
 

 

 
Decizia nr. 115/27.05.2021 

privind sancţionarea cu amendă de 10.000 lei  a S.C. ANTENA TV GROUP S.A.  
București, Bd. Ficusului nr. 44A, et. 4A, zona 2, sector 1 

CUI RO 1599030 
Fax: 021/ 203.02.45; 203.03.57;  208.74.97   

  
- pentru postul de televiziune ANTENA 1 

București, Bd. D. Pompeiu nr. 9-9A, Clădirea 16, sect. 2 
 

 
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 27.05.2021, Consiliul Naţional al 

Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare întocmit de direcţia de specialitate 
ca urmare a sesizării înregistrate la CNA sub nr. Nr. 2326/08.03.2021 referitoare la 
ediția emisiunii „Acces Direct” difuzate de postul ANTENA 1 în data de 19.02.2021. 

Postul de televiziune ANTENA 1 aparţine radiodifuzorului S.C. ANTENA TV 
GROUP S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 03.13/19.12.1995 şi decizia de 
autorizare audiovizuală     nr. 169.4-6/22.11.2016). 

În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării unor secvențe din 
înregistrări, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. ANTENA TV 
GROUP S.A.  a încălcat prevederile articolelor 47 alin. (4) și 64 alin. (1) lit. a) și b) din 
Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu 
modificările şi completările ulterioare (Codul audiovizualului), potrivit cărora: 

- art. 47 alin. (4) Sunt interzise în programele audiovizuale afirmaţii 
defăimătoare generalizatoare la adresa unei persoane pe baza apartenenţei 
acesteia la un grup/o comunitate definit(ă) de gen, vârstă, rasă, etnie, naţionalitate, 
cetăţenie, credinţe religioase, orientare sexuală, nivel de educaţie, categorie socială, 
afecţiuni medicale sau caracteristici fizice. 

- art. 64 (1): În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, 
furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: 

a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii; 
b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, 

verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă. 
 

Redăm din Sinteza constatărilor raportului de monitorizare: 
Moderatoare: Mirela Vaida; Asistenta emisiunii: Cosmina Adam 
Invitat în studio (cu privire la subiectul reclamat): Sorin Ovidiu Bălan 
În legătură video directă, prin Facebook: Tatiana Daviduță și Petrea Daviduță 
Prin Skype, în direct: Hamad Al-Essa Talal (viceprimar com. Măgura, jud. Bacău) 
Titluri (cu privire la subiectul reclamat): TATIANA, BĂTURĂ ÎN PRIMĂRIE DE 

VICEPRIMARUL ARAB; REVOLTĂTOR! BĂTUTĂ ȘI DATĂ AFARĂ DIN PRIMĂRIE?; 
SCANDAL ÎN PRIMĂRIE? VICEPRIMARUL A ÎMBRÂNCIT-O?; VICEPRIMARUL FACE 
LEGEA CU PUMNUL ÎN PRIMĂRIE?; TATIANA: ”VICEPRIMARUL ERA CA UN LEU ÎN 



 

 

2

 
 

CUȘCĂ!”; VICEPRIMARUL, REACȚIE DURĂ ÎN SCANDAL!; IMAGINI DIN PRIMĂRIE! CE 
S-A ÎNTÂMPLAT DE FAPT? 

34.40 sel 
19-17–

08.35 sel 
19-18 

Cu mențiunea EXCLUSIV,  unul dintre subiectele emisiunii a fost cel 
legat de cazul unei femei care susține că ar fi fost bătută de viceprimarul 
arab. 

Sel 1–rep 
56.36-

57.35 sel 
19-16 

La începutul emisiunii, moderatoarea a făcut următoarea introducere: 
Mirela Vaida: Bună ziua, doamnelor și domnilor, bine v-am regăsit! Este 

vineri, așa că va trebui să continuăm anumite cazuri pe care le-am început aicea, 
iar pe altele să le redescoperim ori să le cunoaștem astăzi, cum ar fi cazul unei 
femei care ne scrie spunând că este un cetățean cu domiciliul în comuna 
Măgura, județul Bacău și că a fost, ca orice cetățean, cu niște probleme la 
Primărie. Acolo, însă, ar fi fost agresată verbal și fizic... ar fi fost trântită, 
împinsă pe ușă, afară și spune că viceprimarul acestei comune s-ar fi purtat 
ca un leu în cușcă atunci când a văzut-o. Ba, mai mult decât atât, acuză 
femeia că s-ar fi purtat ca și cum ar fi fost drogat. Niște acuzații foarte – 
foarte grave la adresa viceprimarului acestei comune. Însă care este reacția 
viceprimarului și, mai ales, ce spun camerele de filmat vom vedea astăzi 
când vom vorbi mai pe larg despre acest subiect. 

