
 

CONSILIUL NAŢIONAL AL AUDIOVIZUALULUI 
Autoritate  publică  autonomă 

Bucureşti, ROMÂNIA 
Bd. Libertăţii  nr.14,    sector 5,   cod 050706 

  Fax: (004)021-305.53.54  Tel./fax: (004)021-305.53.56    
www.cna.ro      TelVerde : 0.800.888.555     e-mail : cna@cna.ro 

Decizia nr. 676 din 13.12.2016
privind amendarea cu 5.000 lei a S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L.

cu sediul în Bucureşti, str. Cristian Popişteanu nr. 2-4, et. 3, biroul nr. 7,
sector 1 C.U.I. RO 27759259

Tel.: 021/599.66.00 Fax: 021/599.66.03

- pentru postul de televiziune B1 TV
Str. Ion Câmpineanu nr. 20, sector 1 Bucureşti

Tel: 021/312.13.35 Fax: 021/201.16.59; 021/201.16.08

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 13 decembrie 2016, Consiliul Naţional
al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, cu privire la
emisiunea electorală „Dosar de politician”, ediţia din 01 decembrie 2016, difuzată
de postul B1 TV.

Postul de televiziune B1 TV aparţine S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. (licenţă
audiovizuală nr. S-TV 26.4/15.06.2000, decizia de autorizare nr. 468.0/30.05.2002
şi reautorizare nr. 468.0-5/30.05.2002).

În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de
monitorizare şi a vizionării imaginilor, Consiliul a constatat că radiodifuzorul
S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. a încălcat dispoziţiile art. 40 alin. (1) din Decizia
nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu
modificările şi completările ulterioare.

Conform prevederilor invocate, în virtutea dreptului la propria imagine, în
cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind
fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi,
iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de
vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale,
acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; în situaţia în care
persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze
acest fapt.

În fapt, în ziua de 1 decembrie 2016, postul de televiziune B1 TV a difuzat
de la ora 20:30, emisiunea electorală “Dosar de politician” în care au fost prezenţi
candidaţi PRU.

În timpul discuţiilor, atât moderatorul, cât şi candidatul PRU,
Sebastian Ghiţă, au făcut afirmaţii acuzatoare la adresa d-lui Mihai Goţiu,
candidat din partea Uniunii Salvaţi România (USR), fără a aduce dovezi în acest
sens şi fără să prezinte punctul de vedere pentru ca publicul să-şi formeze propria
opinie şi să evalueze cât de justificate sunt acuzaţiile.

Potrivit raportului de monitorizare, moderatorul l-a acuzat pe dl. Mihai Goţiu
de un comportament imoral, prezentând publicului o poză în care acesta apare
dormind pe o plajă, cu capul pe un PET de bere având alt PET de bere lângă el.
După ce invitații fac comentarii despre acest candidat și despre formaţiunea
politică USR, moderatorul îl invită pe dl. Mihai Goţiu să intervină telefonic pentru a
beneficia de dreptul la replică.



2
Cităm din raportul de monitorizare:
“Silviu Mănăstire: (...) vedeți un candidat, un domn, pe nume Mihai Goțiu

care doarme pe niște PET-uri de bere după un chef monstru, probabil, la Vama
Veche.(...) Domnul Goțiu care a fost plătit de Societatea Academică Română și
de... A scris o carte împotriva Roșiei Montane, da, știm interesele lui Soros în
zona asta. Practic omul, începând din 2006 de când nu mai lucrează în presă este
plătit de Centrul de Informare Roșia Montană finanțat de Open Society, din martie
2007 până în iunie 2008 a fost plătit pentru strategii pentru Roșia Montană. (...)

Sebastian Ghiță: Problema e că omul acesta vrea să ajungă ministru în
România. Asta e problema.

Silviu Mănăstire: De ce, nu e bun de ministru? Dar știți ce? Bea bere
Timișoreana ca să facem reclamă brend-ului. Deci nu bea bere străină, domnu´
Ghiță, bea bere românească.

