
 

CONSILIUL NAŢIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
Autoritate  publică  autonomă 

Bucureşti, ROMÂNIA 
Bd. Libertăţii  nr.14,    sector 5,   cod 050706 

  Fax: (004)021-305.53.54  Tel./fax: (004)021-305.53.56    
www.cna.ro      TelVerde : 0.800.888.555     e-mail : cna@cna.ro 

Decizia nr. 677 din 13.12.2016 
privind somarea  S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L., 

PLOIEŞTI, Str. Democraţiei nr. 28A, spaţiul de lucru nr. 2, 
Construcţia C1, parter, jud. PRAHOVA 

CUI: 14954665 
Tel.: 0318.609.499    Fax: 0378.603.160 

 

- pentru postul de televiziune ROMÂNIA TV 
Bucureşti, Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1  

 
 

 
 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 13 decembrie 2016, Consiliul Naţional al 
Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Direcţia Monitorizare care au avut ca 
obiect emisiunile dezbatere electorale difuzate de postul ROMÂNIA TV, în 
perioadele 18-24.11.2016, respectiv 25.11-01.12.2016, precum şi emisiunile difuzate 
în ziua votării, 11 decembrie 2016. 

Postul de televiziune ROMÂNIA TV aparţine radiodifuzorului  
S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 
281.5/09.06.2011, decizia de autorizare 1779.0/09.06.2011 şi reautorizare  
nr. 1779.1-4/01.11.2011). 
 În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea rapoartelor de 
monitorizare şi a vizionării înregistrării, membrii Consiliului au constatat că 
radiodifuzorul S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L. a încălcat prevederile  articolelor 
5 alin. (1) lit.c ) şi 14 lit. c) din Decizia nr. 592/2016 privind regulile de desfăşurare în 
audiovizual a campaniei electorale din anul 2016 pentru alegerea Camerei 
Deputaţilor şi a Senatului, precum şi ale art. 71 alin. (2) lit. b) din Legea  
nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru 
organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente. 
 Potrivit dispoziţiilor invocate din Decizia nr. 592/2016: 
 - art. 5 alin. (1): Pentru reflectarea campaniei electorale, radiodifuzorii pot 
realiza şi difuza numai următoarele tipuri de emisiuni cu caracter electoral: 

c) de dezbatere electorală, prevăzute la art. 67 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 
208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în care radiodifuzorii pun în 
discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania 
electorală, cu participarea a cel puţin 2 candidaţi sau reprezentanţii lor; în cazul 
neparticipării unui candidat sau a unui reprezentant al acestuia, acest fapt este 
menţionat; emisiunile vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul 
posturilor de radio, şi, respectiv, vor fi semnalate prin marcajul "emisiune de 
dezbatere electorală", afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul 
posturilor de televiziune; emisiunile de dezbateri electorale pot fi difuzate în zilele de 
luni până duminică. 

- art. 14: În ziua votării sunt interzise: 
c) comentarii referitoare la competitorii electorali, înainte de încheierea votării; 

 Conform prevederilor citate din Legea nr. 208/2015: 
- art. 71 alin. (2): În cadrul emisiunilor electorale, candidaţii au următoarele 

obligaţii: 



 2
b) să nu facă afirmaţii care pot aduce atingere demnităţii umane sau moralei 

publice. 
 În fapt, în perioadele monitorizate, respectiv 18-24.11.2016 şi 25.11-
01.12.2016, postul ROMÂNIA TV  a difuzat mai multe emisiuni de dezbatere 
electorale. 
 În baza rapoartelor de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că 
emisiunile de dezbatere electorale au fost difuzate cu încălcarea prevederilor art. 5 
alin. (1) lit. c) din Decizia nr. 592/2016, deoarece unele dintre emisiuni nu au fost 
semnalate prin marcajul "emisiune de dezbatere electorală", afişat în mod vizibil pe 
toată durata difuzării, iar la unele nu au participat cel puţin doi candidaţi sau 
reprezentaţi ai acestora.  
 Astfel, de exemplu, potrivit raportului de monitorizare, emisiunea „Breaking 
News”, ediţiile din 20.11.2016, de la ora 10.17, şi din 24.11.2016, de la orele 09.00. 
10.00 şi 16.06, nu au fost însoţite de nicio menţiune privind semnalarea lor ca atare, 
aşa cum prevede norma invocată. 
 De asemenea, exemplificăm din raportul de monitorizare câteva emisiuni de 
dezbatere electorale la care a participat un singur candidat: „Breaking News” 
(26.11.2016, ora 10.00 – Lucian Bolcaş; 27.11.2016, ora 11.11 – Sebastian Ghiţă; 
30.11.2016, orele 10.14, respectiv 14.09 - Lucian Bolcaş, Sebastian Ghiţă), 
„România în 60 de minute” (26.11.2016,ora 19.48 – Liviu Dragnea), „Ultima oră” 
(01.12.2016, ora 19.00 – C.P. Tăriceanu). 
 Membrii Consiliului au mai constatat că în cadrul unor emisiuni difuzate în ziua 
votării, 11 decembrie 2016, înainte de încheierea acesteia,  au fost făcute comentarii 
cu caracter electoral, cum ar fi: „Bogdan Chireac, comentând declaraţia lui Victor 
Ponta: Are o sintagmă care scoate poporul la vot, asta cu mocirla: noi mocirla am 
votat împotriva stăpânilor. Chestiunea asta că noi am votat mocirla va fi decontată 
până la nouă seara. Domnul ăsta care e prim ministru şi-a pus eticheta pe guvernul 
său: mocirlă.   Bogdan Chireac la adrea lui  Ghiță Sebastian, candidat PRU:  Eu îl 
aștept să voteze pe Sebastian Ghiță, politicianul rachetă al acestor alegeri . Sunt 
curios ce vrea să spună domnul sebastian Ghiță, Donald Trump de România. 
Bogdan Chireac despre un partid națioanlist cu șanse la alegeri: Există un partid 
naționalist nou creat cu puternic impact  și care în opinia mea va constitui principala 
surpriză a acestor alegeri.”   

