Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 22.12.2020

22.12.2020


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 22.12.2020, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate È™i a decis să aplice câte o somaÈ›ie publică următorilor radiodifuzori :
- Pro TV, pentru încălcarea dispoziÈ›iilor art. 12 alin. (1) din Decizia CNA nr. 603 din 21.10.2020 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Senatului È™i a Camerei DeputaÈ›ilor din anul 2020 la difuzarea È™tirii cu titlul „Calcule pentru viitorul guvern” în ediÈ›ia din 02.12.2020 a emisiunii Știrile Pro TV. [„Sondajele de opinie cu conÅ£inut electoral pot fi difuzate în condiÅ£iile prevăzute de art. 77 alin. (1) din Legea nr. 208/2015, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.”] ;
- Pro TV pentru că a difuzat un spot de promovare a filmului „Hansel È™i Gretel, vânătorii de vrăjitoare” (marcaj 15) fără a È›ine cont de prevederile art. 24 alin. (1) raportate la cele ale art. 19 alin. (1) È™i (2) lit. b) Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual ;
- Antena 3, deoarece în cadrul ediÈ›iilor din 21 È™i 28.10.2020 ale emisiunii „Sinteza Zilei”, nu au fost respectate dispoziÈ›iile art. 64 alin. (1) lit. a) È™i, respectiv, cele ale art. 65 lit. c) din Cod ;

De asemenea, CNA a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru spoturile TV aferente campaniilor de promovare pentru :
- iCredit, difuzat fără a se respecta dispoziÈ›iile art. 94 lit. a) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată : 23-29.11.2020) [„În scopul unei informări corecte, orice informaÅ£ie sau avertizare conÅ£inută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri:a) să fie prezentată static, lizibil ÅŸi pe o durată suficientă, în cazul informaÅ£iei difuzate sub formă de videotext ; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiÅ£ie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiÅ£ie”] ;
- Lakalut Aktiv, transmis fără a se È›ine cont de prevederile art. 93 alin. (1) din Codul audiovizualului (monitorizare : 12, 18 È™i 21.11.2020) [„Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale ÅŸi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înÅŸelătoare sau agresive, aÅŸa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianÅ£ilor în relaÅ£ia cu consumatorii ÅŸi armonizarea reglementărilor cu legislaÅ£ia europeană privind protecÅ£ia consumatorilor, cu modificările ÅŸi completările ulterioare”] ;
- Telekom , difuzat fără a se respecta dispoziÈ›iile art. 101 din Codul audiovizualului (perioada monitorizată : 30.11-06.12.2020) [„Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunÅ£e la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile”].

În aceeași ședință, în urma analizării rapoartelor întocmite de direcția Control, Consiliul a aplicat o somație publică postului Alfa Omega TV Timișoara pentru încălcarea dispozițiilor art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului la difuzarea unei știri în data de 09.12.2020 .

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

DECIZIE Nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Art. 19 - (1) Criteriile în funcÅ£ie de care se clasifică programele difuzate au drept scop asigurarea protecÅ£iei minorului ÅŸi informarea publicului cu privire la conÅ£inutul acestora. (2) Responsabilitatea clasificării programelor revine radiodifuzorilor ÅŸi furnizorilor de servicii media la cerere, în conformitate cu următoarele criterii : (…) b) utilizarea violenÅ£ei ÅŸi rolul acesteia în rezolvarea problemelor ;
Art. 24 - (1) Programele 15 se difuzează numai în intervalul orar 23,00 - 6,00 ÅŸi vor fi însoÅ£ite permanent de un semn de avertizare reprezentând un cerc de culoare albă, iar în interiorul acestuia, pe fond transparent, numărul 15 de culoare albă ; fac excepÅ£ie de la intervalul orar filmele artistice, serialele ÅŸi cele documentare clasificate 15, în cazul cărora intervalul permis de difuzare este 22,00 - 6,00.
Art. 64 - (1) ÃŽn virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : a) asigurarea unei distincÅ£ii clare între fapte ÅŸi opinii ; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată ÅŸi prezentată în mod imparÅ£ial ÅŸi cu bună-credinţă. Art. 65 - ÃŽn emisiunile de ÅŸtiri ÅŸi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli : (…) c) titlul afiÅŸat pe ecran să reflecte cât mai fidel esenÅ£a faptelor ÅŸi datelor prezentate în acel moment.