
 

 
 

 
 
 
 
 

Decizia nr. 677 din 19.11.2024 
privind somarea S.C. RTV HD S.R.L. 

Ploieşti, Str. Democraţiei nr. 28A, Construcţia C1,   
et. 2, ap. 8, jud. Prahova   CUI: 47245597 

Fax: 0378.603.160      e-mail: office@rtv.net 
 

- pentru postul de televiziune ROMÂNIA TV 
Bucureşti, Bd. Dimitrie Pompeiu nr. 6A, parter, sector 2 

 
 

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 19 noiembrie 2024, Consiliul Naţional al 
Audiovizualului   a analizat raportul întocmit de Direcția Monitorizare, întocmit în baza 
sesizării nr. 10506/22.09.2024, cu privire la emisiunea ’’Știrile România TV’’ difuzată în 
data de 22.09.2024, de postul ROMÂNIA TV. 

Postul de televiziune ROMÂNIA TV aparţine radiodifuzorului S.C. RTV HD S.R.L. 
(licenţa audiovizuală nr. S-TV 281.7/09.06.2011 eliberată la 12.01.2023 şi decizia de 
autorizare nr. 1779.2/26.01.2023). 

În urma dezbaterilor, analizării raportului de monitorizare și vizionării de înregistrări, 
membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. RTV HD S.R.L. a încălcat 
prevederile art. 40 alin. (2) și ale art. 64 alin. (1) lit. b) din Decizia nr. 220/2011 privind 
Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările 
ulterioare (Codul audiovizualului, potrivit cărora:   

- art. 40 alin. (2) În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de 
furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur 
et altera pars; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de 
exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În 
situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat 
acest fapt. 

- art. 64 alin. (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii 
de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: 
    b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi 
prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă. 

În fapt, în data de 22.09.2022, în intervalul orar 14:00-14:45, postul ROMÂNIA TV a 
difuzat o ediție a emisiunii informative, în cadrul căreia a fost prezentată știrea cu titlurile:   
INCULPAREA LUI RAED ARAFAT PENTRU MORȚII DE LA INUNDAȚII; MĂRTURII 
CUTREMURĂTOARE FĂCUTE ACUM ÎN MÂLUL GALAȚIULUI; CREȘTE NUMĂRUL 
OAMENILOR CARE ÎL DENUNȚĂ PE ARAFAT; OAMENII AU PRIMIT ALARMA CÂND 
ERAU CU APA PÂNĂ LA GÂT.  

Redăm din raportul de monitorizare conținutul acestei știri: 
S1 (rep.10.19-13.37, sel.14.mp4) 
Prezentatoare: Se pregătește inculparea lui Arafat pentru cei șapte morți de 

la inundații. Oamenii strigă că nimeni nu i-a anunțat ce avea să urmeze, iar 
salvatorii nu aveau bărci ca să ajungă la ei și să îi salveze. Victor Vreme transmite 
din zonele afectate, vine cu mai multe imagini și detalii. Victor.  



2 

 

Victor Vreme: Bine v-am găsit! În județul Galați, oamenii nu mai au case. În 
continuare scot mâlul. alături de mine este o doamnă în vârstă de, cât ați spus, doamnă? 

Femeie: 86 de ani. 
Victor Vreme: 86 de ani, care acum, la o săptămână de-abia, reușește cu o farfurie 

să scoată mâlul. Spuneți-mi, doamnă, v-a ars și casa mi-ați povestit. 
Femeie: Da. Are o lună de zile. La lumină am luat foc.  
Victor Vreme: Și după ce a ars și acuma de abia vă construiați una nouă. 
Femeie: Da, construiam, dar uite, a venit nenorocire asta de apa. Acu s-au făcut 

praf toate, nu mai... 
Victor Vreme: Ați pierdut tot. 
Femeie: Tot, nu mai... Dar și-așa nu mai aveam eu. Soțul e mort mai înainte, 37 

de ani.  
Victor Vreme: Cu farfuria asta ce scoateți? 
Femeie: La șifonier rad acolo, fac, ca să scot, să mai fac vreo două, că am mai 

căpătat uscate  să le pui acolo. Iote, de ale mele le-am mai spălat. Ele, nu, nu am nimic, 
nu am nimic, domnul.   

Victor Vreme: Vă văd cu lacrimi în ochi.  
Femeie: Poftim? 
Victor Vreme: Vă văd cu lacrimi în ochi. 
Femeie: Ei, nu. Dar nu-i de-a plânge dacă nu mai am pe nimeni?! Am avut fata, a 

plecat după bărba-su, eu nu o lăsam. A plecat în altă țară și acolo i-a îngropat. A murit. 
A făcut facultatea, ASE. 

Victor Vreme: Doamnă, dumneavoastră ați știut că vine viitura? V-a anunțat 
cineva? 

Femeie: Nu ne-a anunțat nimeni. Era trei fără un sfert noaptea și eu am ieșit. A 
zis cineva aici: vine apa. Un vecin de aici. Eu zic: ei, dar chiar așa de mare?! Când m-am 
sculat acolo, juca ăla, ăla juca pe apă. M-am sculat. Era apa până aici, acolo. Când am 
ieșit, era până aici. Am ajuns aici, m-am suit într-un pom și a venit domnul primar cu o 
volă de asta de m-a luat de acolo. De acușa, de la vreo trei fără un sfert până la vreo 
patru am stat acolo și jumate.  

Victor Vreme: Ați stat o oră în pom? 
Femeie: În pom, da, m-am ținut bine că nu mai am nici putere, mamaie și nu am 

căzut și a venit el și m-a luat în brațe, m-a pus într-o volă și m-a dus la o vecină acolea, 
nu vecină, un prieten. 

