
 

CONSILIUL NAŢIONAL AL AUDIOVIZUALULUI 
Autoritate  publică  autonomă 

Bucureşti, ROMÂNIA 
Bd. Libertăţii  nr.14,    sector 5,   cod 050706 

  Fax: (004)021-305.53.54  Tel./fax: (004)021-305.53.56    
www.cna.ro      TelVerde : 0.800.888.555     e-mail : cna@cna.ro 

Decizia nr. 678 din 13.12.2016
privind amendarea cu 30.000 lei a S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L.,

PLOIEŞTI, Str. Democraţiei nr. 28A, spaţiul de lucru nr. 2,
Construcţia C1, parter, jud. PRAHOVA

CUI: 14954665
Tel.: 0318.609.499 Fax: 0378.603.160

- pentru postul de televiziune ROMÂNIA TV
Bucureşti, Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 13 decembrie 2016, Consiliul Naţional al
Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Direcţia Monitorizare care au avut ca
obiect emisiunile „Ultima oră” din 29.11.2016 (reclamaţia nr. 10563/05.12.2016),
„Ştirile România TV, “Cheia Zilei” din 09.12.2016 (reclamaţiile nr.10778/11.12.2016,
10778/1/11.12.2016, 10778/2/11.12.2016, 10778/3/11.12.2016, 10778/4/11.12.2016,
10778/5/11.12.2016, 10778/6/11.12.2016, 10778/7/11.12.2016, 10778/8/11.12.2016,
10778/9/11.12.2016, 10778/10/11.12.2016, 10778/11/11.12.2016, 10778/12/11.12.2016,
10778/13/11.12.2016,10778/14/11.12.2016,10778/15/11.12.2016,10778/16/11.12.2016,
10778/17/11.12.2016,10778/18/11.12.2016,10778/19/11.12.2016,10778/20/11.12.2016,
10778/21/11.12.2016,10778/22/11.12.2016,10778/23/11.12.2016, 10778/24/11.12.2016,
10779/11.12.2016,10779/1/11.12.2016,10779/2/11.12.2016,10780/11.12.2016,10781/11.
12.2016,10781/1/11.12.2016, 10786/11.12.2016, 10789/11.12.2016, 10798/11.12.2016,
10800/11.12.2016) şi „Alege România” din 11.12.2016, emisiuni difuzate de postul
ROMÂNIA TV.

Postul de televiziune ROMÂNIA TV aparţine radiodifuzorului
S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV
281.5/09.06.2011, decizia de autorizare 1779.0/09.06.2011 şi reautorizare
nr. 1779.1-4/01.11.2011).

În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea rapoartelor de
monitorizare şi a vizionării înregistrării, membrii Consiliului au constatat că
radiodifuzorul S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L. a încălcat prevederile art. 3 alin.
(2) din Legeau audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
şi ale articolelor 47 alin. (1) şi 64 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de
reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare
(Codul audiovizualului).

Potrivit dispoziţiilor invocate din Legea audiovizualului:
- art. 3 alin. (2): Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să

asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi
evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.

Conform prevederilor din Codul audiovizualului:
- art. 47 alin. (1): Este interzisă difuzarea în programele audiovizuale a

oricăror forme de manifestări antisemite sau xenofobe.



2
- art. 64 alin. (1): În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare,

furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii:
lit. a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii;
lit. b) informarea cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă,

verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.
Analizând raportul de monitorizare având ca obiect emisiunea “Ştirile România

TV” şi “Cheia zilei” din 09.12.2016, membrii Consiliului au constatat că acestea au
fost difuzate cu încălcarea prevederilor privind informarea corectă a publicului.

În fapt, în cadrul emisiunii informative “Ştirile România TV”, de la ora 15:00, în
regim Breaking News, postul ROMÂNIA TV a difuzat o înregistrare audio-video,
prezentată că ar fi din partea grupării de hackeri Anonymous. În cadrul înregistrării
audio-video, o voce alterată digital pretinde că incendiul de la clubul Colectiv din 30
noiembrie 2015 ar fi fost premeditat de miliardarul american George Soros, în
beneficiul d-lui Dacian Cioloș.

