Decizia nr. 589 din 11.10.2011

13.10.2011


envoyer l'article par mail title=

privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. RCS & RDS S.A.

cu sediul în BUCUREŞTI, str. Dr. Staicovici nr. 75 Clădirea Forum 2000, Building, faza I, et. 2, sector 5 C.U.I 5888716

 pentru postul DIGI SPORT

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 11 octombrie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiei înregistrate la CNA sub nr. 7700/07.06.2011, cu privire la emisiunea „Fanatik Show”, ediţia difuzată în ziua de 06 iunie 2011, de postul de televiziune DIGI SPORT.

Postul de televiziune DIGI SPORT aparţine radiodifuzorului S.C. RCS & RDS S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 246.3/28.04.2009, decizia de autorizare nr. 1623.0/09.07.2009 şi reautorizare 1623.0-2/09.07.2009).
 În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 27 alin. (1) şi art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit dispoziţiilor art. 27 alin. (1) din Legea audiovizualului, publicitatea televizată şi teleshoppingul trebuie să fie uşor de identificat şi trebuie să fie separate de conţinutul editorial. Fără a aduce atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin mijloace optice şi/sau acustice şi/sau spaţiale între publicitatea televizată, teleshopping şi, respectiv, celelalte părţi ale programelor. Conform prevederilor art. 29 alin. (1) din aceeaşi lege, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii:lit. a) : să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise.

În fapt, în ziua de 06 iunie 2011, începând cu ora 18.00, radiodifuzorul S.C. RCS & RDS S.A. a difuzat, în direct, emisiunea „Fanatik Show”, prezentată de dl. Horia Ivanovici. Pe parcursul emisiunii, deasupra informaţiilor titrate pe ecran pe o bandă roşie, ca titlu al subiectului discutat, au fost prezentate diferite inserturi, precum : - „PokerStrategy.com oferă 50$ gratuit ! ; PokerStrategy.com, The Professional Poker School ; 50$ absolut gratuit ! ; PokerStrategy.com, The Professional Poker School ; wwwpokerstrategy.com. Durata unui insert a fost de aproximativ 8 secunde şi a apărut de 6 ori, sigla „Adidas” şi titrat pe ecran : „FĂ-TE REMARCAT cu NOUL ADIDAS INTENSE TOUCH”, durata insertului fiind de aproximativ 9 secunde şi apărând de 6 ori,
 „Eşti pregătit pentru pariuri live ? ; Dovedeşte-o ! ; bwin.com–numărul 1 în pariuri ; bwin”. Durata unui insert a fost de aproximativ 9 secunde şi a apărut de 2 ori.

În prima parte a emisiunii au fost discutate subiecte din fotbal, precum viitorii antrenori ai lotului naţional de fotbal, viitorul antrenor al echipei Steaua Bucureşti şi alte probleme din fotbal. Au fost prezentate interviuri cu George Becali, finanţator FC Steaua, şi Mircea Sandu, preşedintele Federaţiei Române de Fotbal, precum şi intervenţia telefonică a d-lui Ilie Dumitrescu.

La începutul şi sfârşitul celor două interviuri difuzate, o voce din off a anunţat : „Bergenbier – berea fotbalului românesc”, fiind afişată sigla competiţiei Liga 1 cu sponsorul Bergenbier, iar sub siglă a fost titrat : „Berea fotbalului românesc”. Durata acestui insert a fost de aproximativ 4 secunde.

De asemenea, pe toată durata intervenţiei telefonice a d-lui Ilie Dumitrescu, în partea dreaptă a ecranului, sub o poză a fotbalistului, a fost titrat : „Liga 1 Bergenbier”.

În cadrul celei de a doua părţi, a fost invitat în studio dl. Viorel Păunescu, preşedinte de onoare la „F.C. Steaua”, care a vorbit despre „cel mai frumos complex de apartamente din România” construit de acesta în centrul staţiunii Mamaia şi denumit Caelia.

