
 

 

CONSILIUL NAŢIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
Autoritate  publică  autonomă 

Bucureşti, ROMÂNIA 
Bd. Libertăţii  nr.14,    sector 5,   cod 050706 

  Fax: (004)021-305.53.54  Tel./fax: (004)021-305.53.56    
www.cna.ro      TelVerde : 0.800.888.555     e-mail : cna@cna.ro 

 
  Decizia nr. 344 din 13.05.2014 

 privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L., 
cu sediul în PLOIEŞTI, str. Democraţiei nr. 28A, Spaţiul de lucru nr. 2, Construcţia C1, 

parter, jud. Prahova, CUI 14954665, 
 

 
- pentru postul ROMÂNIA TV 

BUCUREŞTI, Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1 
 
 

Întrunit în şedinţă publică în data de 13 mai 2014, Consiliul Naţional al 
Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare în baza 
reclamaţiilor înregistrate sub nr. 4645/07.04.2014, 4989/08.04.2014, 5130/10.04.2014 
şi 5291/11.04.2014  cu privire la unele ediţii ale emisiunilor informative difuzate de 
postul ROMÂNIA TV în zilele de 29, 31 martie, 6 şi 7 aprilie 2014.  

Postul de televiziune ROMÂNIA TV aparţine radiodifuzorului  
S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L., (licenţa audiovizuală nr. S-TV 
281.3/09.06.2011, decizia de autorizare nr. 1779.0/09.06.2011 şi reautorizare  
nr. 1779.1-2/01.11.2011). 

În urma analizării rapoartelor de monitorizare şi a vizionării înregistrărilor, membrii 
Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L. a 
încălcat prevederile art. 71 alin. (1) şi (3), art. 41 lit. a) şi c) şi art. 66 alin. (1) lit. a) şi 
alin. (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului 
audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare. 

Conform prevederilor invocate: 
    Art. 71 

    (1) Ştirile sau relatările referitoare la violenţa din instituţiile de învăţământ vor fi 
difuzate numai împreună cu punctul de vedere al conducerii şcolii şi cu acordul 
părinţilor ori al reprezentanţilor legali ai minorului; face excepţie situaţia în care 
radiodifuzorul acţionează în interesul superior al minorului, fără să fie afectată 
imaginea publică a minorului sau dreptul acestuia la viaţă intimă, privată şi 
familială. 
    (3) Nu se va comunica adresa paginii de internet în care sunt postate asemenea 
imagini şi nici nu se va face trimitere la site-uri în care sunt comunicate astfel de 
adrese. 
    Art. 41 
    (1) Furnizorii de servicii media audiovizuale nu pot difuza: 
    a) imagini ale persoanei aflate în situaţia de victimă, fără acordul acesteia; 
    c) imagini care exploatează sau scot în evidenţă traumele ori traumatismele unei 
persoane. Fac excepţie cazurile umanitare, pentru difuzarea cărora este necesar 
acordul persoanei în cauză sau al familiei. 
 
 

 
    ART. 66 



 2
    (1) În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, 
de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie să respecte 
următoarele principii: 
    a) asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, 
prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în 
care problemele sunt în dezbatere publică; 
    (2) Prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie se asigură, de 
regulă, în cadrul aceleiaşi emisiuni, iar în mod excepţional, în emisiunile următoare; 
în cazul în care cei solicitaţi refuză să participe sau să îşi precizeze punctul de 
vedere, acest fapt trebuie menţionat pe post; absenţa punctului de vedere al uneia 
dintre părţi nu exonerează realizatorul/moderatorul de asigurarea imparţialităţii. 

 
În fapt, postul România TV a difuzat, în data de 29.03.2014, în cadrul 

jurnalelor informative de la ora 06.00, 08.00 şi 09.00, o ştire referitoare la o  
mănăstire din Vrancea, unde reprezentanţii bisericii nu mai permit înmormântarea 
localnicilor în cimitirul mănăstirii. 

Conform raportului de monitorizare, ştirea a avut următorul conţinut: 
„Titluri: SCANDAL ÎN CIMITIR, ZECI DE OAMENI REVOLTAŢI. 
Prezentator: Scandal în cimitirul unei mănăstiri din Vrancea. Zeci de localnici 

sunt revoltaţi pentru că li se interzice să îşi mai îngroape rudele decedate acolo. 
Decizia aparţine mai-marilor bisericii. O familie stă de 4 zile cu mortul în casă şi 
aşteaptă ca biserica să îi permită să îl înmormânteze.  