Sel 2-rep 
34.40 – 

45.42 sel 
19-17 

După pauza de publicitate, în jurul orei 17:34, cu mențiunea URMEAZĂ, a 
fost difuzat un material înregistrat, ce a cuprins declarații ale femeii care susține 
că a fost agresată de către viceprimar. 

Conținutul materialului înregistrat:  
Tatiana (text titrat pe ecran): Mi-a dat așa cu mâna în umărul drept. Mă 

doare umărul ăsta. M-o prins să mă împingă. 
Voce din off: Viceprimarul arab a fost la un pas să o linșeze? 
Tatiana (text titrat pe ecran): Era ca un leu din cușcă, așa, ca un om 

drogat. 
Voce din off: Femeia și-ar fi văzut moartea cu ochii.  
Tatiana (text titrat pe ecran): Plângeam! Mi se făcuse rău, că am 

accident vascular. Am avut pareză facială. 
Voce din off: Viceprimarul arab face legea cu pumnul? 
Tatiana (text titrat pe ecran): Cică o făcut și pușcărie. Vinde droguri. I-

am spus: ”Mergi dumneata în țara dumitale, că asta este Primăria noastră, 
este România noastră.” Am ajuns să ne calce străinii în țara noastră. 

Voce din off: Întreaga poveste, imediat, la ”Acces direct”! 
Materialul înregistrat nu a conținut și opinia viceprimarului Hamad Al-Essa 

Talal. Nu s-a precizat că acesta a refuzat să prezinte un punct de vedere sau că 
nu a putut fi contactat prin încercări repetate. 

Apoi, la revenirea în direct, în platoul emisiunii, Mirela Vaida a făcut următoarea 
prezentare a subiectului: O femeie susține că ar fi fost bătută în Primărie chiar de către 
viceprimar. Demnitarul și-ar fi ieșit din minți și s-ar fi năpustit cu furie asupra ei. Motivul 
îl veți afla imediat chair de la femeia care vrea să meargă până-n pânzele albe pentru 
dreptate. În continuare, doamna Tatiana Daviduță a relatat cele întâmplate la Primăria 
Măgura, din perspectiva dumneaei. 

Tatiana Daviduță: Am intrat în Primărie... când intru 
în Primărie, parcă nu știu pe cine vede domnu vice... 
intră și merge ca viermele, așa... Ce veniți? La ce-ați 
făcut? (...) 

Nicio reacție. 

Tatiana Daviduță: Dar când ne ducem în Primărie... 
orișicine intră... ca viermele... iese, întreabă pe toată 
lumea... Eu nu l-am băgat în seamă că n-aveam treabă cu 
el. (...)  

Nicio reacție. 



 

 

3

 
 

După aproximativ 11 minute de la debutul celei de-a 
doua părți a emisiunii și până la sfărșitul acesteia, prin 
Skype, a intervenit în direct viceprimarul comunei Măgura, 
jud. Bacău  (cca. 24 minute) care a relatat incidentul cu 
doamna Daviduță, din punctul dumnealui de vedere. 

Pe parcursul discuțiilor, domnul viceprimar Hamad Al-
Essa Talal și Sorin ovidiu Bălan au avut câteva schimburi 
de replici. Sorin Ovidiu Bălan a insistat să afle dacă 
viceprimarul a agresat-o pe doamna Daviduță și a avut 
câteva remarci la adresa faptului că viceprimarul este 
medic stomatolog. 

(rep 07.07 sel 3) A fost difuzat un material înregistrat ce 
a cuprins imaginile surprinse de camerele de supraveghere 
din interiorul Primăriei Măgura, jud. Bacău (imaginile au fost 
însoțite de marcajul ce simboliza o cameră de 
supraveghere) însoțite de comentarii cu voce din off. 

În repetate rânduri, 
prezentatoarea intervenit cerând 
lui Sorin Ovidiu Bălan sa-l lase 
pe viceprimar să-și spună 
punctul de vedere. 