Înregistrarea, în limba engleză, a fost subtitrată în limba română: “Ne-aţi ucis
prietenii fără scrupule ca să împărţiţi puterea între voi. Nu ne pasă cum aţi muşamalizat întreaga tragedie.
Vrem să ştiţi că noi ştim ce aţi făcut. Este intolerabil să ne folosiţi prietenii morţi pentru a rămâne la putere şi
a guverna o ţară ce nu înţelege nimic. V-am trimis prin surse sigure informaţii vitale pentru aflarea adevărului.
Aveţi imagini video dovedind ceea ce s-a întâmplat în AM-O4K sau colectiv, aşa cum il numiţi voi. Ce aţi
făcut cu acest lucru? Nimic. Pentru că noi ştim ce preţ plăteşte guvernul vostru astfel încât adevărul să nu fie
descoperit niciodată. Nu vom interveni în lupta voastră pentru putere. Nu este preocuparea noastră. Nu vom
negocia cu o ţară de sclavi fără consideraţie faţă de cei morţi, astfel încât să asistăm cu indiferenţă la o lovitură
de stat. Este pentru prima dată când am iniţiat o colaborare instituţională pentru ca adevărul să fie cunoscut în
cazul operaţiunii AM-04K. Vom trimite dovada faptului că cei din Colectiv au fost ucişi. Noi ştim detalii
privind întregul plan. Noi ştim detalii cu privire la tranzacţiile bancare făcute înainte de evenimente. Noi ştim
de unde au venit banii şi pentru ce au fost folosiţi. Am urmat traseul acestora din organizaţii controlate de
George Soros, care au finanţat, de asemenea, învestitura lui Dacian Cioloş în funcţia de prim ministru. Nu este
problema noastră ca aţi acceptat această regie. Ştim de asemenea că documente, video, mărturii şi alte dovezi
esenţiale au intrat în posesia Departamentului de Protecţie Internă a Ministerului Afacerilor Interne din
România, care a fost desfiinţat printr-un ordin al prim ministrului vostru, Dacian Cioloş. Dacă voi acceptaţi
acest lucru, noi nu îl acceptăm. Ce s-a întamplat cu aceste informaţii clasificate? Unde sunt acestea acum? De
ce au fost uciși prietenii noştri? Cine i-a ucis? Ca o dovadă a faptului că acest lucru nu este o cacealma, vă
punem la dispoziţie un draft al unor ofiţeri de informaţii români care urmează să fie adesată Ministerului
Afacerilor Interne. Acest lucru dovedeşte faptul că noi nu iertăm şi noi nu uităm. NOI SUNTEM
ANONYMOUS.”

În cadrul ediţiei informative de la ora 15.00 au fost făcute comentarii
referitoare la conţinutul acestei înregistrări, pe ecran fiind afişate titlurile: „ACUZAȚII-
ȘOC: SOROS A PUS LA CALE TRAGEDIA DE LA COLECTIV; SOROS, TRANZACȚII DUBIOASE
PENTRU FINANȚAREA OPERAȚIUNII COLECTIV; LOVITURĂ DE STAT ANUNȚATĂ ÎN
ROMÂNIA, CINE ASCUNDE ADEVĂRUL; SERVICIUL SECRET AL MAI, DESFIINȚAT DUPĂ
SCANDALUL COLECTIV; CEI MAI CUNOSCUȚI HACKERI, ULTIMATUM DE 10 ZILE PENTRU
GUVERN; ANONYMOUS: COLECTIV ESTE OPERAȚIUNEA CU NUME DE COD “AM-04K”;
MINCIUNILE LUI CIOLOȘ, DEMASCATE ÎNAINTE DE ALEGERI”.

Potrivit raportului de monitorizare, în cadrul emisiunii nu a fost indicată sursa
înregistrării audio-video, care a avut o durată de 2 minute și 32 de secunde,
înregistrarea fiind difuzată şi la ora 15:11.

Şi în cadrul ediţiei informative de la ora 16.00 a fost difuzată această
înregistrare.

