
 

 1 

1 

 
Decizia nr. 448 din 14.07.2020 

privind somarea S.C. NOVA MEDIA S.R.L. 
cu sediul în TIMIȘOARA, Piața Aurel Vlaicu nr. 6, jud. Timiș 

CUI 16700035 
Fax: 0256/499801 

 
 
 

- pentru postul de televiziune TELE EUROPA NOVA TM 
 
 

Întrunit în şedinţa publică din 14 iulie 2020, Consiliul Naţional al Audiovizualului a 
analizat raportul de monitorizare întocmit de Direcția Control în baza sesizării nr. 
6658/02.07.2020, cu privire la emisiunea Cer variabil difuzată în data de 24 iunie 2020 
de postul TELE EUROPA NOVA TM. 

Postul de televiziune TELE EUROPA NOVA TM aparţine radiodifuzorului             
S.C. NOVA MEDIA S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV-C 747.1/19.05.2015 eliberată la 
10.07.2018 şi decizia de autorizare nr. 1952.0-1/18.06.2015 eliberată la 10.07.2018). 

În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare şi 
vizionarea unor selecții din înregistrarea emisiunii, membrii Consiliului au constatat că 
radiodifuzorul S.C. NOVA MEDIA S.R.L. a încălcat prevederile art.  64 alin. (1) lit. b) din 
Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu 
modificările şi completările ulterioare (Codul audiovizualului). 

Potrivit dispozițiilor invocate, în virtutea dreptului fundamental al publicului la 
informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele 
principii: 

    b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, 
verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă. 

În fapt, în data de 24 iunie 2020, începând cu ora 21.00, postul de televiziune 
TELE EUROPA NOVA TM a difuzat, în direct, emisiunea gen talk-show ”Cer variabil”, 
realizată de Stelu Iordache.  

Potrivit raportului de monitorizare, emisiunea are ca subiect diferite teme de 
actualitate din administrația locală, politică, sănătate, etc. Invitatul acestei emisiuni a 
fost analistul politic, Sorin Meici.  

În cadrul emisiunii s-au dezbătut două subiecte ale căror titluri au fost scrise pe 
burtieră, pe tot parcursul emisiunii: ”Doctorii se contrazic pe tratamentele anticovid!” și 
”Copii (sic!) victimelor comunismului vor primi 500 lei pe lună!” 

În cadrul primului subiect au intrat, în direct, prin telefon, prof. dr. Virgil Păunescu și 
dr. Virgil Musta - medic primar boli infecțioase.  

Cu privire la cele reclamate de petent s-a constatat că, pe tot parcursul emisiunii s-
au difuzat, în buclă, pe crawl (în partea de jos a ecranului) mai multe enunțuri printre 
care și cel despre care se face referire în reclamație:  

 Redăm din raportul de monitorizare: 



 

 
 

 

2 
Reper orar 21:07:22 ”***Oamenii din vechiul PSD (Ponta.Sarbu.Daciana) prinși 

cu o șpagă de aproape 800.000 de euro! Directorul Unifarm, Ioan Eugen Adrian cerea 
18% dintr-un contract de măști medicale!*** ” 

Potrivit raportului de monitorizare, ”Tehnoredactarea enunțurilor în ordinea 
aparițiilor, difuzate pe crawl (în buclă) este:  

”Numărul deceselor în România din cauza COVID-19 a ajuns la 1.555. *** Alfred 
Simonis, liderul grupului PSD din Camera Deputaților, cere demisia ministrului 
Sănătății, Nelu Tătaru, în urma scandalului UNIFARM. *** Doctorii din Timișoara de la 
eroi la impostori! Prof. dr. Virgil Păunescu, directorul Institutului Oncogen Timișoara, 
susține că tratamentul cu paracetamol care îl aplică dr. Musta pacienților cu coronavirus 
este ”apă de ploaie” și nu are ”niciun efect”!! *** Oamenii din vechiul PSD 
(Ponta.Sarbu.Daciana) prinși cu o șpagă de aproape 800.000 de euro! Directorul 
Unifarm, Ioan Eugen Adrian cerea 18% dintr-un contract de măști medicale! *** Este 
cod galben pe râuri, în intervalul 24 iunie, ora 12:00 - 26 iunie, ora 24:00. *** 
Președintele CJ Timiș, Călin Dobra: ”Solicit Primăriei Timișoara clădirile în paragină 
de pe Aerodromul Cioca”. *** Un grav accident rutier cu cinci victime s-a petrecut în 
apropierea Mănăstirii Piatra Scrisă. *** Fostul comisar șef Marcel Crăciunescu a fost 
condamnat pentru luare de mită la 3 ani de închisoare cu suspendare, 15.000 de lei 
cheltuieli judiciare către stat și la 100 de zile de muncă în folosul comunității . *** Conf. 
dr. ing. Ion Chisăliță este noul președinte al PNL Moldova Nouă. 