 
În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării de înregistrări, 

membrii Consiliului au constatat că, în cadrul emisiunii ‘’Acces direct” din 
19.02.2021, au fost făcute afirmații defăimătoare la adresa originii arabe a 
viceprimarului comunei Măgura, județul Bacău, pe de o parte, iar pe de altă parte că 
informațiile referitoare la evenimentul prezentat nu au fost corecte, verificate si 
prezentate cu imparțialitate. 

Astfel, membrii Consiliului au constatat încălcarea prevederilor art. 47 alin. (4) 
din Codul audiovizualului, care interzic în programele audiovizuale afirmaţiile 
defăimătoare generalizatoare la adresa unei persoane pe baza apartenenţei 
acesteia la un grup/o comunitate definit(ă), între altele, de rasă, etnie, naţionalitate. 

Subiectul comentariilor din studio, al informațiilor difuzate prin titlurile afișate și 
al materialul înregistrat de către radiodifuzor a fost dl. Hamad Al-Essa Talal, de 
origine siriană, viceprimar al comunei Măgura din județul Bacău. 

Astfel, în ediția din 19.02.2021 a emisiunii Acces direct, a fost difuzată o 
înregistrare ce a cuprins declarații ale d-nei Tatiana Daviduță, locuitoare a comunei 
Măgura, care a susținut că a fost agresată de către viceprimar, material în care 
vocea din off (cea care prezintă materialul pregătit de radiodifuzor) face în mod 
repetat trimiteri la etnia arabă a acestuia:  

Voce din off: Viceprimarul arab a fost la un pas să o linșeze? 
..... 
Voce din off: Viceprimarul arab face legea cu pumnul? 

 

De asemenea, în materialul înregistrat, d-na Daviduță afirmă: “I-am spus: 
”Mergi dumneata în țara dumitale, că asta este Primăria noastră, este România 
noastră.” Am ajuns să ne calce străinii în țara noastră.” 

 

Cu privire la titlurile afișate pe ecran,primul dintre acestea, afișat de 
radiodifuzor, se referă la originea arabă a viceprimarului, după cum urmează: Titluri 
(cu privire la subiectul reclamat): TATIANA, BĂTURĂ ÎN PRIMĂRIE DE 
VICEPRIMARUL ARAB;” 

Având în vedere că astfel de comentarii tendențioase pot genera ură 
interrasială, radiodifuzorul punând accent pe etnia/naționalitatea “viceprimarului 
arab”, iar nu pe activitatea acestuia, în calitatea pe care o are în cadrul primăriei, 
membrii Consiliului au considerat ca fiind încălcate prevederile art. 47 alin. (4) din 



 

 

4

 
 

Codul audiovizualului, care interzic în programele audiovizuale afirmaţiile 
defăimătoare generalizatoare la adresa unei persoane pe baza apartenenţei 
acesteia la un grup/o comunitate definit(ă) de etnie ori naţionalitate.  

Libertatea de exprimare este un drept fundamental al omului, însă radiodifuzorii 
trebuie să ţină cont şi de faptul că acest drept nu este unul absolut. Curtea Europeană 
a stabilit, de asemenea, că articolul 10 din Convenţie nu protejează numai substanţa 
ideilor exprimate, dar şi  modul în care acestea sunt exprimate, precum şi regula potrivit 
căreia dacă libertatea de opinie nu poate fi limitată, exprimarea opiniei poate forma 
obiectul unei limitări, fie şi pentru respectarea drepturilor aparţinând altor subiecte de 
drept.  

Pe de altă parte, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a 
informat în mod corect telespectatorii cu privire la evenimentele prezentate în 
emisiune, fiind încălcate prevederi ale art. 64 din Codul audiovizualului. 

Astfel, nu a fost respectat principiul reglementat de art. 64 alin. (1) lit. a) din 
Codul audiovizualului, principiu potrivit căruia, pentru asigurarea unei informări 
corecte a publicului, între fapte și opinii trebuie să există o distincție clară. 

De asemenea, prezentarea evenimentelor nu s-a făcut în mod corect, ele 
nefiind verificate și prezentate în mod imparțial, astfel cum obligă art. 64  alin. (1) lit. 
b) din aceeași normă. 

Prin afirmații precum: 
Mirela Vaida: “Ba, mai mult decât atât, acuză femeia că s-ar fi purtat ca și 

cum ar fi fost drogat.” 
Material înregistrat - “Tatiana (text titrat pe ecran): Cică o făcut și 

pușcărie. Vinde droguri.” 
radiodifuzorul nu a prezentat publicului telespectator decât afirmații 

denigratoare și acuzatoare la adresa viceprimarului comunei Măgura, fără ca 
acestea să fi fost verificate și prezentate în mod imparțial. 

