Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 24.10.2019

24.10.2019


envoyer l'article par mail title=


Întrunit în ședința publică din data de 24.10.2019, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate pentru modul în care a fost reflectată în spațiul audiovizual prima săptămână din campania electorală pentru alegerea Preşedintelui României.
Constatând încălcări ale legislaÈ›iei audiovizualului, membrii Consiliului au decis să sancÈ›ioneze postul de televiziune Realitatea TV cu somaÈ›ii publice :
- pentru emisiunea „România 2019” din data de 20.10.2019, interval 20.30 – 23.52, în cadrul căreia a fost difuzat un sondaj de opinie, fără a se È›ine cont de prevederile art. 7 alin. (1) din Decizia nr. 781 din 03.09.2019 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea PreÅŸedintelui României. Conform dispoziÈ›iilor invocate, „prezentarea de sondaje de opinie cu conÅ£inut electoral este permisă în condiÅ£iile precizate la art. 39* din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările ÅŸi completările ulterioare” ;
- pentru două materiale prezentate în ediÈ›iile informative din 19 È™i 20 octombrie 2019, referitoare la o păstrăvărie din judeÈ›ul Sibiu È™i, respectiv, la un club de golf din judeÈ›ul Alba, la difuzarea cărora postul de televiziune a încălcat dispoziÈ›iile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului, conform cărora : „comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiÅ£ii : a) să poată fi uÅŸor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conÅ£inut comercial mascat fiind interzise”.

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul


* Art. 39 - (1) ÃŽn perioada electorală, în cazul prezentării de sondaje de opinie cu conÅ£inut electoral, acestea trebuie însoÅ£ite de următoarele informaÅ£ii : a) denumirea instituÅ£iei care a realizat sondajul ; b) data sau intervalul de timp în care a fost efectuat sondajul ÅŸi metodologia utilizată ; c) dimensiunea eÅŸantionului ÅŸi marja maximă de eroare ; d) cine a solicitat ÅŸi cine a plătit efectuarea sondajului. (2) Televotul sau anchetele făcute pe stradă în rândul electoratului nu trebuie să fie prezentate ca reprezentative pentru opinia publică sau pentru un anumit grup social ori etnic. (3) Cu 48 de ore înainte de ziua votării este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete cu conÅ£inut electoral făcute pe stradă. (4) Pot efectua sondaje de opinie la ieÅŸirea de la urne institutele de sondare a opiniei publice sau societăţile comerciale ori organizaÅ£iile neguvernamentale care au în obiectul de activitate realizarea de sondaje de opinie ÅŸi care sunt acreditate de Biroul Electoral Central, prin decizie, în acest sens. Operatorii de sondaj ai acestora au acces, în baza acreditării instituÅ£iei pentru care lucrează, în zona de protecÅ£ie a secÅ£iei de votare prevăzută la art. 43 alin. (6), fără a avea acces în interiorul localului secÅ£iei de votare. (5) ÃŽn ziua votării este interzisă prezentarea sondajelor realizate la ieÅŸirea de la urne, înainte de încheierea votării.