Au fost difuzate mai multe fragmente din declaraţii ale oamenilor aflaţi în 
cimitirul mănăstirii. Aceştia îşi exprimau nemulţumirea în legătură cu decizia 
superiorilor bisericii de a nu se mai face înmormântări în cimitirul mănăstirii. 

Bătrână: E prăpastie că nu îi mai dă voie să îl îngroape... 
Femeie: Sunt moşii, strămoşii noştri, îi respectăm.. 
Voce din off: De patru zile o familie din sat se chinuie să înmormânteze o 

rudă. Li s-a interzis să o îngroape în cimitirul din curtea mănăstirii, iar cel  mai 
apropiat se află la 10 km.  

Bătrân: E posibil om la 70 de ani să se ducă cu o lumânare la 10, 15 km... 
Corespondent: Oamenii revoltaţi, mulţi dintre ei în vârstă, nu pot accepta 

decizia mai-marilor bisericii ca în locul în care au fost îngropaţi stră- strămoşii lor ei 
să nu poată fi îngropaţi aici, ci la 8 km peste deal, o decizie care i-a scandalizat şi 
cu care pur şi simplu nu pot fi de acord. 

Femeie: Are ordin de sus de la Episcopie, că nu avem voie să mai fim aici 
înmormântaţi să ne facem cimitir. 

Bărbat: Dacă era legea de la început şi nu se înmormânta aicea la schit mai 
ziceai, dar majoritatea 90% părinţii lor, bunici mei...aici sunt... 

Voce din off: Preoţii de la mănăstirea Lepşa nu au vrut să comenteze decizia 
superiorilor. Biserica are o vechime de 250 de ani, iar de-a lungul timpului localnicii 
au dat lăcaşului de cult bani, materiale de construcţii şi terenuri.”  

În urma vizionării ştirii, membrii Consiliului au apreciat că modul în care a 
fost prezentată aceasta a fost unul de natură să contravină dispoziţiilor referitoare 
la asigurarea unei informări corecte, echilibrate şi imparţiale care să favorizeze 
libera formare a opiniilor publicului.  

Astfel, Consiliul a apreciat că neîndeplinirea obligaţiei referitoare la 
prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în speţă a poziţiei 
Episcopiei Buzăului şi a Vrancei, referitor la motivele reale sau efective pentru care 
nu se mai pot face înmormântări în cimitirul mănăstirii Lepşa, a fost de natură să 
afecteze percepţia publicului cu privire la situaţia adusă în atenţia sa.  



 3
În aceste condiţii, Consiliul a apreciat că afirmaţia radiodifuzorului potrivit 

căreia preoţii de la mănăstirea Lepşa nu au vrut să comenteze decizia superiorilor 
nu exonerează de răspundere şi nu asigură o prezentare imparţială şi o informare  
corectă a pubicului.  

De asemenea, în urma analizării rapoartelor de monitorizare, membrii 
Consiliului au constatat că postul de televiziune România TV a difuzat, în data de 
07.04.2014, în cadrul grupajului informativ „România de la ora 18.00”, ştirea cu 
titlul: CÂINI ADOPTAŢI PENTRU ZOOFILIE, ACUZAŢIE ŞOC, cu încălcarea 
aceloraşi dispoziţii, respectiv art. 66 din Codul audiovizualului. 

Ştirea a avut următorul conţinut: 
„Prezentatoare: Acuzaţii şocante ale şefului ASPA despre ONG-urile care se 

ocupă de adopţia câinilor comunitari. Răzvan Băncescu susţine că ONG-urile 
transportă ilegal maidanezii din România către alte ţări acolo unde animalele sunt 
folosite la zoofilie. În spatele acestei practici s-ar afla, potrivit directorului ASPA, nu 
mai puţin de 20 de organizaţii care în loc să apere câinii profită de pe urma lor. 

