Decizia nr. 590 din 11 octombrie 2011
13.10.2011
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 11 octombrie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare în baza sesizării înregistrate sub nr. 12970/19.09.2011, cu privire la difuzarea pe posturile de televiziune a unui spot de promovare a cardului Sensiblu.
Potrivit raportului de monitorizare, spotul publicitar ce face obiectul sesizării a fost difuzat de posturile de televiziune Antena 1, Realitatea TV, Kanal D, Antena 3 şi B 1 TV.
După vizionarea spotului, membrii Consiliului au constatat că acesta încalcă prevederile art. 93 şi pe cele ale art. 102 alin. (1) şi art. 104 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.
Potrivit dispoziţiilor invocate :
art. 93 : Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
art. 102 (1) Este interzisă publicitatea care nu este conformă cu dispoziţiile legale.
art. 104 Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul în care se utilizează practici comerciale înşelătoare sau practici comerciale agresive.
Spotul „card Sensiblu”, cu o durată de 20 de secunde, are următorul conţinut :
„Voce din off : Multe seamănă, dar nu-s la fel. Doar cardul Sensiblu îţi aduce minim 10% discount garantat şi cele mai mari beneficii din lumea farmaciilor. Sensiblu, sfaturi sănătoase. Pe un fundal muzical, sunt difuzate imagini cu un leu şi o pisică, apoi sunt prezentate nişte carduri, pe unul dintre ele apărând scris : Sensiblu.
Următorul carton cuprinde imaginea cardului Sensiblu, sub care este titrat : Beneficiile programului de fidelitate Sensiblu sunt raportate la programele similare ale altor farmacii cu acoperire naţională. Oferta este supusă unor termene şi condiţii. Detalii în farmaciile Sensiblu.” (acest text este menţinut pe ecran aproximativ 4 secunde, fiind greu lizibil). La sfârşitul spotului, pe ecran, este afişată sigla SENSIblu, iar în partea de jos este titrat : « SFATURI SĂNĂTOASE. »
Analizând conţinutul spotului, membrii Consiliului au constatat că informaţiile puse la dispoziţia publicului sunt ambigue şi incomplete, de natură să inducă în eroare consumatorul cu privire la beneficiile financiare ce ar putea rezulta ca urmare a folosirii cardului Sensiblu.
Membrii Consiliului au apreciat că între informaţiile comunicate verbal în cadrul spotului şi cele scrise, titrate pe ecran, cu caractere greu lizibile, există inadvertenţe care afectează corectitudinea mesajului transmis publicului.
Astfel, în timp ce verbal publicul este informat că „Doar cardul Sensiblu îţi aduce minim 10% discount garantat şi cele mai mari beneficii din lumea farmaciilor”, informaţiile titrate pe ecran, aproape ilizibil, menţionează că „Oferta este supusă unor termene şi condiţii”.
Totodată, sub aspectul informării corecte, Consiliul a mai constatat că în spot este menţionat un discount garantat de minimum 10%, fără a se preciza însă o limită maximă a reducerilor oferite ori condiţiile în care se acordă aceste reduceri, fapt de natură să inducă publicului ideea că poate beneficia de reduceri foarte mari, la orice produs comercializat de farmaciile Sensiblu.
În acest context, Consiliul a apreciat că afirmaţia „Doar cardul Sensiblu îţi aduce minim 10% discount garantat şi cele mai mari beneficii din lumea farmaciilor. Sensiblu, sfaturi sănătoase” nu asigură o concurenţă loială, fiind de natură să prejudicieze atât consumatorii, cât şi celelate companii farmaceutice de pe piaţă, prin acreditarea ideii că farmaciile Sensiblu reprezintă varianta cea mai bună, sub aspect financiar, pentru achiziţionarea produselor farmaceutice.
Potrivit dispoziţiilor art. 5 lit. b) din Legea nr. 158/2008 privind publicitatea înşelătoare şi publicitatea comparativă, pentru a determina dacă publicitatea este înşelătoare trebuie să se ia în considerare toate aspectele acesteia, în special orice informaţie conţinută de aceasta cu privire la preţul sau modul de calcul al preţului şi condiţiile în care se distribuie bunurile ori se prestează serviciile. Consiliul a apreciat că o astfel de prezentare generală, care omite informaţii importante pentru consumator, poate influenţa şi afecta comportamentul şi interesele economice ale acestuia, întrucât condiţiile în care poate avea „cele mai mari beneficii” nu sunt prezentate în mod clar şi fără echivoc, putând fi apreciată chiar ca publicitate înşelătoare.
Consiliul apreciază că numai respectarea prevederilor legale poate asigura, pe de o parte, o informare corectă şi completă a publicului telespectator, iar, pe de altă parte, o competiţie loială între comercianţii care îşi promovează serviciile pe posturile de televiziune. Totodată, în calitatea sa de garant al interesului public, în care este obligat să asigure, printre altele, protejarea culturii şi a limbii române, Consiliul atrage atenţia asupra faptului că forma corectă este “minimum 10% discount” şi nu “minim 10% discount”, cum în mod greşit se utilizează în spot.
Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002,cu modificările şi completările ulterioare, intrarea de îndată în legalitate în privinţa spotului publicitar, în sensul ca acesta să fie difuzat cu respectarea regulilor privind informarea corectă şi completă a publicului şi asigurarea unei concurenţe loiale.