Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 06.10.2020

06.10.2020


envoyer l'article par mail title=


Amenzi : 7.500 de lei Realitatea Plus È™i România TV
SomaÅ£ii publice : B1 TV, Realitatea Plus, România TV
Decizie de intrare în legalitate : Doppelhertz Kollagen Beauty

ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 06.10.2020, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate, ca urmare a reclamaÈ›iilor primite È™i a autosesizării, pentru modul în care a fost reflectată cea de-a patra săptămână din campania electorală pentru alegerile locale din acest an (18-25.09.2020) la posturile centrale de televiziune Realitatea Plus ÅŸi România TV. Constatând încălcări ale legislaÅ£iei audiovizualului, Consiliul a decis aplicarea următoarelor sancÈ›iuni :

- amendă de 7.500 de lei postului Realitatea Plus pentru ediÈ›iile din 16 ÅŸi 24.09.2020 ale emisiunii „Legile puterii”, la difuzarea cărora nu au fost respectate dispoziÅ£iile art. 40 alin. (1) ÅŸi (4), art. 64 alin. (1) lit. a) ÅŸi nici cele ale art. 66 din Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual. La stabilirea sancÈ›iunii s-a avut în vedere È™i încălcarea prevederilor art. 64 alin. (1) lit. b) din acelaÈ™i Cod în emisiunea „Lupta pentru România”, ediÅ£ia din 04.09.2020 ;
- amendă de 7.500 de lei postului România TV pentru încălcări ale prevederilor Codului audiovizualului. La difuzarea emisiunii „Punctul Culminant” , ediÈ›ia din 16.09.2020, nu au fost respectate dispoziÈ›iile art. 40 alin. (1), iar în ediÈ›ia din 22.09.2020 art. 40 alin. (1) ÅŸi art. 64 alin. (1) lit. a) ÅŸi b). ÃŽn data de 18.09.2020, È™tirea „NicuÈ™or Dan, la audieri pentru legături cu interlopii” a fost transmisă în cadrul grupajelor informative fără a se È›ine cont de prevederile art. 64 alin. (1) lit. b) ÅŸi nici de cele ale art. 65 lit. a), iar È™tirea „Neregulile în care este implicat Vergil ChiÅ£ac” a fost difuzată cu încălcarea art. 40 alin. (2), art. 64 alin. (1) lit. b) ÅŸi art. 65 lit. a) ;
- somaţie publică postului Realitatea Plus pentru emisiuni difuzate în perioada 18-25.09.2020, la difuzarea cărora nu s-a ţinut cont de dispoziţiile art. 5 lit. b), art. 8 alin. (3) şi nici de cele ale art. 10 alin. (1) din Decizia CNA nr. 475 din 18 august 2020 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile locale din anul 2020.

ÃŽn aceeaÈ™i È™edință, după analizarea rapoartelor întocmite de DirecÈ›ia Monitorizare ca urmare a reclamaÈ›iilor primite, Consiliul a decis să aplice câte o somaÈ›ie publică posturilor :

- B1 TV pentru nerespectarea dispoziÅ£iilor art. 40 alin. (3) din Codul audiovizualului la difuzarea È™tirii din 01.09.2020, având ca titluri „LecÈ›ii despre ”virtuÈ›i”, Patron Realitatea : Cine nu e infractor e prost, Patronul Realitatea TV s-a lăudat cu furturile comise” ;

- România TV deoarece în emisiunea „Punctul culminant” din data de 01.09.2020 nu a Å£inut cont de prevederile art. 64 alin. (1) lit. b) ÅŸi 65 lit. c) din Codul audiovizualului (printre titlurile afiÈ™ate pe ecran : „Cum se ia cu japca o mare companie, înregistrări copleÅŸitoare”, „Cum l-a scos Kövesi de la beci pe patronul de televiziune ÅŸantajist”).

De asemenea, constatând încălcări ale dispoziÈ›iilor art. 120 alin. (2), ultima teză, din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual, membrii Consiliului au hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate în privinÅ£a spotului difuzat de posturile de televiziune aferent campaniei de promovare a produsului „Doppelhertz Kollagen Beauty” (perioada monitorizată 06 - 08.09.2020).

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare

Art. 40 - (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt.

(2) ÃŽn cazul în care acuzaÅ£iile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiÅ£ii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaÅŸi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaÅ£iile. ÃŽn situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.

(3) Orice material înregistrat în care se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale trebuie să conţină şi opinia acesteia. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt.

(4) Moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acestea.

Art. 64 (1) ÃŽn virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : a) asigurarea unei distincÅ£ii clare între fapte ÅŸi opinii ; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată ÅŸi prezentată în mod imparÅ£ial ÅŸi cu bună-credinţă.
Art. 65 - ÃŽn emisiunile de ÅŸtiri ÅŸi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli : (…) c) titlul afiÅŸat pe ecran să reflecte cât mai fidel esenÅ£a faptelor ÅŸi datelor prezentate în acel moment ;
Art. 66 În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie asigurate imparţialitatea şi echilibrul şi să fie favorizată libera formare a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică.
Art. 120 (2) În publicitatea şi teleshoppingul la suplimente alimentare, informaţiile de prezentare a produselor pot conţine exclusiv datele din eticheta, cutia, flaconul şi/sau prospectul produsului, care au fost, după caz, avizate de către institutele naţionale de sănătate publică din subordinea Ministerului Sănătăţii sau notificate de către Institutul de Bioresurse Alimentare, precum şi menţiunile nutriţionale şi de sănătate aprobate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006.

Decizia CNA nr. 475 din 18 august 2020 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile locale din anul 2020

Art. 5 (1) Pentru reflectarea campaniei electorale, radiodifuzorii pot realiza ÅŸi difuza numai următoarele tipuri de emisiuni cu caracter electoral : (…) b) emisiuni electorale, prevăzute la art. 67 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 115/2015, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, în care competitorii electorali îşi pot prezenta programele politice ÅŸi activităţile de campanie electorală ; în situaÅ£ia transmiterii în direct a unor activităţi de campanie, durata acestor transmisii se va încadra în timpul de antenă acordat fiecărui competitor electoral potrivit prevederilor art. 68 din Legea nr. 115/2015, cu modificările ÅŸi completările ulterioare ; emisiunile vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, ÅŸi, respectiv, vor fi semnalate prin marcajul „emisiune electorală“, afiÅŸat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune ; emisiunile electorale pot fi difuzate în zilele de luni până vineri ;

Art. 8 (3) Radiodifuzorii sunt obligaÅ£i să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi cea de candidat sau de reprezentant al acestuia ; în cazul posturilor de televiziune, numele ÅŸi calitatea persoanelor invitate vor fi vizibile pe ecran la momentul intervenÅ£iei acestora.

Art. 10 (1) Radiodifuzorii privaţi pot difuza spoturi publicitare electorale numai în cadrul emisiunilor electorale şi de dezbateri electorale, cu respectarea dispoziţiilor art. 67 alin. (5) şi (6) din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a cerinţelor referitoare la publicitate prevăzute în Legea nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 220/2011, cu modificările şi completările ulterioare.