A  fost difuzat un interviu luat unui bărbat care a afirmat următoarele: 
 Reporter: Din ce ştiţi până acum ce se întâmplă cu câinii ajunşi în ţările 
respective? 
 Bărbat: O parte ajung la adoptatori, este o adopţie reuşită, o parte ajung în 
adăposturi temporare de unde sunt distribuiţi în funcţie de necesităţi fie pentru 
teste clinice, fie pentru alte adopţii, nu ştim dacă se întâmplă cu adevărat, fie 
pentru zoofilie. 
 Reporter: Pentru zoofilie? 
 Reporter: Da, da. Mulţumesc.” 
 Astfel, analizând conţinutul ştirii, Consiliul a apreciat că, faţă de afirmaţia 
conform căreia cel puţin douăzeci de organizaţii care se ocupă de adopţia cânilor 
comunitari profită de pe urma unor ilegalităţi în loc să îi apere, se impunea 
prezentarea unui punct de vedere aparţinând acestor organizaţii, astfel încât 
publicul să beneficieze de o informaţie imparţială şi echilibrată care să favorizeze 
libera formare a opiniilor cu privire la situaţia prezentată.  
  

În data de 31.03.2014, postul de televiziune România Tv a difuzat, în 
grupajele informative de la ora 14.00, 16.00 şi 24.00, o ştire referitoare la un cadru 
didactic din judeţul Ilfov, Comuna Gruiu, care şi-ar fi maltratat elevii (lovindu-i cu 
pietre, chei franceze, muşcându-i de picior şi electrocutându-i). 

Potrivit raportului de monitorizare, ştirea prezentată la ora 14.00 a avut 
următorul conţinut: 

„Titlu ştire: PROFESOARĂ ACUZATĂ CĂ BĂTEA ELEVII CU PIETRE; 
PROFESOARĂ ACUZATĂ CĂ MUŞCA UN ELEV.  

Prezentator: Se înmulţesc incidentele incredibile din şcolile româneşti, elevii 
şi profesorii se bat între ei. „Nu am putut să mă mai controlez şi i-am dat o palmă”, 
spune un elev care a lovit o profesoară chiar când era la catedră, pe de altă parte 
profesoara venea la şcoală cu pietre şi chei franceze cu care îşi lovea elevii şi dacă 
era nevoie folosea şi un aparat cu electroşocuri. Urmăriţi acum un reportaj filmat cu 
camera ascunsă într-o localitate la câţiva km de Bucureşti.  

A fost difuzat un material cu menţiunea „Exclusiv” care a conţinut o 
declaraţie a „elevului-agresor”. Identitatea acestuia nu a fost dezvăluită.  

Reporter: Ce a fost în mintea ta? 
Elev: Nu am putut să mă controlez şi i-am dat o palmă, eram pe hol cu un 

prieten de-al meu şi doamna a venit la mine mi-a dat cu piciorul în...aşa.  
Reporter. Unde? 
Elev: În jos, sub centură. 



 4
Voce din off: Aşa şi-a început elevul agresiv mărturia. El susţine că 

profesoara îi bătea şi îi provoca pe elevi.   
Elev: Avea în geanta ei pietroaie, chei franceze ...şi după care îi lovea pe 

copii cu ele în cap. Dădea în ei să stea cuminţi. Avea şi electroşoc la ea, de 
curenta copiii. Şi băiatului ăluia care a fost cu mine i-a dat şi lui. L-a muşcat de 
picior.  

Reporter: Ea l-a muşcat, profesoara?  
Elev: Da, l-a muşcat de picior. 
Voce din off: Imaginile care au scandalizat opinia publică au fost filmate cu 

camera ascunsă chiar de profesoara agresată, ele au fost postate pe un site de 
socializare la un an de la incident. 

A fost difuzat un material filmat într-o sală de clasă. Imaginile au avut logo-ul 
spynews şi menţiunea spynews.ro şi au fost uşor blurate, identitatea protagoniştilor 
fiind protejată. A fost prezentată o fotografie a unei femei, stând jos, în faţa ei 
aflându-se un băiat în picioare. Un alt cadru prezintă fotografia unui băiat, 
identitatea acestuia fiind protejată. A fost difuzat şi un material video în care o 
elevă îl roagă pe un coleg să nu mai lovească o persoană de sex feminin. Imaginile 
prezintă un băiat îndreptându-se către o femeie aflată pe un scaun. 

Elev: Ia obligă-mă tu. 
Elevă: Măi Mădăline eşti nebun? Mă Mădăline ieşi afară!  Măi eşti nebun la 

cap, de ce ai dat în  ea? 
Reprezentant autorităţi: Nu ştiu care o fi dat primul, elevul nu trebuia orice s-

ar fi întâmplat să facă un gest atât de urât să ajungă să ridice mâna asupra unei 
profesoare un lucru extraordinar de urât. 