 

Analizând conținutul redat mai sus și vizionând selecții din înregistrarea 
emisiunii Cer variabil, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a asigurat 
o informare corectă a publicului, având în vedere că, informația difuzată pe crawl (în 
buclă), ”Oamenii din vechiul PSD (Ponta.Sarbu.Daciana) prinși cu o șpagă de 
aproape 800.000 de euro!” nu au fost verificată și prezentată cu bună-credință, fapt 
ce constituie o încălcare a prevederilor art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul 
audiovizualului. 

În acest context, după analizarea reclamației primită la CNA, membrii 
Consiliului au constatat că aceasta este întemeiată, în sensul că, mesajul la care 
face referire petentul și difuzat pe crawl în data de 24 iunie 2020, în cadrul emisiunii 
”Cer variabil”, a avut un conținut ofensator la adresa acestuia, fiind părtinitor și 
difuzat cu              rea-credință, astfel încât publicul nu și-a putut forma în mod liber 
opinia cu privire la conținutul acestuia.  

Membrii Consiliului consideră că radiodifuzorul avea obligația să asigure o 
informare corectă și obiectivă, prezentată cu bună-credință pentru a favoriza libera 
formare a opiniilor. În aceste condiții, Consiliul a apreciat că prezentarea pe crawl a 
mesajului menționat în cadrul emisiunii Cer variabil s-a făcut cu încălcarea 
prevederilor privind informarea corectă a publicului în cadrul programelor 
audiovizuale prevăzute la art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului.  

În calitate de garant al interesului public, în baza competenţelor şi obligaţiilor 
stabilite prin lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că radiodifuzorii au 
obligaţia de a informa publicul în mod corect în legătură cu problemele de interes 
public, iar acest lucru trebuie făcut în mod imparţial şi cu bună-credință în ceea ce 
priveşte informațiile și faptele prezentate, fără a se aduce atingere dreptului la 
informare a telespectatorilor și, în speță, dreptului persoanei în cauză de a se apăra 
cu privire la acuzația de luare de mită formulată la adresa sa, chiar dacă această 



 

 
 

 

3 
acuzație a fost adusă la cunoștința publicului sub formă de mesaj difuzat pe crawl în 
cadrul emisiunii menționate. 

Având în vedere aceste aspecte, ţinând cont de criteriile de individualizare a 
sancţiunii prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului și de faptul că pentru 
fapte similare radiodifuzorul a mai fost sancționat anterior, membrii Consiliului au 
propus sancționarea acestuia cu somație publică. 

Supusă la vot, sancţiunea a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate 
prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului. 

În temeiul art. 91 alin. (1) și alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu 
modificările şi completările ulterioare, 

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea 
 

DECIZIE: 
 

Art. 1: Radiodifuzorul S.C. NOVA MEDIA S.R.L.  având licenţa audiovizuală nr. 
TV-C 747.1/19.05.2015, eliberată la 10.07.2018 şi decizia de autorizare nr. 1952.0-
1/18.06.2015, eliberată la 10.07.2018, pentru postul TELE EUROPA NOVA TM se 
sancţionează cu somație publică de intrare în legalitate pentru încălcarea 
prevederilor art. 64 alin. (1) lit. b) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de 
reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare. 

 
Art. 2: În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, 

prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii 
de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile 
de la comunicare. 

 
Art. 3: Potrivit dispoziţiilor art. 93¹ alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 

504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul S.C. NOVA MEDIA 
S.R.L. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor 
şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala 
emisiune de ştiri, următorul text: 

 
“Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat cu somație publică postul 

TELE EUROPA NOVA TM, deoarece, în cadrul emisiunii ”Cer variabil” din 24 iunie 
2020, nu a asigurat o informare corectă, în sensul că a difuzat pe crawl un mesaj 
părtinitor și prezentat cu rea-credință la adresa unei persoane acuzate că a luat mită, 
fapt ce constituie o încălcare a prevederilor art. 64 Codul audiovizualului.” 

 
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate. 

 
 

PREȘEDINTE, 
 

 

MARIA MONICA GUBERNAT 
 
 
 
 

 

              Serviciul Juridic, Reglementări  
                                                                 și Relații Europene 



 

 
 

 

4 
               Şef serviciu Ciobanu Dumitru 

 

 
 