Sebastian Ghiță: Mie îmi place că ați pus imaginea asta pe ecran și românii
trebuie să se uite cu atenție și să vadă cu atenție ce ne propun acești saltimbaci
politici născuți din cele 660 de fundații, de organizații are Soros în România. (...)
Vina noastră e că ne lăsăm din când în când păcăliți de câte o persoană din
aceasta pe care ne-o puneți pe ecrane care vrea să ne reprezinte și vrea să
conducă. Ce să conducă Uniunea Sabotați România? Ce poate să conducă un
astfel de om? Că nici musafirii la ușă n-o să poată să fie în stare să conducă.

Silviu Mănăstire: Știți care este tragedia? Este locul întâi la Senat și dacă
sondajele dau USR-ul în Parlament, omul ăsta poate ajunge senator. (...)”.

Vizionând înregistrarea, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul
a încălcat prevederile legale cu privire la protecţia demnităţii umane şi a dreptului
la imagine a persoanei, întrucât comentariile făcute de moderatorul şi invitatul
emisiunii, dl. Sebastian Ghiţă, candidat din partea PRU la alegerile parlamentare,
au conţinut afirmaţii acuzatoare, nesusţinute cu dovezi, la adresa d-lui Mihai Goţiu,
candidat din partea Uniunii Salvaţi România (USR).

Astfel, membrii Consiliului au constatat că afirmaţiile acuzatoare făcute chiar
de către moderatorul emisiunii la adresa d-lui Mihai Goţiu, precum: „Domnul
Goțiu …a fost plătit de Societatea Academică Română…” şi că “începând din
2006 de când nu mai lucrează în presă este plătit de Centrul de Informare Roșia
Montană finanțat de Open Society, din martie 2007 până în iunie 2008 a fost plătit
pentru strategii pentru Roșia Montană…” nu au fost probate cu dovezi, fiind de
natură a-i prejudicia dreptul la imagine şi demnitate.

Aşa cum rezultă din conţinutul raportului de monitorizare, moderatorul
l-a invitat pe dl. Mihai Goţiu să intervină prin telefon, pentru a-i acorda dreptul la
replică, conştient fiind că afirmaţiile acuzatoare făcute la adresa acestuia sunt de
natură a-i prejudicia imaginea şi demnitatea, însă acest aspect nu reprezintă o
respectare a princiului audiatur et altera pars prevăzut de legiuitor la art. 40
alin. (1) din Codul audiovizualului.

Raportat la conţinutul prezentat, Consiliul a constatat că radiodifuzorul nu
şi-a respectat obligaţia legală de a-i solicita d-lui Mihai Goţiu un punct de vedere
cu privire la afirmaţiile acuzatoare făcute chiar de către moderatorul emisiunii,
punct de vedere care ar fi permis publicului să-şi formeze propria opinie în
legătură cu veridicitatea acestor afirmaţii.

De asemenea, membrii Consiliului au constatat că în timpul discuţiilor din
studio despre candidatul Mihai Goţiu, invitatul Sebastian Ghiţă, candidat PRU la



3
alegerile parlamentare, a făcut afirmaţii acuzatoare la adresa acestuia,
catalogându-l ca făcând parte dintre “aceşti saltimbaci politici născuţi din cele 660
de fundaţii, de organizaţii Soroş în România”, fără ca moderatorul să-i solicite
dovezi în acest sens.

Or, în virtutea dreptului la propria imagine, legiuitorul a prevăzut la art. 40
alin. (1) din Codul audiovizualului că, în cazul în care, în programele audiovizuale se
aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale,
acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină
pentru a-şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de
servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera
pars; în situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere,
trebuie să se precizeze acest fapt.

Consiliul apreciază că scopul prezentării unei fotografii în care dl. Mihai
Goţiu apare dormind pe o plajă, cu capul pe un PET de bere având alt PET de
bere lângă el, este acela de a-i prejudicia imaginea şi demnitatea şi de a-l
discredita în faţa publicului telespectator, dând un semnal negativ, de a nu vota
“un astfel de om” pe lista Uniunii Salvaţi România pe care candidatul PRU,
Sebastian Ghiţă, o denumeşte “Uniunea Sabotaţi România”.