Redăm din raportul de monitorizare : „Horia Ivanovici : Da, am revenit cu Viorel Păunescu aici, în studio, domnul Păunescu, Preşedintele de onoare al Stelei şi Preşedintele Federaţiei Române de Nataţie dar şi un om care a făcut nişte lucruri extraordinare, o să vedeţi imediat imagini inedite de la cel mai frumos complex de apartamente din România, aflat în Mamaia.(...)
 Viorel Păunescu : Spre satisfacţia mea mare, chiar pot să spun foarte mare, că Ansamblul Rezidenţial Caelia este amplasat în centrul staţiunii Mamaia, are o poziţie unică din turismul de pe litoralul Mării Negre şi din turismul românesc şi are 68 de apartamente, toate au vedere la mare şi vedere la promenadă, la faleză. Vecinătatea lui exterioară este pe faleză, interior este spre plaja din Mamaia şi datorită investiţiilor care s-au făcut şi conceptului acestui(…)
 Viorel Păunescu : El are, ea are două construcţii, construcţia propriu-zisă a ansamblului şi un parcaj automat multietajat, care pe 208 metri, fără a polua, fără a merge motorul în curte, pe 208 metri, stau parcate 83 de maşini.(…)
 Viorel Păunescu : Da. Asta este faleza dinspre mare. Condominiumul are toate condiţiile unui hotel de lux, de 5 stele.(…)
 Viorel Păunescu : Cu serviciile unui hotel de 5 stele, de curăţătorie, de călcatorie, de toate cele.”

În acest context, invitatul emisiunii, susţinut şi de moderator, a prezentat locaţia acestui ansamblu rezidenţial, tipurile de apartamente, preţuri şi facilităţi, precum şi alte informaţii despre „condominium” şi împrejurimile acestuia.

Exemplificăm din raportul de monitorizare :
 „Viorel Păunescu : Deci sunt materiale de top folosite, toate apartamentele au centrale de condiţionare a aerului Daikin, numărul 1 mondial, centrale Vaillant de încălzire, sunt contorizate pe apartamente, e o treabă foarte frumoasă, care eu mă mândresc adevărat cu ea.(...)
 Viorel Păunescu : Nu există cu metrul pătrat, apartamentele au atâtea facilităţi, nu ajunge peste..., atunci când am vândut eu, toată lumea spunea că l-am vândut cu 7.000, 10.000, 5.000, 6.000, nu. Horia Ivanovici : Metrul pătrat.
 Viorel Păunescu : Da. Atunci când peste tot se vindea metrul pătrat 3.000, 2.000, el nu depăşea suma de 3.000 sau 4.000. Horia Ivanovici : Bun, atâta vă întreb, spuneţi-mi, e (...) undeva 500.000, 600.000, 700.000 de euro ?
 Viorel Păunescu : A fost şi cu 700, au fost şi cu 300.”

De asemenea, pe parcursul emisiunii, invitatul a vorbit despre materialele folosite la construcţia ansamblului (marmură, gresie, onyx, etc), despre dotările existente în fiecare apartament şi în ansamblul rezidenţial, despre suprafaţa utilă a apartamentelor, despre parcarea supraetajată a Ansamblului Caelia.

Redăm din raportul de monitorizare :
 „Viorel Păunescu : Are o sală de forţă, are o saună umedă, o saună uscată, o sală de masaj, toată aparatura din această sală care chiar acum se dă pe ecran, sunt tehnologii de ultimă generaţie, au, dispun, de tot ce există, din cauza asta şi cheltuielile au fost mai mari. Au o structură foarte bine făcută, toată clădirea este, are pe jos marmură de 60 de cm pe 60, model luat din America, de unde aţi spus dumneavoastră cu dimensiunea plăcilor, nu există faianţă, nu există gresie, totul e făcut din dorinţa mea ca acest loc, ca această clădire, ca acest condominium, să fie un pilon pentru viitor şi să ştie lumea (...)
 Viorel Păunesc : Şi atuncea, rebordurile de la balcoane (...) sunt îmbrăcate într-un material foarte scump, costa 10-15 euro metru de finisare. Deci, cu un material produs în Japonia, se cheamă alpolic, un material făcut de Mitsubishi şi care nu rugineşte, care se autospală şi intradosul şi rebordul sunt făcute cu acest material. Pe perete sunt puse marmură, foarte mult, pereţii din lateral sunt cu marmură ventilată de 3 cm, cu izolaţii, cu termoizolaţii făcute, pereţii sunt foarte groşi, au o structură în diafragmă de beton pentru cutremur de 35 de cm, dublată de cărămidă porotherm. Şi au făcut toată treaba şi balcoanele toate sunt placate cu marmură pe 2 metri, avem acolo 2 kilometri 400 de metri de balcoane, de terase şi toate sunt cu marmură puse pe ele(...)
 Viorel Păunescu : Este o construcţie foarte puternică, o rezistenţă, zidurile sunt de 40-50 de centimetri, cu toate termo ..., cu vată izolantă, antifonată, împotiva zgomotului, împotriva la tot, izolaţii, hidroizolaţii şi termoizolaţii acolo unde a fost cazul. E totul lucrat cu produse foarte bune şi foarte chibzuit, de exemplu, toată tâmplăria este shuco royal de 65, în România se lucrează cu 5.”