“Titluri afișate pe ecran: ACUZAȚII-ȘOC: SOROS A PUS LA CALE TRAGEDIA DE LA
COLECTIV; SOROS, TRANZACȚII DUBIOSE PENTRU FINANȚAREA OPERAȚIUNII COLECTIV;
LOVITURĂ DE STAT ANUNȚATĂ ÎN ROMÂNIA, CINE ASCUNDE ADEVĂRUL; MINCIUNA LUI
CIOLOȘ, DATĂ ÎN VILEAG;

Prezentator: Continuăm cu dezvăluiri fără precedent despre implicarea reț elei Soros în tragedia de la
Colectiv. Cel puţin hackerii de la cea mai cunoscută organizaţie mondială, Anonymous sunt cei care aduc
acuzaţii extrem de grave. Ei spun exact că miliardarul din Manhattan, care s-ar afla în spatele mai multor



3
candidaţi din România, e implicat direct sau indirect în cea mai mare tragedie de la noi. Mai exact, au fost
tranzacţii dubioase înainte de Colectiv din conturile ONG-urilor controlate de Soros. Hackerii vorbesc şi
despre o lovitură de stat.”

Este difuzată din nou înregistrarea audio-video.
Acest subiect a fost reluat, în aceeaşi zi, şi în cadrul emisiunii „Cheia zilei” de

la ora 19.00, fiind difuzată, parţial, înregistrarea respectivă, însoţită de comentarii şi
titluri pe care le redăm din raportul de monitorizare:

Titluri: „INCENDIAR: SOROS ACUZAT CĂ A REGIZAT CĂDEREA GUVERNULUI ÎN
ROMÂNIA; LOVITURĂ DE STAT MASCATĂ SUB TRAGEDIA DIN COLECTIV,
ADEVĂRURI ASCUNSE.”

Paula Rusu: Apropo de stări de spirit, un film face.. un film straniu.. face furori în aceste
momente pe internet și nu numai. Este un film care, într-un mod absolut surprinzător, face niște
legături despre care nu s-a mai vorbit acum între nenorocirea de la Colectiv și presupusele legături
pe care le-ar avea oamenii lui Soros, poate, cu această poveste. Nu știm, rămâne de verificat. Filmul
este, cum vă spuneam, destul de straniu.

În continuare, este difuzat un material audio-video, cu durata de 2 minute și 40 de secunde,
care constă într-un montaj cu imagini de la protestele din noiembrie 2015, George Soros, flăcări,
teancuri de bancnote, interiorul Parlamentului României, interiorul clubul Colectiv arzând și membri
ai cabinetului Ciolos depunând jurământul de învestire.

Voce din off: Hackerii de la cea mai cunoscută organizație mondială, Anonymous, aduc
acuzații extrem de grave. Ei spun că miliardarul din Manhattan, care s-ar afla în spatele mai multor
candidați din România, este implicat direct sau indirect în tragedia de la Colectiv. Mai mult, ei
vorbesc și despre o lovitură de stat.

Înregistrare audio-video: Nu vom negocia cu o tara de sclavi fara consideratie fata de cei
morti, astfel incat sa asistam cu indiferenta la o lovitura de stat. Este pentru prima data cand am
initiat o colaborare institutionala pentru ca adevarul sa fie cunoscut in cazul operatiunii AM-04K.
Vom trimite dovada faptului ca cei din Colectiv au fost ucisi. Noi stim detalii privind intregul plan.
Noi stim detalii cu privire la tranzactiile bancare facute inainte de evenimente. Noi stim de unde au
venit banii si pentru ce au fost folositi. Am urmat traseul acestora din organizatii controlate de
George Soros, care au finantat, de asemenea, investitura lui Dacian Ciolos in functia de prim
ministru.

Voce din off: Acuzaţiile nu se opresc însă aici.
Înregistrare audio-video: Nu este problema noastra ca ati acceptat aceasta regie. Stim de

asemenea ca documente, video, marturii si alte dovezi esentiale au intrat in posesia Departamentului
de Protectie Interna a Ministerului Afacerilor Interne din Romania, care a fost desfiintat printr-un
ordin al prim ministrului vostru, Dacian Ciolos. Daca voi acceptati acest lucru, noi nu il acceptam.

Voce din off: De altfel, apar tot mai multe informaţii potrivit cărora miliardarul din
Manhattan a reuşit să construiască în România o adevărată reţea de influenţă prin oamenii cheie
plasaţi deja în toate zonele de interes, de la la societatea civilă până la justiţie sau alte poziţii înalte
de la vârful ţării.