În privinţa libertăţii de exprimare, atât Curtea Constituţională a României, cât şi 
Curtea Europeană a Drepturilor Omului au statuat că între exerciţiul dreptului la 
liberă exprimare, pe de o parte, şi protecţia intereselor sociale şi ale drepturilor 
individuale ce aparţin altor persoane, pe de altă parte, trebuie să existe un echilibru, 
în caz contrar, abuzul în exercitarea libertăţii de exprimare implică necesitatea 
răspunderii juridice. 

S-a stabilit, de asemenea, că orice drept fundamental, consacrat ca atare de 
norme juridice interne sau internaţionale, are caracter legitim numai  în măsura în 
care este exercitat cu bună credinţă, în limite rezonabile, cu respectarea drepturilor 
şi intereselor în egală măsură ocrotite ale celorlalte subiecte de drept.  

Pe cale de consecinţă, membrii Consiliului au constatat că informaţiile 
prezentate de radiodifuzor în legătură cu dl. Hamad Al-Essa Talal nu au fost corecte 
şi verificate, ceea ce a condus la difuzarea acestora fără respectarea principiului 
imparţialităţii, astfel încât dreptul la informare a telespectorilor a fost prejudiciat.   

În acest sens, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, în Rezoluţia          
nr. 1003/1993 cu privire la etica jurnalistică, precizează că presa este obligată să se 
supună unor principii etice, ferme, prin care se garantează libertatea de exprimare şi 
dreptul fundamental al cetăţeanului de a primi informaţii corecte şi opinii sincere.  

Față de aceste aspecte,  ţinând cont de criteriile de individualizare a sancţiunii 
prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului (anterior radiodifuzorul a fost 
sancționat prin Deciziile nr. 557/24.09.2020 și 656/16.11.2020 cu somație publică 
pentru încălcarea art. 64 din Codul audiovizualului, iar în privința art. 47 din Codul 



 

 

5

 
 

audiovizualului, sancțiunea se aplică conform art. 144 alin. (1) din Decizia               
nr. 220/2011), membrii Consiliului au propus şi au votat, cu respectarea prevederilor 
art. 15 din aceeaşi lege, sancţionarea radiodifuzorului S.C. ANTENA TV GROUP S.A. 
cu amendă în cuantum de 10.000 lei. 

În temeiul dispoziţiilor art. 90 alin.  (2) și ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea 
audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, 

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea 
 

DECIZIE: 
 

Art. 1. Radiodifuzorul S.C. ANTENA TV GROUP S.A. (licenţa audiovizuală           
nr. S-TV 03.13/19.12.1995 şi decizia de autorizare audiovizuală nr. 169.4-
6/22.11.2016 pentru postul ANTENA 1) se sancţionează cu amendă în cuantum de 
10.000 lei pentru încălcarea articolelor 47 alin. (4) și 64 alin. (1) lit. a) și b) din 
Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu 
modificările şi completările ulterioare. 

Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea 
audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios 
administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, 
în termen de 15 zile de la comunicare. 

 Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului         
nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaţia de 
a transmite pe postul ANTENA 1, în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor 
şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în 
principala emisiune de ştiri, următorul text: 

 

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat cu amendă de 10.000 lei 
postul ANTENA 1, deoarece, în ediția din 19 februarie 2021 a emisiunii “Acces 
direct”, au fost făcute afirmații defăimătoare la adresa originii arabe a viceprimarului 
comunei Măgura din județul Bacău, iar unele dintre informațiile referitoare la 
evenimentele relatate în emisiune nu au fost corecte, verificate și prezentate în mod 
imparțial, fiind încălcate prevederile articolelor 47 și 64 din Codul audiovizualului. 

Potrivit art. 47, sunt interzise în programele audiovizuale afirmațiile 
defăimătoare generalizatoare la adresa unei persoane pe baza apartenenţei 
acesteia la o comunitate definită de etnie ori naţionalitate, iar art 64 stabilește în 
sarcina radiodifuzorilor obligația de a oferi publicului informații corecte, verificate și 
imparțiale.” 
 

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate. 
 

PREŞEDINTE,  
 

MARIA MONICA GUBERNAT 
       

Întocmit,  Serviciul Juridic, 
Reglementări și Relații Europene 
Șef Serviciu,  Dumitru Ciobanu 

 
 