În aceeaşi şedinţă publică, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a 
încălcat şi prevederile art. 71 alin. (2) lit. b) din Legea 208/2015, potrivit cărora în 
cadrul emisiunilor electorale, candidaţii au obligaţia de a nu face afirmaţii care pot 
aduce atingere demnităţii umane sau moralei publice. 

Astfel, în emisiunea electorală „Ro la raport” din 29.11.2016, de la ora 21.42, 
candidatul Victor Ponta a făcut următorul comentariu la adresa d-nei Monica 
Macovei: „Întotdeauna este uşor să găseşti pe cineva, este de exemplu Monica 
Macovei, primul caz, care-şi vinde ţara pentru interesul propriu. Doamna Macovei 
câştigă mulţi euro, doamnă. Cu salariul doamnei Macovei am putea, apropo de ce 
aţi dat dumneavoastră la început, am putea nă numai mărim întreţinerea pentru 
oamenii aceia  cu disabilităţi. Ei trăiesc foarte bine. Dacă vă uitaţi câte programe 
europene au accesat o să vedeţi că au mai mulţi bani decât are RTV-ul sau vreo 
firmă privată. Moderator: Cu siguranţă. (...) Ghiţă Sebastian: Realitatea este că 
Monica Macovei nu doar că ia câţiva arginţi ca să vândă România, a pledat în 
favoarea Ungariei şi împotriva României la CEDO.” 

În raport de aceste constatări şi de prevederile legale menţionate, membrii 
Consiliului au constatat că acest gen de afirmaţii a fost de natură să aducă atingere 
demnităţii umane a persoanei vizate de conţintul lor. 



 3
Faţă de aceste aspecte, ţinând cont de criteriile de individualizare a sancţiunii 

prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus 
şi au votat, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, sancţionarea 
radiodifuzorului cu somaţie publică. 

În temeiul dispoziţiilor art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului  
nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 76 din Legea nr. 
208/2015, 

  Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea 
 

DECIZIE: 
 

 Art. 1: Radiodifuzorul S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L. (licenţa 
audiovizuală nr. S-TV 281.5/09.06.2011, decizia de autorizare 1779.0/09.06.2011 şi 
reautorizare nr. 1779.1-4/01.11.2011, pentru postul de televiziune ROMÂNIA TV)  
se sancţionează cu somaţie publică pentru încălcarea prevederilor  articolelor 5 
alin. (1) lit.c ) şi 14 lit. c) din Decizia nr. 592/2016 privind regulile de desfăşurare în 
audiovizual a campaniei electorale din anul 2016 pentru alegerea Camerei 
Deputaţilor şi a Senatului, precum şi ale art. 71 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 208/2015 
privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi 
funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente. 

 Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea 
audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios 
administrativ a Curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, 
în termen de 15 zile de la comunicare. 

 Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, 
cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaţia de a 
transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel 
puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune 
de ştiri, următorul text: 

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat cu somaţie publică postul 
ROMÂNIA TV, deoarece la emisiunile de dezbateri electorale nu au participat cel 
puţin doi candidaţi, iar acestea nu au fost semnalate aşa cum prevede Decizia CNA 
nr. 592/2016. De asemenea, în ziua votării, înainte de încheierea acesteia, au fost 
făcute comentarii  cu caracter electoral, fapt interzis de aceeaşi decizie.” 

 

 Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate. 
 

PREŞEDINTE, 
 
 

LAURA GEORGESCU 
 

  
Serviciul juridic şi reglementări, 

 
 Şef serviciu Dumitru Ciobanu  
  