Pe ecran apar următoarele (pe fundal se află o imagine cu mai multe bancnote de dolari
americani):
 SOCIETATE CIVILĂ, cu săgeți spre fotografii cu ALINA MUNGIU PIPPIDI, Societatea Academică din
România; IONUȚ SIBIAN, Fundația ptr. Dezv. Societății Civile; ANDREI CORNEA, Grupul pentru Dialog Social
 ADMINISTRAȚIE PUBLICĂ, cu săgeți spre fotografii cu SORIN IONIȚĂ, Expert Forum; CRISTIAN
GHINEA, Centrul Român pentru Politici Europene; VIOLETA ALEXANDRU, Institutul de Politici Publice
 JUSTIȚIE, cu săgeți spre fotografii cu MONICA MACOVEI, Apador CH; CRISTINA GUSETH, Freedom
House; GEORGIANA IORGULESCU, Centrul de Resurse Juridice
 MEDIU, cu săgeți spre fotografii cu LIVIU MIHAIU, Salvați Dunărea și Delta; NICUȘOR DAN, Salvați
Bucureștiul; EUGEN DAVID, Asoc. Alburnus Maior Roșia Montană

Voce din off: În Statele Unite, după victoria cu Donald Trump, au fost organizate proteste.
Potrivit publicaţiilor americane, de o grupare activistă de stânga înfiinţată de fundaţia lui George
Soros.

Materialul se încheie cu imagini audio-video de la proteste din Statele Unite ale Americii.”



4

Analizând emisiunile din al căror conţinut am exemplificat anterior şi cu privire
la care au fost primite mai multe reclamaţii, membrii Consiliului au constatat că
acestea au fost difuzate cu încălcarea prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea
audiovizualului şi ale 64 alin. (1) din Codul audiovizualului.

În aceeaşi şedinţă publică, Consiliul a analizat şi raportul cu privire la
emisiunea „Ultima oră” din 29.11.2016 constatând că şi aceasta a fost difuzată cu
încălcarea prevederilor privind informarea corectă a publicului.

Potrivit normelor invocate, toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au
obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor
şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor. Totodată, în virtutea
dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media
audiovizuale trebuie să asigurare o distincţie clară între fapte şi opinii, iar informarea
cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod
imparţial şi cu bună-credinţă.

În esenţă, în data de 09.12.2016, postul ROMÂNIA TV a difuzat, în cadrul
emisiunii informative de la ora 15.00, în regim Breaking News, o înregistrare audio-
video, atribuită grupării de hackeri Anonymous, potrivit căreia incendiul de la clubul
Colectiv din 30 noiembrie 2015 ar fi fost premeditat de miliardarul american George
Soros, în beneficiul prim-ministrului Dacian Cioloş. Acest subiesct a fost reluat şi în
cadrul ediţiei informative de la ora 16.00, precum şi în cadrul emisiunii „Cheia
Zilei“ de la ora 19.00. În emisiunea „Cheia zilei” înregistrarea audio-video a fost
difuzată parţial în cadrul unui material care prezenta şi un montaj cu imagini de la
protestele din noiembrie 2015, George Soros, flăcări, teancuri de bancnote, interiorul
Parlamentului României, interiorul clubului Colectiv arzând şi membri ai cabinetului
Cioloş depunând jurământul de învestire. La finalul materialului, este prezentată o
presupusă reţea pe care George Soros şi-ar fi format-o în România, compusă din
Alina Mungiu Pippidi, Ionuţ Sibian, Andrei Cornea, Sorin Ioniţă, Cristian Ghinea,
Violeta Alexandru, Monica Macovei, Cristina Guseth, Georgiana Iorgulescu, Liviu
Mihaiu, Nicuşor Dan şi Eugen David.

Referitor la această înregistrare video-audio, atribuită grupării Anonymous, în
care erau prezentate informaţii grave privind premeditarea incediului de la Colectiv
prin presupusa implicare a d-lui George Soros, membrii Consiliului au constatat că
radiodifuzorul a difuzat-o în mod repetat în cursul zilei de 9 decembrie 2016, deşi în
niciuna din emisiuni nu a fost precizată sursa, iar autenticitatea ei este pusă la
îndoială, existând opinii că înregistrarea ar fi „contrafăcută”.

