Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 21.01.2020
21.01.2020
Întrunit în ședința publică din data de 21.01.2020, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a sesizărilor primite și a decis să aplice următoarele sancțiuni :
- amendă de 7.500 de lei postului Pro TV, deoarece la difuzarea episodului din data de 02.12.2019 a serialului „Vlad” nu au fost respectate prevederile art. 24 alin. (1) din Codul audiovizualului, raportat la art. 19 alin. (2) lit. e) din acelaÈ™i Cod ;
- somaÈ›ie publică postului Kanal D pentru încălcarea prevederilor art. 18 alin. (1) lit. a) la difuzarea ediÈ›iei din 02.12.2019 a emisiunii „Puterea dragostei”.
Totodată, membrii Consiliului au hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate în privinÈ›a spoturilor publicitare TV pentru pariuri È™i jocuri de noroc, în sensul respectării prevederilor art. 89 alin. (3) din Codul audiovizualului, potrivit cărora : „Cu excepÅ£ia spoturilor publicitare referitoare la pariuri care pot fi difuzate ÅŸi în timpul transmisiunilor sportive în direct, programele audiovizuale care conÅ£in jocuri de noroc, precum ÅŸi spoturile publicitare care promovează astfel de jocuri se supun condiÅ£iilor de protecÅ£ie a minorilor prevăzute în cap. II « Clasificarea programelor în vederea protecÅ£iei minorilor » din titlul II « ProtecÅ£ia minorilor ». MenÈ›ionăm că spoturile vizionate în È™edinÈ›a publică de către membrii Consiliului È™i care nu au respectat aceste prevederi sunt : „ADMIRAL, JOCURI ORIGINALE, NOVOMATIC, SIGLE (15 SEC)”, „EFORTUNA.RO, CAPITANUL, JUCATORI, 20.11 (15 SEC)”, „EFORTUNA.RO, LUME (30 SEC)”, „EFORTUNA.RO, LUME, V.O. (30 SEC)”, „UNIBET, CAZINOURI DE TOP, PREMII, SIGLA (20 SEC)”, „VLAD CAZINO, BLACKJACK (15 SEC)” È™i „VLAD CAZINO, JOC (15 SEC)”. Potrivit raportului întocmit de direcÈ›ia de specialitate, spoturile anterior menÈ›ionate au fost difuzate, după caz, de posturile de televiziune Digi Sport 2, Digi Sport 3 È™i Pro TV, în data de 18.11.2019.
De asemenea, CNA a hotărât emiterea unor decizii de intrare în legalitate în privința spoturilor publicitare de televiziune aferente campaniilor de promovare pentru :
- produsul „Fleximobil”, pentru că nu respectă dispoziÈ›iile art. 93 alin. (1) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată : 02-08.12.2019) ;
- produsul„Hepatoprotect” difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93 alin. (1) din Cod (perioada monitorizată : 16-22.12.2019).
Biroul Informare și Relații Publice
Prevederile legislației audiovizualului la care facem referire :
Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare
Art. 18 - (1) Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00-23,00 producţii care prezintă:a) violenţă fizică, psihică sau de limbaj, în mod repetat sau cu un grad mare de intensitate sau gravitate ;
Art. 19 - (2) Responsabilitatea clasificării programelor revine radiodifuzorilor şi furnizorilor de servicii media la cerere, în conformitate cu următoarele criterii : (…) e) numărul şi natura scenelor de nuditate, reprezentarea actului sexual ;
Art. 24 - (1) Programele 15 se difuzează numai în intervalul orar 23,00-6,00 şi vor fi însoţite permanent de un semn de avertizare reprezentând un cerc de culoare albă, iar în interiorul acestuia, pe fond transparent, numărul 15 de culoare albă ; fac excepţie de la intervalul orar filmele artistice, serialele şi cele documentare clasificate 15, în cazul cărora intervalul permis de difuzare este 22,00-6,00.
Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.