Membrii Consiliului consideră că astfel de afirmaţii acuzatoare făcute chiar
de către moderatorul emisiunii la adresa d-lui Mihai Goţiu dau naştere obligaţiei de
a respecta principiul audiatur et altera pars.

Respectarea acestui principiu instituit de lege, comportă nu doar ocrotirea
interesului privat al persoanei la care se referă acuzaţiile, ci şi ocrotirea interesului
public la asigurarea accesului la informaţie într-un mod corect şi imparţial.

Recunoscând dreptul la opinie a persoanei, precum şi la alegerea modului
în care realizatorul/moderatorul unei emisiuni îşi exprimă punctul de vedere cu
privire la un subiect, Consiliul apreciază că formularea unor acuzaţii la adresa unei
persoane, în lipsa prezentării punctului său de vedere, reprezintă o nerespectare a
unei obligaţii legale, întrucât lezează imaginea şi demnitatea persoanei şi
afectează publicul care nu-şi poate forma o opinie în mod liber.

Având în vedere domeniul în care îşi desfăşoară activitatea, un
realizator/moderator de emisiuni, formator de opinii, trebuie să aibă o conduită de
respectare a dispoziţiilor legale ce reglementează comunicarea audiovizuală şi
să-şi exercite dreptul la liberă exprimare cu respectarea drepturilor celorlalţi.

Consiliul consideră că radiodifuzorul are obligaţia să respecte aceste norme,
fără nicio excepţie, întrucât potrivit normelor legale interne şi internaţionale, orice
persoană se bucură de protecţia drepturilor fundamentale, cum este şi dreptul la viaţă
privată din care face parte şi dreptul la imagine şi demnitate.

Având în vedere aceste considerente, ţinând cont de faptul că libertatea de
exprimare nu este un drept absolut, ci este limitat de obligaţia corelativă de a nu
prejudicia drepturile altor persoane, Consiliul consideră că norma invocată anterior
este valabilă şi se aplică oricărui conţinut audiovizual, fără excepţii şi fără distincţii.

Faţă de împrejurarea că, anterior prezentei decizii de sancţionare,
radiodifuzorul a mai fost sancţionat pe parcursul ultimului an, pentru încălcarea
aceloraşi prevederi legale, sancţiuni care nu şi-au produs efectul scontat de
prevenţie şi nu a determinat radiodifuzorul să adopte o conduită de respectare a
dispoziţiilor legale respective, şi ţinând cont de criteriile de individualizare a
sancţiunii, prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, respectiv, de



4
gravitatea şi efectele faptei, membrii Consiliului, au propus sancţionarea
radiodifuzorului cu amendă în cuantum de 5.000 de lei.

Supusă la vot, propunerea de amendare a radiodifuzorului a fost adoptată cu
respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului
nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul prevederilor art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului
nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Art. 1: Radiodifuzorul S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L., titularul licenţei
audiovizuale nr. S-TV 26.4/15.06.2000, al deciziei de autorizare
nr. 468.0/30.05.2002 şi reautorizare nr. 468.0-5/30.05.2002, pentru postul de
televiziune B1 TV, se sancţionează cu amendă de 5.000 lei pentru încălcarea
prevederilor art. 40 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare
a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului,
prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii
de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile
de la comunicare.

Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului
nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are
obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi
vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în
principala emisiune de ştiri, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat cu amendă de 5.000 de lei
postul B1 TV, deoarece, în emisiunea electorală „Dosar de politician” difuzată în
ziua de 01.12.2016, atât moderatorul cât şi unul dintre invitaţi au făcut afirmaţii
acuzatoare la adresa moralităţii unei persoane, fără a-i solicita acesteia un punct
de vedere, aşa cum prevăd dispoziţiile art. 40 din Codul Audiovizualului.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.

PREŞEDINTE,

LAURA GEORGESCU

Serviciul juridic şi reglementări,

Şef serviciu Dumitru Ciobanu



5