De asemenea, prin modalitatea în care a fost prezentat acest material
audiovizual, atât prin comentariile prezentatorilor sau a celor din voce off, nu a fost
asigurată o distincţie clară între fapte şi opinii, aşa cum prevede Codul
audiovizualului. Mai mult, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a difuzat
respectiva înregistrare însoţită de titluri care confereau informaţiilor prezentate un
caracter de autencitate, în condiţiile în care acesta nu le verificase, limitându-se a le
prelua de pe un site, fapt ce contravine obligaţiei legale potrivit căreia informarea cu
privire la un fapt sau un eveniment trebuie să fie corectă, verificată şi prezentată în
mod imparţial şi cu bună-credinţă.

În consecinţă, Consiliul a constatat că radiodifuzorul nu a prezentat o
informaţie verificată în prealabil, astfel cum prevăd dispoziţiile incidente premisa
legală fiind aceea ca publicul să beneficieze de o informare obiectivă.

În calitate de garant al interesului public, în baza competenţelor şi obligaţiilor
stabilite prin lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că radiodifuzorii au



5
obligaţia de a informa publicul în mod corect în legătură cu problemele de interes
public, iar acest lucru trebuie făcut în mod imparţial şi echilibrat în ceea ce priveşte
faptele şi evenimentele prezentate şi fără a se aduce atingere dreptului la informare.

În acest sens, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, în Rezoluţia
nr. 1003/1993 cu privire la etica jurnalistică, precizează că presa este obligată să se
supună unor principii etice, ferme, prin care se garantează libertatea de exprimare şi
dreptul fundamental al cetăţeanului de a primi informaţii corecte şi opinii sincere, iar
difuzarea ştirilor trebuie să fie bazată pe adevăr, asigurată prin mijloace adecvate de
verificare şi demonstrare şi pe imparţialitate în prezentare, descriere şi narare. Titlul
şi sumarul ştirilor trebuie să reflecte esenţa evenimentelor şi datelor prezentate cât
mai precis.

În şedinţă publică din 13.12.2016, Consiliul a mai constatat că radiodifuzorul a
încălcat şi prevederile art. 47 alin. (1) din Codul audiovizualului, potrivit cărora este
interzisă difuzarea în programele audiovizuale a oricăror forme de manifestări
antisemite sau xenofobe.

Astfel, membrii Consiliului au constatat că în cadrul emisiunilor “Alege
România”, difuzată în ziua votării, 11.12.2016, şi “Ora de vârf” din 28.11.2016, au
fost făcute declaraţii cu caracter xenofob la adresa străinilor, ceea ce contravine
normei invocate.

Redăm din rapoartele de monitorizare:
- emisiunea „Alege pentru România” din 11.12.2016:
„Răzvan Savaliuc: În ultimii ani s-a încercat connducerea României prin insttituțiile de forță și

înlăturarea adversarilor politici prin dosare penale fabricate. Or, au fost date la o parte partidele politice, iar
în locul lor țara a fost guvernată de niște trimiși de afară, iar legea, ordinea în țară. s-a făcut de instituțiile
de forță . Românii vor vota astăzi, masiv , pentru penalii, în ghilimele, numiți de tabăra Klaus Iohannis.
Românii se vor exprima clar în favoarea românilor care îi reprezintă, nu a unor străini., Toți cei care au fost
terfeliți cu dosare penale îi veți vedea votați în număr cel mai mare, ei vor câștiga alegerile, fără îndoială ,
iar proritatea, după alegeri, va fi decapitarea instituțiilor de forță. România nu poate fi la cheremul unor șefi
de servicii , unor șefi de parchete, iar acești oameni trebuie să plece, sau făcut prea multe abuzuri, iar eu
cred că președintele Iohannis nu el conduce, cred că este manevrat de aceste instituții de forță.