Voce din off: Conducerea Inspectoratului Şcolar o acuză în egală măsură şi 
pe profesoară.  

Rada Dumitru, purtător de cuvânt ISJ Ilfov: Trebuie să ştiţi că în acest 
moment în instanţă se află două procese pe rol la adresa doamnei profesoare ca 
urmare a plângerilor penale depuse de unitatea de învăţământ. Contractul de 
muncă al doamnei profesoare a fost suspendat, s-au înregistrat multe petiţii atât 
ale părinţilor, cât şi ale colegilor dumneai chiar ale asociaţiei „Telefonul copilului”.  

Voce din off: Profesoara a venit în comuna Gruiu după ce a fost dată afară 
de la o şcoală din judeţul Prahova tot în urma unor plângeri.”  

În urma vizionării ştirii, Consiliul a constatat că difuzarea acesteia s-a făcut 
cu încălcarea dispoziţiilor legale conform cărora ştirile sau relatările referitoare la 
violenţa din instituţiile de învăţământ vor fi difuzate numai împreună cu punctul de 
vedere al conducerii şcolii şi cu acordul părinţilor ori al reprezentanţilor legali ai 
minorului.   

Astfel, membrii Consiliului au constatat că în cadrul ştirii, anunţată de 
radiodifuzor ca fiind „reportaj filmat cu camera ascunsă”, a fost prezentată numai 
declaraţia unui elev cu dublă calitate, conform susţinerilor sale, victimă şi agresor, 
fără să fie prezentat în mod clar publicului punctul de vedere al conducerii şcolii în 
care au avut loc presupusele agresiuni şi fără să rezulte din prezentare că minorul 
a fost însoţit la înregistrarea declaraţiei sale de părinţi ori reprezentantul legal, aşa 
cum impun dispoziţiile legale.   

Consiliul a mai constatat că pe parcursul difuzării imaginilor reprezentând o 
agresiune despre care se susţinea că a avut loc într-o instituţie de învăţământ, pe 
ecran a fost afişat logo-ul spynews şi menţiunea spynews.ro, fapt ce contravine 
dispoziţiilor legale care interzic comunicarea adresei paginii de internet în care sunt 
postate asemenea imagini ori trimiterile la site-uri în care sunt comunicate astfel de 
adrese. 



 5
De asemenea, Consiliul a constatat că ştirea, astfel cum a fost prezentată, 

nu a cuprins nici punctul de vedere al cadrului didactic acuzat că ar fi agresat 
elevii, situaţie în care au fost încălcate şi dispoziţiile referitoare la asigurarea  
echilibrului şi imparţialităţii informaţiei puse la dispoziţia publicului, fiind implicit 
afectată posibilitatea acestuia de a-şi forma în mod liber o opinie cu privire la 
subiectul adus în atenţia sa.  

Din conţinutul ştirii ori din raportul de monitorizare nu rezultă că un punct de 
vedere al persoanei în cauză ar fi fost solicitat ori prezentat în cadrul unor ştiri 
ulterioare, condiţii în care, în sarcina radiodifuzorului s-a reţinut şi încălcarea 
dispoziţiilor art. 66 alin. (2) din Codul audiovizualului, dispoziţii potrivit cărora 
prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie se asigură, de regulă, 
în cadrul aceleiaşi emisiuni, iar în mod excepţional, în emisiunile următoare; în 
cazul în care cei solicitaţi refuză să participe sau să îşi precizeze punctul de 
vedere, acest fapt trebuie menţionat pe post; absenţa punctului de vedere al uneia 
dintre părţi nu exonerează realizatorul/moderatorul de asigurarea imparţialităţii. 

 
În cadrul grupajelor informative de pe parcursul zilei de 06.04.2014, postul 

România TV a difuzat mai multe ştiri despre un eveniment tragic în care trei tinere 
şi-au pierdut viaţa într-un incendiu produs într-un restaurant cu specific oriental din 
Constanţa.  

Redăm spre exemplificare din raportul de monitorizare: 
Emisiunea România de la 09.00  
„Titluri: TRAGEDIE: 3 TINERE MOARTE ÎN INCENDIUL DIN 

RESTAURANT; ŞOCANT: DANSATOARELE AU ARS DE VII ÎN VESTIAR; 
TÂNĂRĂ ÎN STARE GRAVĂ ADUSĂ CU AVIONUL SMURD ÎN CAPITALĂ. 

