !
Voce din off : 118 800, 800 !

Titrat pe ecran : • 118 800 NUMĂRUL UNIVERSAL PENTRU INFORMAŢII TELEFONICE, Infoclick S.A. : furnizor de serviciu universal desemnat de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii ; DIN REŢELELE DE TELEFONIE FIXĂ ŞI MOBILĂ !

Cu litere foarte mici : Romtelecom 0,71 E/minut, Vodafone 0,36 E/apel+0,3 E/minut, UPC 1,19 lei/apel + 1,19 lei/minut, Orange 0,36 E/apel + 0,42 E/minut (preţurile includ TVA) ;

118 800 NUMĂRUL UNIVERSAL PENTRU INFORMAŢII TELEFONICE ; DIN REŢELELE DE TELEFONIE FIXĂ ŞI MOBILĂ ! ;

Cu litere foarte mici : Romtelecom 0,71 E/minut, Vodafone 0,36 E/apel+0,3 E/minut, UPC 1,19 lei/apel + 1,19 lei/minut, Orange 0,36 E/apel + 0,42 E/minut (preţurile includ TVA).

Analizând raportul de monitorizare şi vizionând spoturile publicitare prezentate, Consiliul a constatat că acestea încalcă prevederile art. 107, 108, 110, art. 114 alin. (1) lit. d) şi alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate :

  • art. 107 : Publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării şi ale unei competiţii corecte.
  • art. 108 : Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare, pe motivul că acestea din urmă devin inutile sau improprii folosinţei.
  • art. 110 : Publicitatea comparativă este posibilă numai în cazul în care respectă prevederile Legii nr. 148/2000 privind publicitatea, cu modificările şi completările ulterioare.
  • art. 114 : (1) Informaţiile prezentate în spoturi publicitare sau în emisiuni de teleshopping nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinţa :
    lit. d) - condiţiilor în care sunt distribuite produsele sau sunt prestate serviciile.
    2) Orice informaţie sau avertizare difuzată sub formă de videotext va fi prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, astfel încât să fie clar percepută de telespectatori.

În fapt, Consiliul a constatat că, începând cu luna decembrie 2009, compania InfoClick, în calitate de câştigătoare a licitaţiei organizate de A.N.C.O.M. pentru desemnarea furnizorului de serviciu telefonic universal privind abonaţii, a demarat în media o campanie de promovare a serviciului de telefonie 118.800.

Prin intermediul acestui număr unic, s-a asigurat, pe de o parte, accesul la nivel naţional şi din orice reţea a serviciilor de informaţii privind abonaţii.

Pe de altă parte, s-a creat posibilitatea apariţiei unor servicii de informaţii privind abonaţii care să conţină şi abonaţii tuturor furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului.

În acelaşi timp, în contextul deschiderii pentru alocare a numerelor naţionale scurte de forma 118(xyz), Romtelecom a obţinut, în luna noiembrie 2008, prin decizia A.N.C.O.M, dreptul de a utiliza, printre altele, numărul 118.932 (număr aferent, la acel moment, serviciului de informaţii abonaţi din propria reţea, care a înlocuit numărul anterior 1931). De asemenea, începând cu data de 28.04.2009, Romtelecom a lansat comercial serviciul de informaţii privind abonaţii, acest serviciu fiind apelabil, la acel moment, atât din reţeaua Romtelecom, cât şi din reţelele Vodafone, Orange şi Cosmote.

Aceasta fiind situaţia de fapt, Consiliul a constatat că spoturile InfoClick difuzate încalcă mai multe prevederi din legislaţia audiovizuală.

Astfel, în primul rând, prin folosirea sintagmelor « vechiul număr pentru informaţii telefonice nu mai este valabil » sau « păstrăm un moment de reculegere în memoria vechiului număr de informaţii », compania InfoClick încearcă acreditarea ideii potrivit căreia, urmare a închiderii planului naţional de numerotare, serviciul de informaţii privind abonaţii prin intermediul numărului 1931 furnizat de Romtelecom a încetat, situaţie în care, în acest moment, numărul 118.800 prin care InfoClick furnizează servicii privind abonaţii este singura variantă pe care consumatorii o au la îndemână.

Or, această concluzie nu este adevărată din două considerente :

  • pe de o parte, serviciile oferite prin apelarea numărului 1931 al Romtelecom nu au încetat să mai existe, întrucât ele au fost preluate prin intermediul numărului 118.932 al Romtelecom ;
  • pe de altă parte, InfoClick nu este singura furnizoare a unui serviciu de informaţii privind abonaţii.

O astfel de abordare încalcă deopotrivă prevederile art. 107 şi 108 din Codul audiovizualului, publicului nefiindu-i oferite informaţii corecte, iar interesele altui furnizor de servicii similare fiind prejudiciate.

De asemenea, nu sunt respectate nici dispoziţiile art. 114 alin. (1) lit. d), potrivit cărora informaţiile prezentate în spoturi publicitare nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinţa condiţiilor în care sunt prestate serviciile.

În al doilea rând, spoturile compară serviciul 118.800 cu serviciul 1931 al Romtelecom, serviciu rămas încă imprimat în memoria colectivă ca unic furnizor de servicii despre abonaţii din România (fiind folosit aproape 50 de ani de Romtelecom, începând cu varianta 931), în condiţiile în care acest număr a fost preluat în numărul 118.932 al Romtelecom, o comparaţie putând fi făcută, eventual, cu acest din urmă număr. O astfel de abordare este de natură a crea confuzie în rândul publicului, care, în lipsa unei informaţii corecte şi complete, tinde să înţeleagă că locul numărului 1931 a fost luat de numărul 118.800 al InfoClick.

În consecinţă, ne aflăm în faţa unei publicităţi comparative care încalcă dispoziţiile art. 110 din Codul audiovizualului.

În al treilea rând, modul în care sunt difuzate spoturile încalcă şi prevederile alin. (2) al art. 114 din Codul audiovizualului.

Astfel, spoturile nu prezintă în mod lizibil informaţiile care apar în partea de jos a ecranului, referitoare la tarifele practicate, acestea fiind prezentate cu litere foarte mici comparativ cu celelalte informaţii cuprinse în spot care sunt scrise cu litere normale. Acest fapt este de natură să prejudicieze publicul telespectator, care nu are posibilitatea să perceapă în mod corect oferta InfoClick, pentru a putea decide în cunoştinţă de cauză, în calitate de potenţial consumator al serviciilor companiei.

Faţă de toate aceste aspecte, membrii Consiliului consideră că spoturile companiei InfoClick fac, pe de o parte, o publicitate care încalcă regulile informării corecte şi a unei competiţii loiale, iar pe de altă parte, această publicitate, având caracter comparativ, este de natură să prejudicieze interesele altor furnizori de servicii similare de pe piaţă.

În concluzie, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea de îndată în legalitate în privinţa spoturilor comerciale pentru promovarea serviciilor companiei InfoClick, transmise de posturile de televiziune, în sensul ca acestea să fie difuzate cu respectarea regulilor în materie de publicitate prevăzute de legislaţia audiovizuală.