(...)
Ovidiu Zara: Domnul Iohannis o să-și dea seama că majoritatea contează. Să vă dau un exemplu...

mă consider majoritar în țara mea, român, da. De fapt, toți suntem români, inclusiv minoritățile sunt cetățeni
români. Stau să mă întreb apropo de minoritate, să nu mi-o ia în nume de rău nimeni. Copilul meu dă examen
la liceu, copilul meu dă examen la facultate, dar minoritatea nu dă. Păi, atunci, ce facem... copiem modelul,
ne ducem la vot ... Totuși, trebuie să ținem cont de majoritate. Eu sper un lucru... sepr ca cei care pot să
aducă lumină în inima, în sufletul și în mintea românilor, și mă refer aici la Biserică, la profesori, la medici,
să fie un exemplu în ziua de azi, să se ducă să voteze și să... să voteze românesște, pentru că și ceilalți vor
urma modelul lor. Îmi doresc o Românie predictibilă pentru copilul meu, îmi doresc ca pruncii mei să stea în
România, nu să plece de izbeliște în țări străine... Pe ecran au rulat titlurile: ÎN CÂTEVA MOMENTE,
VOTUL ROMÂNILOR, INFORMAȚII-BOMBĂ. RĂSTURNĂRI EPSCTACULOASE DE SITUAȚIE; CIFRELE
CARE RĂSTORANĂ TOATE CALCULELE. Discuțiile în platoul emisiunii au continuat pe eventuala forțare a
Constituției de către șeful statului pentru a influența formarea Guvernului, neținându-se cont de rezultatul
alegerilor parlamentare. Invitații au combătut acest scenariu.

(...)
În cadrul emisiunii a fost difuzat un material înregistrat cu diverse declarații ale președintelui țării

cu privire la momentul desemnării ca premier a domnului Cioloș, imagini cu o mulțime de oameni care
strigau DEMISIA, precum și declarații ale lui Dan Puric, pe fundal fiind imagini cu manifestanți: Problema
este a unei Românii devastate, a unei Românii jefuite, a unei Românii demoralizate, a unor copii tineri care
sunt, exact ca în perioada interbelică, care sunt, asociații, ONG-uri, care-i comută de la problemele lor, de la
problema identității lor,, iar acum sunt răpiți sufletește acești copii, sunt seduși si băgați în tot felul de
manifestări care sunt străine naturii românești. Voce moderatoare: Cine-i bagă în aceste structuri? Dan
Puric: Acele forțe , dacă vreți internaționaliste, care ua creat și au devastet cu milioane de oameni, că au



6
crime pe conștiință extraordinare, pentru a conduce, poentru a supune. (...) Dan Puric: Dacă ăia au fost
capabili să schimbe un guvern, să-i ardă de vii la Colectiv, deci ei au fgost arși de vii, acolo este un asasinat
care s-a făcut, s-a instrumentalizat politic. E o crimă. (...) Dan Puric: N-am nimic nici cu președintele, nici cu
primul minsitru pentru că ei la rândul lor sunt manipulați . Ei sunt simple manrionete în mâna forțelor
internaționale. Voce moderatore: Păi cine trage sforile, domnule Puric: Dan Puric: Păi cine trage sforile
întotdeauna pe țara aceatsa. Dacă vă uitați noi am fost trădați de marile puteri. Pe timpul declarațiilor lui
Dan Puric, au fost difuzate imagini cu Soros.”

- emisiunea „Ora de vârf” din 28.11.2016, ora 20.00:
„Sebastian Ghiţă, candidat PRU, în direct pruin telefon a făcut următoarele afirmaţii: După 25 de ani

ne-am trezit că la îndemnul ONG-urilor lui Soros şi a fundaţiilor lui pentru a fura tot ce mai pot să fure din
această ţară, nişte procurori, nu toţi, s-au apucat să umple de dosare poporul român şi să le fure banii să
jupoaie şapte piei după fiecare familie de român şi să-i ajute pe străini să scoată banii din ţară în firme
offshore fără să plătească impozite. Moderatorul nu a a avut nicio reacţie”.

Analizând conţinutul ediţiilor emisiunii menţionate, membrii Consiliului
au constatat că acestea au fost difuzate cu încălcarea dispoziţiilor care interzic
difuzarea programelor care conţin orice formă de manifestări xenofobe, norme
imperative care se circumscriu obligaţiei respectării principiului nondiscriminării.