Prezentator: Tragedie fără margini la Constanţa, trei tinere au murit într-un 
incendiu produs la un restaurant, trupurile lor au fost găsite după ce pompierii au 
stins focul. Fetele erau dansatoare şi au ars de vii în propriul vestiar. O altă 
dansatoare a fost adusă aici în Bucureşti în stare gravă cu un  avion SMURD şi trei 
tineri sunt internaţi la spitalul din Constanţa.  

Voce din off: Incendiul a izbucnit în incinta unui restaurant libanez din centrul 
Constanţei, focul a  cuprins cu repeziciune etajele superioare ale clădirii acolo 
unde se afla clubul în care avea loc un concert. (...) S-au derulat clipe de coşmar. 
Cinci autospeciale şi patru maşini de pompieri au ajuns la faţa locului, centrul 
oraşului a fost blocat timp de mai multe ore. 

Imaginile care au însoţit informaţiile au cuprins secvenţe din timpul 
intervenţiei pompierilor pentru stingerea incendiului.  

Voce din off: Trei dansatoare au ars de vii în vestiarul clubului din care nu au 
mai reuşit să iasă la timp. Trupurile tinerelor au fost găsite carbonizate în timp ce 
pompierii stingeau flăcările. 

Au fost difuzate fragmente din declaraţiile rudelor şi cunoscuţilor tinerelor 
care descriau clipele de groază  prin care au trecut căutându-le.  

Voce din off: O altă tânără care era tot dansatoare în restaurant a suferit răni 
grave, a fost preluată de un avion SMURD şi adusă la Bucureşti. 

Informaţiile despre tânăra dansatoare rănită grav în incendiu au fost ilustrate 
cu imagini din timpul manevrelor de acordare a primului ajutor, tânăra întinsă pe o 
targă fiind urcată în ambulanţă de echipa medicală SMURD. A fost prezentată în 
prim plan tânăra care respira greu în timp ce primea  îngrijiri  medicale. Imaginile 
au fost însoţite atât de discuţiile specifice acţiunii de resuscitare, cât şi de 
precizările ulterioare privitoare la starea de sănătate a fetei, făcute de medicul de 
pe ambulanţă. (...)” 

 



 6
Emisiunea România de la 10.00 
„Titluri: INCENDIU DE PROPORŢII TREI TINERI ARŞI, PATRU RĂNIŢI 

GRAV; TRAGEDIE ÎN RESTAURANT TREI TINERE AU ARS  DE VII; 
AMPLOAREA DEZASTRULUI DIN CONSTANŢA; IMAGINI IMPRESIONANTE. 
UNA DINTRE TINERELE RĂNITE ADUSĂ CU  AVIONUL ÎN BUCUREŞTI. 

Prezentatorul a dat legătura coresponentului România TV aflat în Constanţa 
chiar în faţa resutaurantului  unde a izbucnit incendiul. Acesta au oferit informaţii în 
legătură cu desfăşurarea anchetei. A intervenit telefonic şi directorul Ambulanţei 
Constanţa, Ionuţ Celere, care a oferit detalii despre starea de sănătate a victimelor 
internate în spitalul de la Constanţa. De asemenea a oferit detalii şi în legătură cu 
starea de sănătate a fetei transportate la Bucureşti, situaţia medicală a acesteia 
fiind mult mai gravă, datorită arsurilor de pe căile aeriene superioare, astfel  
necesitând intubare. 

Pe parcursul relatărilor, pe ecranul splitat, au alternat imagini ale clădirii arse 
după incendiu, cu imagini din timpul intervenţiei pompierilor şi imagini cu tânăra 
întinsă  pe targă în ambulanţa SMURD, primind îngrijiri medicale. Imaginile cu 
tânăra primind primul ajutor  s-au derulat în buclă  pe ecranul splitat de patru ori.  

Emisiunea România de la 11.00 
Titluri: INCENDIU DE PROPORŢII TREI TINERI MORŢI, PATRU RĂNIŢI; 

ŞOCANT: DANSATOARELE AU ARS DE VII ÎN VESTIAR; TÂNĂRĂ ÎN STARE 
GRAVĂ ADUSĂ CU AVIONUL SMURD ÎN CAPITALĂ; INCENDIU DE 
PROPORŢII, MĂRTURII CUTEMURĂTOARE. 