Victor Vreme: Ați avut noroc că ați putut să vă urcați că pe alții i-a luat apa, știți. 
Femeie: Da.  
Victor Vreme: Unii au murit. 
Femeie: Da, da, da, nu, asta e.  
Victor Vreme: Aveți bani de unde să vă mai construiți înapoi?  
Femeie: Dar de unde? Pensie atât. Aveam 12 milioane, adică două, 250 aveam 

eu. 30 de ani de muncă  
Victor Vreme: Dacă vă anunța cineva, dacă vă anunțau pompierii, dacă vă 

anunța, aveați timp să fugiți, aveați timp. 
Femeie: N-a anunțat nimeni decât a strigat: gata, hai că a venit apă. Eu, până 

să mă scol, n-aveam lumânări, a luat lumina, n-am lumină, dorm fără lumină. ăsta a luat 
lumina. Nu-i chiar așa de ușor ca să dorm fără lumină, mai ales noaptea acum de vreo 
patru seri. Am avut. Dar dacă a venit apa, a stricat tot acolo, acolo unde dorm, acolo.  

Victor Vreme:  Da, vă las în continuare să lucrați. Vă mulțumesc că ați vorbit cu noi 
și multă sănătate. Ați văzut, așadar, dramele oamenilor de aici care, din păcate, nu au 
fost anunțați la timp și n-au avut timp să facă absolut nimic. Poate doar cei norocoși să 
se urce în pod sau, după caz, în pom, până când i-a salvat cineva.  

 



3 

 

Vizionând înregistrări și analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului 
au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 40 alin. (2) și ale art. 64 alin. 
(1) lit. b) din Codul audiovizualului, potrivit cărora în cazul în care radiodifuzorul aduce 
acuzaţii acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars, care presupune 
condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul 
căruia s-au făcut acuzaţiile, iar dacă persoana vizată refuză să prezinte un punct de 
vedere, trebuie precizat acest fapt. De asemenea, radiodifuzorul are obligația ca 
informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi 
prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă. 

În fapt, în data de 22.09.2022, în intervalul orar 14:00-14:45, postul ROMÂNIA 
TV a difuzat o ediție informativă, în cadrul căreia radiodifuzorul a formulat acuzații la 
adresa domnului R.A., șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, cu privire la 
,,inculparea’’ acestuia, pentru decesul unor persoane în urma  inundațiilor din Galați, 
acuzații susținute atât prin titlul: INCULPAREA LUI RAED ARAFAT PENTRU MORȚII 
DE LA INUNDAȚII, cât și prin afirmațiile prezentatoarei acestei știri, potrivit căreia: ”Se 
pregătește inculparea lui Arafat pentru cei șapte morți de la inundații.” În acest context, 
Consiliul a reținut că în cadrul știrii, în care radiodifuzorul a adus  acuzații persoanei 
nominalizate pe post, nu s-a prezentat și punctul de vedere al celui vizat în legătură 
cu faptele imputate și nici nu s-a precizat dacă ar fi refuzat, fapt ce contravine art. 40 
alin. (2) din Codul audiovizualului.  De asemenea, Consiliul a mai constatat că, în lipsa 
prezentării punctului de vedere al persoanei acuzate, care ar fi fost în măsură să 
clarifice aspectele imputate și ar fi permis publicului să aprecieze cu privire la justețea 
acuzațiilor, radiodifuzorul nu a asigurat o informare imparțială, așa cum avea obligația 
legală, conform art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului.  

Or, respectarea dispozițiilor legale invocate au ca scop atât protejarea dreptului 
la imagine a persoanei, ca în situația în care i se aduc acuzații aceasta să aibă 
posibilitatea de a-și expune poziția în legătură cu faptele incriminatorii imputate, cât și 
asigurarea unei informări imparțiale a publicului în legătură cu subiectul prezentat. 

Pentru aceste considerente, ţinând cont de criteriile de individualizare a sancţiunii 
prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus 
sancționarea radiodifuzorului cu somație publică. 

Supusă la vot, sancţiunea a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate 
prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului. 

În temeiul dispoziţiilor art. 91 alin. (1) și (2) din Legea audiovizualului nr. 
504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, 

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea 
 

DECIZIE: 
 

Art. 1: Radiodifuzorul S.C. RTV HD S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 
281.7/09.06.2011 eliberată la 12.01.2023 şi decizia de autorizare nr. 
1779.2/26.01.2023 pentru postul de televiziune ROMÂNIA TV) se sancţionează cu 
somație publică de intrare în legalitate pentru încălcarea prevederilor art. 40 alin. 
(2) și ale art. 64 alin. (1) lit. b) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare 
a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare. 

Art. 2: În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, 
prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii 
de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile 
de la comunicare. 



4 

 

Art. 3: Potrivit dispoziţiilor art. 93¹ alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 
504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaţia de a 
transmite pe post, în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel 
puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de 
ştiri, următorul text: 

 

“Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat cu somație publică postul 
ROMÂNIA TV, deoarece, în cadrul emisiunii informative din 22 septembrie 2024, în 
contextul subiectului despre inundațiile din Galați, au fost aduse acuzații șefului 
Departamentului pentru Situații de Urgență, fără prezentarea punctului de vedere al 
acestuia și nu s-a precizat dacă ar fi refuzat, fiind încălcate prevederile art. 40 din 
Codul audiovizualului. 

De asemenea, în acest context, nu s-a asigurat informarea imparțială a publicului 
în legătură cu subiectul prezentat, fapt ce contravine art. 64 din același Cod.” 

 
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate. 

 
 

PREŞEDINTE, 
 

MARIA MONICA GUBERNAT 
 
 
 

Serviciul juridic, 
reglementări și relații europene, 
Şef serviciu Dumitru Ciobanu 

 
 