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că emisiunea „Fanatik Show”, ediţia din data de 06 iunie 2011, a depăşit obiectul emisiunii, care potrivit radiodifuzorului era calificată ca fiind o emisiune ce dezbate zilnic subiecte din lumea sportului, constituind, în fapt, publicitate la ansamblul rezidenţial Caelia.

Având în vedere modalitatea în care s-a desfăşurat emisiunea, în care au fost oferite detalii cu privire la condiţiile existente în cadrul Ansamblului Caelia, emisiunea a dobândit caracter publicitar, fără a fi încadrată ca atare de radiodifuzor, fapt ce contravine prevederilor din domeniul audiovizualului.

Una dintre condiţiile pe care furnizorul de servicii media trebuie să o respecte constă în obligaţia ca orice comunicare audiovizuală să poată fi uşor de identificat ca atare, legiuitorul interzicând difuzarea comunicărilor audiovizuale cu conţinut comercial mascat.

Or, în emisiunea „Fanatik Show”, din 06 iunie 2011, prin oferirea unor informaţii detaliate a fost promovat respectivul ansamblul rezidenţial, fapt de natură a atribui acestei emisiuni un caracter publicitar, cu conţinut comercial mascat.

În aceste condiţii, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a difuzat o comunicare audiovizuală comercială cu conţinut mascat, fapt ce contravine prevederilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului. De asemenea, Consiliul a constatat că inserturile grafice difuzate pe parcursul emisiunii nu au fost prezentate grupat şi identificate prin marcajele corespunzătoare, nefiind separate de programul audiovizual în cadrul căruia au fost transmise.

Procedând astfel, radiodifuzorul nu a respectat cadrul general de difuzare a publicităţii, respectiv prevederile art. 27 alin. (1) din Legea audiovizualului, potrivit cărora publicitatea trebuie difuzată grupat, să fie uşor de identificat, prin marcaje corespunzătoare, şi separată de alte părţi ale serviciului de programe, prin semnale optice şi acustice. Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au constatat că emisiunea „Fanatik Show”, difuzată în data de 06 iunie 2011 a fost transmisă cu încălcarea prevederilor legale privind regimul difuzării publicităţii în domeniul audiovizualului.

Având în vedere aceste aspecte, membrii Consiliului au propus amendarea radiodifuzorului S.C. RCS & RDS S.A. cu suma de 10.000 lei. Supusă la vot, propunerea de amendare a radiodifuzorului S.C. RCS & RDS S.A. cu suma de 10.000 lei pentru nerespectarea prevederilor art. 27 alin. (1) şi art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din aceeaşi lege.

În temeiul prevederilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE :

Articol unic : Radiodifuzorul S.C. RCS & RDS S.A., titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 246.3/28.04.2009, deciziei de autorizare nr. 1623.0/09.07.2009 şi reautorizare 1623.0-2/09.07.2009, pentru postul DIGI SPORT, se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 27 alin. (1) şi art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Către,

S.C. RCS & RDS S.A.

BUCUREŞTI, str. Dr. Staicovici nr. 75, Forum 2000 Building, faza I, et. 2, sector 5, C.U.I 5888716

pentru postul DIGI SPORT

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 589/11.10.2011 privind amendarea cu 10.000 lei a radiodifuzorului S.C. RCS & RDS S.A. şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul DIGI SPORT cu amendă de 10.000 lei pentru încălcarea regimului publicităţii reglementat de art. 27 din Legea audiovizualului, întrucât inserturile grafice difuzate în ediţia emisiunii „Fanatik Show” din 06.06.2011 nu au fost identificate şi separate, prin mijloace optice şi acustice, de conţinutul editorial al programului audiovizual.
 De asemenea, sancţiunea a mai fost aplicată şi pentru faptul că în aceeaşi emisiune a fost făcut publicitate mascată în favoarea unui complex rezidenţial din judeţul Constanţa, publicitate interzisă de prevederile art. 29 din Legea audiovizualului.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.