 Ştirea a debutat cu un colaj de imagini care a cuprins momente din timpul 
intervenţiei pompierilor pentru stingerea incendiului, a echipei SMURD acordând 
primul ajutor unei tinere întinse pe o targă, precum fragmente din declaraţii ale 
rudelor îngrijorate şi medicilor de pe ambulanţă.  

Corespondenţii România Tv au oferit noi detalii cu privire la desfăşurarea 
anchetei, precum şi în  legătură cu starea de sănătate a tinerei salvate din 
incendiu. Pe ecranul splitat s-au derulat imagini din timpul intervenţiei pompierilor 
pentru stingerea incendiului alternând cu  imagini din timpul reprezentaţiilor de 
dans oriental ale unor fete şi imagini cu tânăra întinsă pe targă în ambulanţa 
SMURD primind îngrijiri medicale. Imaginile cu tânăra  întinsă pe targă în 
ambulanţa primind îngrijiri medicale. s-au derulat în buclă de cinci ori.   

Emisiunile România de la 12.00 şi 13.00 
În grupajele informative de la orele 12.00 şi 13.00 a fost difuzată o ştire cu 

conţinut asemănător celei de la ora 11.00. Ştirea a debutat cu un colaj de imagini 
care a cuprins momente din timpul intervenţiei pompierilor pentru stingerea 
incendiului, a echipei SMURD acordând primul ajutor unei tinere întinse pe o targă, 
precum fragmente din declaraţii ale rudelor îngrijorate şi medicilor de pe ambulanţă 
şi fotografii din timpul reprezentaţiilor de dans oriental ale unor tinere într-un 
restaurant. 

Corespondenţii România Tv au oferit detalii în legătură cu starea de sănătate 
a fetei transportate la Bucureşti. Informaţiile despre tânăra dansatoare rănită grav 
în incendiu au fost ilustrate cu imagini din timpul manevrelor de acordare a primului 
ajutor, tânăra întinsă pe o targă fiind urcată în ambulanţă de echipa medicală 
SMURD. A fost prezentată în prim plan tânăra care respira greu în timp ce primea  
îngrijiri  medicale. Imaginile sunt însoţite atât de discuţiile specifice acţiunii de 
resuscitare, cât şi de precizările ulterioare privitoare la starea de sănătate a fetei, 
făcute de medicul de pe ambulanţă. 

Au mai fost difuzate şi imagini filmate prin geamul unei ambulanţe SMURD, 
unde se puteau observa membrii unei echipe medicale în timp ce acordau îngrijiri 
medicale unei persoane, iar apoi scoţând-o din ambulanţă pe o targă.  



 7
Emisiunea România de la 18.00 
Titluri: TREI TINERE ARSE DE VII, INCENDIU URIAŞ; INCENDIU DE 

PROPORŢII, MĂRTURII CUTREMURĂTOARE. 
Ştirea a debutat cu un colaj de imagini care a cuprins momente din timpul 

intervenţiei pompierilor pentru stingerea incendiului, a echipei SMURD acordând 
primul ajutor unei tinere întinse pe o targă, precum fragmente din declaraţii ale 
rudelor îngrijorate şi medicilor de pe ambulanţă şi imagini din timpul reprezentaţiilor 
de dans oriental ale unor tinere într-un restaurant. 
 Prezentatoare: Tragedie cumplită la Constanţa, trei tinere au murit arse de 
vii după ce un restaurant şi un club a luat foc. Peste 300 de oameni au fost 
evacuaţi de urgenţă, iar tinerele care lucrau ca dansatoare au murit în vestiar. 
Nimeni nu a mai putut ajunge până la ele. O altă dansatoare a fost adusă în stare 
gravă la Bucureşti cu avionul SMURD, alţi trei tineri sunt internaţi la spitalul din 
Constanţa. Prima ipoteză, incendiul a izbucnit de la un cuptor cu microunde aflat la 
bucătăria restaurantului. 

