C Consiliul National Autoritate Roménia tel: +4 021 305 5356
al Audiovizualului Publica Bucuresti Fax: +4 021 305 5354

Autonoma
Bd. Libertdatii Nr.l4 cna@cna.ro
CF:4266189 Sector S www.cha.ro

Decizia nr. 242 din 10.04.2025
privind somarea a S.C. RTV HD S.R.L.
Ploiesti, Str. Democratiei nr. 28A, Constructia C1, et. 2, ap. 8,
jud. Prahova CUI: 47245597
Fax: 0378603160; e-mail: office@rtv.net

- pentru postul de televiziune ROMANIA TV
Bucuresti, Bd. Dimitrie Pompeiu nr. 6A, parter, sector 2

Intrunit n sedinta publicd din ziua de 10 aprilie 2025, Consiliul National al
Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare intocmit de directia de specialitate cu
privire la o stire prezentata de postul de televiziune Roméania TV in data de 06.04.2025,
n intervalul orar 00.04-00.07.

Postul de televiziune ROMANIA TV apartine radiodifuzorului S.C. RTV HD S.R.L.
(licenta audiovizuala nr. S-TV 281.7/09.06.2011 eliberata la 12.01.2023 si decizia de
autorizare nr. 1779.2/26.01.2023).

In urma dezbaterilor, membrii Consiliului au constatat ca radiodifuzorul S.C. RTV HD
S.R.L. a incalcat prevederile art. 65 lit. ¢) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de
reglementare a continutului audiovizual, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul
audiovizualului), potrivit carora, in emisiunile de stiri si dezbateri, radiodifuzorii trebuie sa
respecte urmatoarele reguli: c) titlul afisat pe ecran sa reflecte cat mai fidel esenta faptelor
si datelor prezentate in acel moment.

n fapt, In data de 06.04.2025, postul de televiziune Roméania TV a difuzat, in cadrul
jurnalului orei 0.00, o stire privind un sondaj sociologic realizat de Sociopol. Durata acestei
stiri a fost de 3 minute si 2 secunde. Potrivit raportului, pe tot parcursul prezentarii acestei
stiri, pe ecran a fost afisat textul: “CEL MAI PRECIS SONDAJ, CONFIRMAT OFICIAL DE
BEC”.

Redam spre exemplificare din raportul de monitorizare:

”(...) Textul afisat pe ecran in conditiile prezentate mai sus si in cele 3 selectii video
atasate a fost:

“CEL MAI PRECIS SONDAJ, CONFIRMAT OFICIAL DE BEC”

in finalul acestui sondaj s-a prezentat un mesaj rostit de vocea off si s-a afisat grafic
informatiile privind realizarea sondajului:

“Sondajul Sociopol a fost realizat pe un esantion de 1007 persoane, in perioada 31
martie 04/04/2025 metoda de culegere a datelor folosita a fost cea interviurilor telefonice,
iar sondajul are o marjé de eroare de +/-3,2% i a fost realizat la comanda Roméania TV.”

Selectia video pentru pasajul mentionat are denumirea: S4 Stire Romania TV
06.04.2025 .mp4



mailto:office@rtv.net

Transcrierea integrala acestei stiri este prezentata mai jos:

[00:00:00]Prezentator 1: Doamnelor si domnilor, avem primul sondaj Sociopol al
campaniei, realizat la comanda Roménia TV, care aratd preferintele romanilor pentru
prezidentiali.

[00:00:09]Prezentator 2: Victor Ponta este in crestere, fiind noul candidat-fenomen
si este singurul care il poate invinge pe George Simion in turul doi.

[00:02:42] Voce Off2: Sondajul Sociopol a fost realizat pe un esantion de 1007
persoane, in perioada 31 martie 04/04/2025 metoda de culegere a datelor folosita a fost
cea interviurilor telefonice, iar sondajul are o marjé de eroare de plus -3,2% si a fost
realizat la comanda Romania TV.”

