Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 07.07.2020

07.07.2020


envoyer l'article par mail title=

SomaÈ›ii publice : Antena 3 È™i Realitatea Plus

ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 07.07.2020, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a sesizărilor primite È™i a decis să aplice somaÈ›ii publice următoarelor posturi :
- Antena 3 pentru nerespectarea dispoziÈ›iilor art. 40 alin. (1) È™i (3) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual. Raportul a cuprins ediÈ›iile din 06 È™i 07.06.2020 ale emisiunii „Obiectiv” ;
- Realitatea Plus pentru emisiunile „Realitatea Zilei” È™i „Deschide Lumea” din 30.06.2020, la difuzarea cărora nu au fost respectate prevederile art. 66 din Codul audiovizualului ;
- Realitatea Plus pentru ediÈ›iile din 15 È™i 20.06.2020 ale emisiunii „100% Tu decizi”, difuzate cu încălcarea prevederilor art. 40 alin. (3) È™i ale art. 57 alin. (1) din Codul audiovizualului.

ÃŽn aceeaÈ™i È™edință, în urma analizării rapoartelor DirecÈ›iei Control, constatând încălcări ale Codului de reglementare a conÈ›inutului audiovizual, Consiliul a decis să aplice câte o somaÈ›ie publică următoarelor societăți :
- Proton Production SRL (PloieÈ™ti TV) din PloieÈ™ti/Prahova pentru încălcarea dispoziÈ›iilor art. 96 alin. (1), conform cărora „comunicările comerciale pentru convorbiri telefonice erotice, precum ÅŸi pentru produse ÅŸi servicii cu destinaÅ£ie sexuală sunt interzise” (perioada monitorizată : 30.06-02.07.2020) ;
- Radio Panduru SRL (Radio Infinit) din Novaci/Gorj pentru nerespectarea prevederilor art. 139 È™i art. 40 alin. (1) în emisiunea „Știrile Infinit FM” de la ora 12.00, din data de 8 iunie 2020 ;
- New Image SRL (TV1 Satu Mare) din Satu Mare, pentru că, la difuzarea emisiunii „Direct la sursă”, ediÈ›ia din 04.06.2020, nu au fost respectate dispoziÈ›iile art. 40 alin. (4).

De asemenea, Consiliul a hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate pentru două spoturi pubicitare, difuzate de postul de radio MediaÈ™ 725, aferente campaniei de promovare a magazinului „Aprov” (perioada monitorizată : 16-22.05.2020). La difuzarea acestor spoturi nu s-a È›inut cont de dispoziÈ›iile art. 93 alin. (1) din Codul audiovizualului.

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Decizia CNA nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare

Art. 40 - (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt.
(3) Orice material înregistrat în care se aduc acuzaÅ£ii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale trebuie să conÅ£ină ÅŸi opinia acesteia. ÃŽn situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt ;
(4) Moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acestea.

Art. 57 - (1) Dreptul la replică va fi difuzat gratuit, fără comentarii ale radiodifuzorului, în termen de maximum 3 zile de la data aprobării cererii, în aceleaÅŸi condiÅ£ii în care drepturile sau interesele legitime ale persoanei au fost lezate : în cadrul aceluiaÅŸi interval orar, al aceleiaÅŸi emisiuni, în limitele aceleiaÅŸi durate ÅŸi cu precizarea emisiunii în care s-a produs lezarea ;

Art. 66 - În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie asigurate imparţialitatea şi echilibrul şi să fie favorizată libera formare a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică.

Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 139 - Publicitatea, pozitivă sau negativă, în legătură cu partide politice, oameni politici, mesaje politice este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.