A fost difuzată mărturia unui supravieţuitor aflat în spitalul din Constanţa. 
Acesta a relatat clipele de panică ce au însoţit momentele în care a izbucnit 
incendiul până în a reuşit să părăsească clădirea. Relatările supravieţuitorului, 
precum şi ale martorilor au fost ilustrate cu imagini din timpul intervenţiei 
pompierilor pentru stingerea incendiului. 
 Voce din off: Cele trei tinere au fost găsite după ce pompierii au stins focul. 
Cele trei fete au ars de vii în vestiarul clubului. S-au prăbuşit cu podeaua 
mansardei, este prima ipoteză a anchetei. 

Comentariile din off, precum şi declaraţiile autorităţilor, au fost însoţite de 
fotografii şi filmări video din timpul reprezentaţiilor de dans oriental ale unor tinere 
într-un restaurant. 

Voce din off: O tânără, tot dansatoare, a suferit răni grave, a fost preluată de 
un avion SMURD şi adusă la Bucureşti.  

Informaţiile despre tânăra dansatoare rănită grav în incendiu au fost ilustrate 
cu imagini din timpul manevrelor de acordare a primului ajutor. Tânăra întinsă pe o 
targă a fost urcată în ambulanţă de echipa medicală SMURD. A fost prezentată în 
prim plan tânăra care respira greu în timp ce primea  îngrijiri  medicale. Imaginile 
sunt însoţite atât de discuţiile specifice acţiunii de resuscitare. Ştirea s-a încheiat 
cu chipul fetei în prim plan întinsă pe targă încojurată de personalul medical.  

Emisiunile România de la 23.00 şi 24.00 
 O ştire cu un conţinut asemănător a mai fost difuzată în grupajele informative 
de la orele 23.00 şi 24.00. 

În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării unor înregistrări 
Consiliul a constatat că în cadrul ştirilor postul de televiziune a prezentat în mod 
repetat imagini ale unei persoane rănite, aflate în stare de suferinţă, şi a apreciat 
că difuzarea acestor imagini s-a făcut cu încălcarea dispoziţiilor art. 41 literele a) şi 
c) din Codul audiovizualului. 

Potrivit dispoziţiilor invocate, furnizorii de servicii media audiovizuale nu pot 
difuza imagini ale persoanei aflate în situaţia de victimă, fără acordul acesteia şi 
nici imagini care exploatează sau scot în evidenţă traumele ori traumatismele unei 
persoane.  
  Faţă de toate aspectele menţionate anterior, ţinând cont de dispoziţiile art. 
90 alin. (4) din Legea audiovizualului,  membrii Consiliului au propus sancţionarea 
radiodifuzorului cu amendă în cuantum de 10.000 lei.  

Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea 
condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu 
modificările şi completările ulterioare. 



 8
În temeiul art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu 

modificările şi completările ulterioare,  
  

 
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea 

 
DECIZIE: 

 
Art. 1. Radiodifuzorul S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L., având licenţa 

audiovizuală nr. S-TV 281.3/09.06.2011, decizia de autorizare  
nr. 1779.0/09.06.2011 şi reautorizare nr. 1779.1-2/01.11.2011, pentru postul de 
televiziune ROMÂNIA TV, se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 de lei 
pentru încălcarea prevederilor art. 71 alin. (1) şi (3), art. 41 lit. a) şi c) şi art. 66 alin. (1) 
lit. a) şi alin. (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului 
audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare. 

Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, 
prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de 
apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la 
comunicare.  

 
Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea  

nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are 
obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi 
vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în 
principala emisiune de ştiri, următorul text: 

   "Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune 
ROMÂNIA TV cu amendă de 10.000 lei, întrucât, în cadrul unor ştiri difuzate în ediţii 
informative din 29, 31 martie şi 7 aprilie 2014, nu a asigurat respectarea principiilor 
referitoare la imparţialitatea şi echilibrul informaţiei, fapt de natură să afecteze 
posibilitatea publicului de a-şi forma în mod liber o opinie cu privire la subiectul adus 
în atenţia sa.  

   Sancţiunea a fost aplicată şi pentru că ştirile din 6 aprilie 2014 referitoare la 
un incendiu produs la un restaurant din Constanţa au prezentat imagini cu persoane 
aflate în situaţia de victimă, fără acordul acestora, ori imagini care exploatau sau 
scoteau în evidenţă traumele ori traumatismele unei persoane, fapt ce contravine 
dispoziţiilor legale, care interzic difuzarea unor astfel de imagini." 

 
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate. 

 
 
 

PREŞEDINTE, 
 
 

LAURA GEORGESCU 