Dupa analizarea raportului de monitorizare si vizionarea inregistrarii, memobirii
Consiliului au constatat ca prezentarea rezultatelor sondajului sociologic realizat de
Sociopol sub titlul afisat permanent pe ecran “CEL MAI PRECIS SONDAJ, CONFIRMAT
OFICIAL DE BEC”, a fost de natura sa incalce prevederile art. 65 lit. ¢) din Codul
audiovizualului.

Potrivit dispozitiei legale invocate, titlul afisat pe ecran in emisiunile de stiri si
dezbaterii trebuie sa reflecte cat mai fidel esenta faptelor si datelor prezentate in acel
moment.

Or, in urma analizei titlului "CEL MAI PRECIS SONDAJ, CONFIRMAT OFICIAL DE
BEC?”, afisat permanent pe ecran, in raport de rezultatele sondajului realizat de Sociopol
"pe un esantion de 1007 persoane, in perioada 31 martie 04/04/2025 metoda de culegere
a datelor folosita a fost cea interviurilor telefonice, iar sondajul are o marja de eroare de
plus -3,2% si a fost realizat la comanda Roménia TV”, Consiliul a constatat ca titlul nu
reflecta si nu sintetiza nicidecum datele privind “preferintele romanilor pentru
prezidentiali”, prezentate cu voce off.

in acelasi sens, Consiliul a mai retinut ca, potrivit legislatiei electorale, Biroul
Electoral Central nu are atributii privind confirmarea oficiald a sondajelor privind intentia
de vot in perioada de campanie electorala, ci doar de acreditare a societatilor pentru
efectuarea de sondaje de opinie la iesirea de la urne la alegerile pentru Presedintele
Romaniei, la nivel national.

Fata de aceste aspecte, tinand cont de criteriile de individualizare a sanctiunii
prevazute de art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus
sanctionarea acestuia cu somatie publica.

Supusa la vot, sanctiunea a fost adoptaté cu respectarea conditiilor de legalitate
prevazute de art. 15 din Legea audiovizualului.

In temeiul art. 91 alin. (1) si (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificarile
si completarile ulterioare,

Consiliul National al Audiovizualului adopta urmatoarea

DECIZIE:

Art. 1: Radiodifuzorul S.C. RTV HD S.R.L. (licenta audiovizuala nr. S-TV
281.7/09.06.2011 eliberata la 12.01.2023 si decizia de autorizare nr. 1779.2/26.01.2023
pentru postul ROMANIA TV) se sanctioneazd cu somatie publicd pentru incalcarea
prevederilor art. 65 lit. ¢) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a
continutului audiovizual, cu modificarile si completarile ulterioare.



Art. 2: In conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului,
prezenta decizie poate fi atacata direct la sectia de contencios administrativ a curtii de
apel, fara a fi necesara formularea unei plangeri prealabile, in termen de 15 zile de la
comunicare.

Art. 3. Potrivit dispozitiilor art. 93 alin. (1) si (2) din Legea nr. 504/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, radiodifuzorul are obligatia de a transmite, n
urmatoarele 24 de ore de la comunicare, sonor si vizual, de cel putin 3 ori, in intervalul
orar 18.00-22.00, din care o data in principala emisiune de stiri, urmatorul text:

“Consiliul National al Audiovizualului a sanctionat cu somatie publica, postul
ROMANIA TV, deoarece, titlul afisat pe ecran la prezentarea unui sondaj de opinie in
cadrul emisiunii informative “Stirile Roméania TV” din data de 6 aprilie 2025, nu a respectat
prevederile art. 65 din Codul audiovizualului, potrivit carora, titlurile afisate pe ecran in
emisiunile de stiri si dezbateri trebuie sa reflecte cat mai fidel esenta faptelor si datelor
prezentate in acel moment.”

Va atragem atentia ca textul nu poate fi difuzat in calupuri de publicitate.

VICEPRESEDINTE,
VALENTIN-ALEXANDRU JUCAN
Serviciul Juridic,

Reglementari si Relatii Europene
Sef serviciu Ciobanu Dumitru