Astfel, Consiliul consideră că, în contextul în care în ziua de 11 decembrie 2016
aveau loc alegerile parlamentare, în emisiunea „Alege pentru România”, transmisă în
aceeaşi dată, au fost făcute comentarii care au avut caracter xenofob la adresa
străinilor, în general, promovându-se o atitudine ostilă şi de avertisitate faţă de aceştia,
Un astfel de discurs a fost făcut şi în cadrul emisiunii „Ora de vârf” din 28.11.2016.

În aceste condiţii, membrii Consiliului consideră că prezentarea într-un program
audiovizual a unor asemenea comentarii xenofobe faţă de străini a depăşit limita
comunicării publice stabilite de reglementările în vigoare, neexistând justificare legală
pentru exonerarea de răspundere a radiodifuzorului în ceea ce priveşte respectarea
prevederilor incidente.

De asemenea, Consiliul consideră că opiniile xenofobe exprimate nu se încadrează
în limitele prevăzute de Constituţia României şi Convenţia Europeană pentru Drepturile
Omului, având în vedere că libertatea de exprimare, ca drept fundamental al omului,
comportă anumite îndatoriri şi responsabilităţi, condiţii, restrângeri sau sancţiuni
prevăzute de lege, astfel cum stabileşte art. 10 alin. (2) din CEDO.

Articolul 10 din Convenţie nu protejează numai substanţa ideilor exprimate, ci şi
modul în care acestea sunt exprimate, precum şi regula potrivit căreia “dacă libertatea
de opinie nu poate fi limitată, exprimarea opiniei poate forma obiectul unei limitări, fie şi
pentru respectarea drepturilor aparţinând altor subiecte de drept”.

În concordanţă cu normele CEDO, Constituţia României prevede anumite
limitări ale drepturilor şi libertăţilor, inclusiv pentru libertatea de exprimare. Astfel, la
art. 53 alin. (1) sunt prevăzute motivele limitărilor, printre care se numără apărarea
drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor, alin. (2) completând în sensul că “restrângerea
poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura
trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o, să fie aplicată în mod
nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii.”

În contextul dat, nu a existat o interferenţă în exercitarea dreptului la liberă
exprimare, întrucât, prin afirmaţiile ostile şi de aversiune la adresa străinilor,
radiodifuzorul nu a respectat îndatoririle şi responsabilităţile legale care interzic
difuzarea programelor care conţin orice formă de manifestări xenofobe.

Faţă de toate aceste aspecte, ţinând cont de criteriile de individualizare a
sancţiunii prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului
au propus şi au votat, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,
sancţionarea radiodifuzorului cu amendă de 30.000 lei.



7
În temeiul prevederilor art. 90 alin. (1) lit. h) şi (2) şi ale art. 91 alin. (1) şi (3)

din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Art. 1: Radiodifuzorul S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L. (licenţa
audiovizuală nr. S-TV 281.5/09.06.2011, decizia de autorizare 1779.0/09.06.2011 şi
reautorizare nr. 1779.1-4/01.11.2011, pentru postul de televiziune ROMÂNIA TV) se
sancţionează cu amendă de 30.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 3 alin. (2)
din Legeau audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi
ale articolelor 47 alin. (1) şi 64 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de
reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare
(Codul audiovizualului).

Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului,
prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a Curţii
de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile
de la comunicare.

Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002,
cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaţia de a
transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel
puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune
de ştiri, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat cu amendă de 30.000 lei
postul ROMÂNIA TV, deoarece “Ştirile România TV” şi emisiunea “Cheia zilei” din
09.12.2016, în care a fost difuzată o înregistrare atribuită unei grupări de hacheri, au
fost difuzate cu încălcarea prevederilor privind informarea corectă a publicului.

Sancţiunea a fost aplicată şi pentru că, în cadrul unor emisiuni, au fost făcute
comentarii cu caracter xenofob la adresa străinilor, fapt interzis de art. 47 din Codul
audiovizualului.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.

PREŞEDINTE,

LAURA GEORGESCU

Serviciul juridic şi reglementări,

Şef serviciu Dumitru Ciobanu


